Gå til innhold

Anbefalte innlegg

 

Jeg synes det er en ekstremt dårlig idé å snakke om det som om det er sabotasje, hevn og gud vet hva ute og går og så ikke engang ville gå inn på å diskutere muligheten av at det kan være kriterier å vurdere et konkret bildet etter som gjør det rimelig eller forståelig at for noen så er det en ener.

 

På et gitt tidspunkt så jeg at de siste 5-6 bildene som ble lagt inn, hadde fått enere. Det syns jeg var bemerkelsesverdi og bakgrunn for min antagelse om sabotasje. La det bli med det.

Endret av Erik Nordhagen
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg synes det er uheldig at noen føler at det blir mot sin vilje å ha terningkast på sine bildesider. Derfor er jeg fortsatt positiv til tanken på å innføre "evalueringskoder" (valg fotografen gjør som forteller noe om hvordan han/hun ønsker at bildet sitt skal bli vurdert).

 

Jeg mener det bør være greit å nekte andre å vurdere bildene sine. Men da kan det dog hende at en utelukker seg selv fra aktiviteter der det skal kåres en vinner da :)

Savner en oppfordring til og gi karakter legge noe igjen når en førts er inne på et bilde,om mot og for karakter vil forsette til evig tid,men en kan alt nå se at det engaskjerer og det burde være nok til og beholde å utvikle karakter videre!

Lenke til kommentar

Kenta er en fin fyr og forumdeltaker, men han er hva engelskmennene kaller "aquired taste" :)

LOL :D Takk for den. Jeg er grei og beskjeden face2face, litt småspydig på nett ;)

 

 

 

Hva med å ordne slik at terningkastene må etterfølges av tekst? Man velger er score fra 1-6 etterfulgt av kritikken. Terningkastet står oppført ved tekstfeltet, da ser alle hva som er gitt av hvem.

Lenke til kommentar
At gode bilder får enere er det nok flere logiske forklaringer på enn gode - sånn enkelte mennesker bare er - dessverre. :nei:

 

 

Dette skjønte jeg ikke så mye av egentlig, har ikke nevnt noe i denne retningen, og ellers var min siste kommentar et forsøk på en spøk, men om du misforstod det, så beklager jeg det :(

Administratorspøken tok jeg, den er helt grei den. (Men selvfølgelig kan de sjekke det hvis de får lyst)

 

Jeg synes det er dumt å spre et rykte / en holdning om at det gis enere til gode bilder. Antakelig er det helt sakelige grunner til at bilder som av mange vurderes til å være en femmer av enkelte andre vurderes til å være en ener.

 

Sier man at gode bilder gis terningkast 1 av andre grunner enn ærlig vurdering, og så ikke vil bli konkret, så driver man med ryktespredning, enten det var intensjonen eller ikke.

 

Skjønner fortsatt ikke hva du snakker om? Tror du må lese deg oppover i tråden når det gjelder hvem som har snakket om hva. Syns du trekker noe ut av min post som jeg ikke har sagt, men er antydet av andre. Utover det, syns jeg faktisk dette avdekker hva karakterer kan føre til av uoverensstemmelser istedet for. Dette gjør meg enda mer enig med trådstarter selvsagt.

Lenke til kommentar
At gode bilder får enere er det nok flere logiske forklaringer på enn gode - sånn enkelte mennesker bare er - dessverre. :nei:

 

 

Dette skjønte jeg ikke så mye av egentlig, har ikke nevnt noe i denne retningen, og ellers var min siste kommentar et forsøk på en spøk, men om du misforstod det, så beklager jeg det :(

Administratorspøken tok jeg, den er helt grei den. (Men selvfølgelig kan de sjekke det hvis de får lyst)

 

Jeg synes det er dumt å spre et rykte / en holdning om at det gis enere til gode bilder. Antakelig er det helt sakelige grunner til at bilder som av mange vurderes til å være en femmer av enkelte andre vurderes til å være en ener.

 

Sier man at gode bilder gis terningkast 1 av andre grunner enn ærlig vurdering, og så ikke vil bli konkret, så driver man med ryktespredning, enten det var intensjonen eller ikke.

 

Skjønner fortsatt ikke hva du snakker om? Tror du må lese deg oppover i tråden når det gjelder hvem som har snakket om hva. Syns du trekker noe ut av min post som jeg ikke har sagt, men er antydet av andre. Utover det, syns jeg faktisk dette avdekker hva karakterer kan føre til av uoverensstemmelser istedet for. Dette gjør meg enda mer enig med trådstarter selvsagt.

Ta det ikke tungt,gi heller karakter og vær positiv så vil vi om et års tid se hva det fører til og hvor det ender,så aktive som Terje og dei andre er tror eg nok ikke det blir som på gamle digit,bare evige diskusjoner.

Lenke til kommentar

Skjønner fortsatt ikke hva du snakker om? Tror du må lese deg oppover i tråden når det gjelder hvem som har snakket om hva. Syns du trekker noe ut av min post som jeg ikke har sagt, men er antydet av andre. Utover det, syns jeg faktisk dette avdekker hva karakterer kan føre til av uoverensstemmelser istedet for. Dette gjør meg enda mer enig med trådstarter selvsagt.

Pust dypt. Tenk at kaian ser ikke ut i måneskinn, men han har et vennlig fjes. Han snakker med en rolig, vennlig stemme, ikke noen krass høylydt brøling. Det var ikke et angrep på deg. Les hva jeg skrev igjen, og les det jeg siterte deg på.

 

Hvis det kan være en trøst, så synes jeg ikke så mye om terningene jeg heller. :nei:

Lenke til kommentar
At gode bilder får enere er det nok flere logiske forklaringer på enn gode - sånn enkelte mennesker bare er - dessverre. :nei:

 

 

Dette skjønte jeg ikke så mye av egentlig, har ikke nevnt noe i denne retningen, og ellers var min siste kommentar et forsøk på en spøk, men om du misforstod det, så beklager jeg det :(

Administratorspøken tok jeg, den er helt grei den. (Men selvfølgelig kan de sjekke det hvis de får lyst)

 

Jeg synes det er dumt å spre et rykte / en holdning om at det gis enere til gode bilder. Antakelig er det helt sakelige grunner til at bilder som av mange vurderes til å være en femmer av enkelte andre vurderes til å være en ener.

 

Sier man at gode bilder gis terningkast 1 av andre grunner enn ærlig vurdering, og så ikke vil bli konkret, så driver man med ryktespredning, enten det var intensjonen eller ikke.

 

Skjønner fortsatt ikke hva du snakker om? Tror du må lese deg oppover i tråden når det gjelder hvem som har snakket om hva. Syns du trekker noe ut av min post som jeg ikke har sagt, men er antydet av andre. Utover det, syns jeg faktisk dette avdekker hva karakterer kan føre til av uoverensstemmelser istedet for. Dette gjør meg enda mer enig med trådstarter selvsagt.

Ta det ikke tungt,gi heller karakter og vær positiv så vil vi om et års tid se hva det fører til og hvor det ender,så aktive som Terje og dei andre er tror eg nok ikke det blir som på gamle digit,bare evige diskusjoner.

 

Mitt utsagt var basert på at jeg er en realist, og ikke en som mistenker andre for slik og ingenting. Ikke liker jeg krangling heller. Jeg ikke dette tungt, ny-tor, men opplever at det er noe forvirrende med gangen i trådene her. Er jeg her inne, er det ytterst sjelden jeg ikke kommenterer bilder samtidig, mens en ofte ser en rekke som mer og mindre kun laster opp bilder, takker for kommentaren og vips - ikke gidder å løfte en finger for å kommentere andres. Da er det bedre med trådstarters forslag. Da sier jeg meg ferdig med mer deltaking i denne tråden. Ønsker deg en god helg.

Lenke til kommentar

 

 

Hva med å ordne slik at terningkastene må etterfølges av tekst? Man velger er score fra 1-6 etterfulgt av kritikken. Terningkastet står oppført ved tekstfeltet, da ser alle hva som er gitt av hvem.

 

Nå er dere sikkert lei av å få ørene tutet fulle av erfaringer fra digit, sorry for det. Der var imidlertid vennekarakterer, hevnkarakterer, den grønne bølge ( de høyeste karakterene, var merket med grønt)osv kilde til gjentagende, opphetede og lite trivelige diskusjoner. Derfor ble det foreslått anonym stemming, slik at man i ro og fred kunne gi sitt bidrag....og kanslje ærlige bidrag.

 

Nå er det neppe noen som risikerer hverken liv eller karriere her, i værste fall, tror jeg, en knekk eller løft i selvfølelsen.

Lenke til kommentar

Jeg synes det er en ekstremt dårlig idé å snakke om det som om det er sabotasje, hevn og gud vet hva ute og går og så ikke engang ville gå inn på å diskutere muligheten av at det kan være kriterier å vurdere et konkret bildet etter som gjør det rimelig eller forståelig at for noen så er det en ener.

 

På et gitt tidspunkt så jeg at de siste 5-6 bildene som ble lagt inn, hadde fått enere. Det syns jeg var bemerkelsesverdi og bakgrunn for min antagelse om sabotasje. La det bli med det.

 

Har ikke fulgt denne tråden,men mener da å huske att på gamle digit,når vi hadde poengsystem der,ja da var det faktisk for gode karakterer i følge noen??...så da måtte vi gå bort fra den ordingen..men enere?...ja da skal jammen bilde være hel skivebom?Så finner vel dette også litt "rart" Erik.Og ikke vet jeg vilkene bilder det er snakk om heller.Er så vant til ikke å gi karakter lenger att jeg glemmer det som regel..selv om TERNINGENE er så STORE :)

Endret av Jan Erik Engan
Lenke til kommentar

Til syvende og sist, er det vel et spørsmål om hvor høytidlig vi tar oss selv.

Hvis dette med terningkast betyr noe for oss, og vi blir fornærma hvis et bilde vi synes er dårligere enn vårt eget får flere terningkast - da er det oss det er noe galt med og ikke terningkastene.

 

Dette er ikke VM eller OL - det er en hyggelig liten sak som vi ikke kan ta høytidelig.

 

Noe vennestemming blir det selvsagt, og hvis noen er så ondskapsfulle at de vil mobbe en eller annen ved å gi lave terningkast, så er det vel den som gidder å bry det tjukke hode sitt med den salgs, som lider mer en den som blir offer for slike barnsligheter.

 

Slapp av folkens det finnes større probler å løse i verden en dette.

Lenke til kommentar

Til syvende og sist, er det vel et spørsmål om hvor høytidlig vi tar oss selv.

Hvis dette med terningkast betyr noe for oss, og vi blir fornærma hvis et bilde vi synes er dårligere enn vårt eget får flere terningkast - da er det oss det er noe galt med og ikke terningkastene.

 

Dette er ikke VM eller OL - det er en hyggelig liten sak som vi ikke kan ta høytidelig.

 

Noe vennestemming blir det selvsagt, og hvis noen er så ondskapsfulle at de vil mobbe en eller annen ved å gi lave terningkast, så er det vel den som gidder å bry det tjukke hode sitt med den salgs, som lider mer en den som blir offer for slike barnsligheter.

 

Slapp av folkens det finnes større probler å løse i verden en dette.

Javisst finnes det større problemer, jfr. det som skjer av terror i Oslo og på Utøya idag! :realmad:

Lenke til kommentar

Jeg synes det er uheldig at noen føler at det blir mot sin vilje å ha terningkast på sine bildesider. Derfor er jeg fortsatt positiv til tanken på å innføre "evalueringskoder" (valg fotografen gjør som forteller noe om hvordan han/hun ønsker at bildet sitt skal bli vurdert).

 

Jeg mener det bør være greit å nekte andre å vurdere bildene sine. Men da kan det dog hende at en utelukker seg selv fra aktiviteter der det skal kåres en vinner da :)

 

Er ikke dette en bildevurderingsside da?..eller har jeg misforstått.

 

Når du skal vurdere et bilde kan du bruke disse kriteriene: ◦Karakter 6 - Det liker jeg kjempegodt

◦Karakter 5 - Dette liker jeg

◦Karakter 4 - Brukbart

◦Karakter 3 - Nesten der

◦Karakter 2 - Fungerer ikke for meg

◦Karakter 1 - Dette liker jeg overhode ikke

 

Denne form for oplæg billedevurdering har vel ikke meget at gøre med billedets kvalitet at gøre, men mere noget personligt.Derfor er der jo ikke noget til hindring for at medlemmerne fortsætter som de er begyndt.

 

Vi kunne jo blive nogle stykker som tog Digit seriøst og valgte en fast evalueringsform som f.eks.:

 

Hvilke styrker synes jeg billedet har?

 

Hvilke svagheder synes jeg billedet har?

 

Hvilke muligheder ser jeg der er for at gøre billedet bedre?

 

Hvad er mit helheds indtryk af billedet?

 

Hvilken helhedsscore giver jeg billedet?

 

- men er der egentlig interesse for denne lidt tidskrævende form?

 

Tja?

Lenke til kommentar

 

 

- men er der egentlig interesse for denne lidt tidskrævende form?

 

Tja?

 

Hele min argumentasjon bygger på det sørgelige faktum at ytterst få, tidvis ingen, er villig til å gi denne form for

tilbakemelding. For meg blir det da naturlig å se etter alternativer.

 

Ååååå, så positiv til nye digit!!

Lenke til kommentar

Uff, jeg får frysninger på ryggen når jeg hører ordet regler. At man har forskjellig smak er jo nettopp en del av mangfoldet. Hadde alle hatt samme smak, hadde vi hatt et fasitsvar. Dessuten har jeg full tillit til folks dømmekraft.

Jeg er ikke uenig med deg der. Mitt poeng var at det vanskelig å gi noen vekt på karaktene uten en fells forståelse.

 

På et gitt tidspunkt så jeg at de siste 5-6 bildene som ble lagt inn, hadde fått enere. Det syns jeg var bemerkelsesverdi og bakgrunn for min antagelse om sabotasje. La det bli med det.

Jeg så det også i en kortere periode. Jeg mistenker at det var en "dirttunge" som var innom og syntes han var morsomt. Pøbelstreker med andre ord.

 

Akkurat slike folker det relativt greit å sile ut. Ved hjelp av to hjelpemidler.

 

Skal man gi en 1-er eller en 6-er, så man man også gi en begrunnelse.

 

Man kan også gjøre som i hoppsporten, at høyeste karakter og laveste karakter strykes, og man får summen av resten. Det betyr at score vises kun først når man har minst 3 evalueringer.

 

Dette tror jeg demper både pøbelstreker og kompisstemming.

Lenke til kommentar

Denne form for oplæg billedevurdering har vel ikke meget at gøre med billedets kvalitet at gøre, men mere noget personligt.Derfor er der jo ikke noget til hindring for at medlemmerne fortsætter som de er begyndt.

Det stemmer, og ettersom det var jeg som kom med skalaen, så var min tanke at det er den mest fornuftige måten å bruke en karkaterskala på et sted som digit.no. Vi har nemlig for stor variasjon i erfaring og smak til at vi kan bruke karakterne på en annen måte. Tror jeg. Se det som er turbo "I ilke" funksjon.

 

Vi kunne jo blive nogle stykker som tog Digit seriøst og valgte en fast evalueringsform som f.eks.:

 

Hvilke styrker synes jeg billedet har?

 

Hvilke svagheder synes jeg billedet har?

 

Hvilke muligheder ser jeg der er for at gøre billedet bedre?

 

Hvad er mit helheds indtryk af billedet?

 

Hvilken helhedsscore giver jeg billedet?

 

- men er der egentlig interesse for denne lidt tidskrævende form?

 

Tja?

Så er det dette med en utvidet form for bildekritikk; som en del etterlyser og ønsker. Det er dog et mindretall som er der, slik at vi må passe på at vi ikke påtvinger et slikt system på alle. Men det bør være mulig å lage en egen seksjon for en mer utdypende bildekritikk. Her synes jeg spørsmåls listen din kan være en godt utgangspunkt. Det eneste jeg savner, er en liten beskrivelse av fotgrafen om hva han/hun tenker selv rundt bildet.

 

Nå er det en del akamister som tenker i den samme banen og forsøker seg litt i denne tråden. Jeg kunne tenkt meg at det var en liten underavdeling av digit, som håndterer dette.

Lenke til kommentar

Ja her går det unna i svingene ;) Samme greiene som vi har sett utallige ganger tidligere rundt det med karakterer, jeg må si at det frister ikke å være her nå, men kanskje jeg endrer mening senere, det vil tiden vise, jeg er jo uansett ikke så mye her, så de som trives med karakterer må jo bare kose seg:)

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...