Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Takstein knust av flaske - hva kan jeg forvente?


Bobby12

Anbefalte innlegg

Jeg klarte kunststykket å hive en flaske på et tak i beruset tilstand. En takstein knuste, og det var det. Jeg ble i dag opplyst av venner om ugjerningen jeg hadde begått og jeg oppsøkte eier av huset som var lite blid. Vedkommende var truende og sa han hadde skutt meg på stedet hadde dette skjedd på dagtid. Han mente han kunne ha blitt invalidisert og i verste fall dødd. Det er ingen tvil om at flasker er farlig, men han godtok ingen unnskyldning eller erstatning for skadeverket og ba om ID for å anmelde saken.

 

Anmeldelsen blir nok noe i den dur av "Skadeverk, kunne drept noen".

 

Jeg lurer på hva slags straff jeg kan forvente meg etter å ha erkjent forholdet overfor vedkommende. Vil jeg bli kalt inn til avhør for å forklare meg? Vil det komme en bot, eller et forenklet forelegg?

 

Jeg er rimelig nervøs for øyeblikket da jeg frykter denne saken kan ødelegge mye av min fremtid med tanke på studier osv. Jeg var i alkoholpåvirket tilstand da det skjedde, vil det ha noen formildende eller forverrende effekt?

 

På forhånd takk for svar!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg vil gjette på forenklet forelegg for skadeverk, om saken ikke blir henlagt. Men... ettersom han påstår han kunne blitt invalid eller drept så høres det for meg ut som at du ikke "bare" har kastet en flaske på et tak.

 

At du var beruset er ingen unnskyldning.

Lenke til kommentar

Hendelsen inntraff klokken to i natt. Én flaske ble kastet fra et hus til et hustak. Thats it. Om det er noe annet han er missfornøyd med, høy musikk etc. så er vell ikke det mitt ansvar i og med at jeg arrangerte festlighetene? Han mente ivaliditet og dødsfall kunne inntreffe OM hendelsen hadde forekommet på en annen tid av døgnet.

Lenke til kommentar

Jeg tror ikke du risikerer straff for skadeverk. Vanligvis kreves forsett, og du har vel ikke hatt noen tanker om å ødelegge andres eiendom da du kastet flasken. Uaktsomt, javisst, men jeg tror ikke uaktsomt skadeverk rammes av loven.

 

Dersom han var inne i huset forstår jeg forresten heller ikke hvordan han skulle kunne bli rammet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Takker for svar! Frevild: Jeg hadde ingen intensjon om å ødelegge noe, det var bare en uaktsom handling utført i beruset tilstand :S

 

Forøvrig betyr ikke denne saken her noe mer for meg personlig iom alt det som har skjedd i landet siden den tid! Jeg tar den straffen jeg får, selv om jeg håper den blir lavest mulig selvsagt!

Lenke til kommentar

Du bør (og er pliktig til ) å erstatte skaden, det vil si bytte ut takstenen som er ødelagt inkl arbeidet med å bytte ut stenen. Hvis arbeidet må utføres av proffe folk kan det bli dyrt.

 

Forøvrigt. Denne gang traff du et tak. Hva om du ikke hadde truffet taket med flasken truffet personer på bakken?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Som jeg innledningsvis skrev så er jeg fullt klar over at det å kaste flasker kan være både skadelig og farlig. Utover dette tilbød jeg meg å erstatte skaden, men vedkommende mente dette ikke kostet noe og at han ikke lot seg "kjøpe". Så kom vedkommende med en lengre reprimade om hvordan han skulle ødelegge min fremtid mest mulig ved å anmelde meg til politiet. Selvsagt har han rett i at noen kunne kommet til skade om flasken hadde truffet et annet sted på et annet tidspunkt av døgnet.

 

Men nå er jo saken slik at flasken traff en takstein som sprakk. Denne er nå skiftet, og jeg blir anmeldt for gudene vet hva. Jeg lurte i den anledning hvilke konsekvenser jeg kunne forespeile meg. Ikke mer svartmaling om hva som kunne skjedd. Minner på at man KAN dø når man kjører bil og, så lenge man er på feil sted til feil tid.

 

En flaske knuste en takstein: Hva er potensiell straffeutmåling for dette?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...