Gå til innhold

Verst at bilist eller syklist bryter vikeplikt?


sinnaelgen

Anbefalte innlegg

Må bare legge til at de 2 siste dagene så har det ikke vært plagsomme syklister på E16 Neslandet.

Kan nok hende de jeg møtte i hopetall var turister + feierende syklister som ga f. i normal trafikk.

 

Jeg tror faktisk at de aller fleste som pleide å sykle der har dratt andre steder. Det er neppe noen som velger å sykle i tett trafikk om de kan la være. Som det har blitt påpekt av andre, dette er et sted som har MANGE syklister, så noen blir igjen (kanskje de bor langs stranden ved neslandet).

 

I tilegg kan det som du sier være turister som har lest at denne veien er fin å sykle på, men boken de har lest ikke har fått med seg at tunellen kollapset.

 

Veldig mange syklister har sykkel/gangstiskrekk.

Problemene er nok helt reelle. Gang og sykkelstier ender oftere enn ikke blindt eller i kryss rett ut i fotgjengerovergang og kantsten.

 

Jeg ser også at selv på rette strekninger uten kryss er de ofte anlagt feil. Typisk vil jeg gjerne over i en G/S vei i motbakker, men jeg tør ikke bruke de i unnabakker (For der holder jeg glatt 60-70, noe som er alt for fort for en G/S vei). Så ser vi ofte at det finnes ingen påkjørsel i bunnen av bakken og kanskje G/S veien i tilegg er anlagt på venstre side (for den som sykler mot bakken), da må man krysse veien, og kanskje også bære over en grøft, da lar man heller være (Spesielt siden man må forvente at på toppen av bakken er det samme greia en gang til)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

Faen ta... Øk alder på sertifikatet til 25 år, og øk bøter med ytterligere 200%

 

Det hjelper svært lite på de som oppfører seg som idioter i trafikken

 

samtidig så vil det ikke være direkte rettferdig med de som er uheldig.

Man må ikke glemme at bøten for trafikkforseelser for ikke så lenge siden økte.

 

Har du sett noen forbedring av den grunn ?

 

Det er kanskje verd å nevne at TV2 zebra har sent programmet "Sveriges verste sjåfør"

Nå har TV2 begynt å sende "Amerikas verste sjåfør"

Da får man et innblikk i hvor problemet ligger

 

 

 

Man kan ta fra en person retten til å kjøre bil

Man kan også beslaglegge bilen

Og man kan beslaglegge sykkelen

 

Man kan ikke ta fra noen retten til å ferdes på sykkel

 

Ergo så er det letter nekte gale bilister å bruke bilen en det er å nekte gale syklister å bruke sykkelen .

Lenke til kommentar

USAs værste sjåfører var vel ikke særlig relevant vel. Maken til dårlig skuespilleri skal man lete lenge etter. Umulig å være i live hvis man kjørte slik de på slutten holdt på.

Dummeste jeg har sett på lenge.

 

Blir som å lage norges værste syklister og han som vinner setter seg feil vei på sykkelen og prøver å fekte med armene for å komme forover , og så skal hele verden se hvor teite og dårlige norske syklister er. For dumt.

 

Du kan ta fra folk retten til mye men ikke muligheten.

Lenke til kommentar

Det ville være interessant hvis man lager Norges verste trafikant så da må omfatte både fotgjengere, bilister , syklister eller førere av andre kjøretøy.

 

De trafikale forholdene i Sverige og USA er nok ikke helt lik dem man her i Norge.

Det gir likevel en god pekepinn på hva problemet er

 

Det hele dreier seg om å forstå det totale trafikkbildet og risikoene

Lenke til kommentar

du påstår at jeg kommer hele tiden men (dårlige) råd til syklister.

 

"med (dårlige) råd"?

 

Men ja, du gjør det. Rådene dine vitner om manglende kunnskap om regelverk, manglende kunnskap om syklene og manglende kunnskap om trafikkhverdagen til syklistene. Så hold av rådene inntil du greier å forankre dem i virkeligheten (heller enn i utelukkende dine egne meninger om hvordan du forestiller deg virkeligheten er), slik at man slipper å lese tåpeligheter a la forsering av fortauskanter og malplasserte eksempler av ulovlig ferdsel som begrunnelse for slike råd.

 

Det er din påstand som ikke holder mål .

 

Påstandene mine er allerede blitt begrunnet flere ganger. Men for all del, jeg venter i spenning på en beskrivelse av hvordan du har tenkt å forsere fortauskanter med <1'300g hjul.

 

edit: trykkfeil (urk, flere ganger).

Endret av zotbar1234
Lenke til kommentar

Da mener jeg at det er syklisten som er egoist hvis han lager unødvendig mye kø.

 

Hvis syklisten faktisk lager kø, bryter syklisten trafikkreglene/veitrafikkloven.

 

Veldig mange syklister har sykkel/gangstiskrekk.

 

Syklister er ikke forpliktet til å bruke gang/sykkelvei, selv når den finnes. De kan velge veien, selv om enkelte bilister skulle sett valget annerledes. Dette valget rettferdiggjør på ingen måte unødig bruk av lydsignal eller ulovlig nære forbipasseringer (og dette valget gir syklistene ingen carte blanche til å skape kø. Dog, det må sies at når en syklist ikke kaster seg med en gang til veiskulderen i det en bil nærmer seg for å slippe den forbi, så er ikke det ensbetydende med å "skape kø").

 

Mange sykkelstier er for dårlige til å sykle så det er grei unnskuyldning for syklister.

Hovedproblemet er at syklister og bilister egentlig ikke bør kjøre sammen der bilen kjører 60-80 og syklisten 10-20 kansje 40.

 

Hovedproblemet er at noen bilister tror syklistene trenger en unnskyldning for å befinne seg på veien. Det er ikke tilfellet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...