Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Var ikke problemet tidligere at du kunne se hvem som ga deg hva som karakter?

Ser diskusjoner er i gang,men klarer ikke se at konkuranse ikke bør være en del av digit,ellers i samfunnet på alle plan er det en del av all lek og moro.

Men vil komme med et forslag,ta for ekempel en gang innimellom en dag og legg dei 10 med mest karakter,dei 10 med mest mellomkarakter,dei 10 med minst karakter(ikke dei uten karakter)der vi bør kunne være med og utdype bildenene noe,samtidigt som vi går en runde til og kårer månedens bilde,det beste i mellomklassen,og det beste av dei med minst karakter.

:hmm::rofl:

Lenke til kommentar

DigiT vil aldri bli noe attraktivt forum, hvis ikke flere brukere her inne vil arbeide for fellesskapsløsninger. Både jeg og Sissel Nystad, og flere til, må være litt storsinnet og være villig til å kompromisse.

 

Med dette mener jeg at bildekritikken må ha et variert tilbud, slik at det kan være noe for enhver smak. Derfor ikke uten grunn at vi kom fram til Evalueringskodene for 2 år siden.

 

Hvis det er noen av dere som mener alvor med det å lære noe fotofaglig, så er ev.koder midt i blinken.

 

 

Ja, jeg ser at bruk av tallene allerede misbrukes. Nå er visst taktikken å la være å gi tall for å styre hvilke bilder som skal havne ute på forsiden. Men for meg må de gjerne være med. Jeg har alltid synes at tall er en god smaksindikasjon, sammen med noen ord. Ikke mer høytidelig enn det.

 

 

 

Et alternativt aktivum er å starte en stafett (jfr. temadagen) som går ut på at en bruker velger sitt ukens favorittbilde.

Lenke til kommentar

En liten detalj først: Karakterregnestykket kan ikke avrundingsregler. Det runder av nedover på halve totaler. Eksempelvis vises totalen 40,5 som 40 og ikke 41 som ville være normalt. Ikke at det er spesielt viktig, men matematisk har dette gnaget meg i flere dager nå så måtte bare få det ut! ;-)

 

Ellers så synes jeg det er rett og rimelig at man kan velge å ikke motta karakterer fra terningene akkurat som man på gamle Digit kunne hake av for "Vil ikke motta tallkarktere til dette bildet". Burde ikke være spesielt vanskelig og dermed få flere det som de øsnker.

Lenke til kommentar

Med dette mener jeg at bildekritikken må ha et variert tilbud, slik at det kan være noe for enhver smak. Derfor ikke uten grunn at vi kom fram til Evalueringskodene for 2 år siden.

 

Hvis det er noen av dere som mener alvor med det å lære noe fotofaglig, så er ev.koder midt i blinken.

For oss som ikke har erfaring med digit.no, kan du fortelle litt om evalueringskodene dere kom frem til. Det høres ut som noe mer avansert enn tallkarakterene vi har nå.

Lenke til kommentar

 

Ellers så synes jeg det er rett og rimelig at man kan velge å ikke motta karakterer fra terningene akkurat som man på gamle Digit kunne hake av for "Vil ikke motta tallkarktere til dette bildet". Burde ikke være spesielt vanskelig og dermed få flere det som de øsnker.

 

Jeg er enig i det...men som en naturlig følge bør de heller ikke kunne gi terningkast.

 

Jeg syns også Kåre sitt forslag om evalueringskoder bør kunne implementeres.

Lenke til kommentar

:tease:Jeg syntes det er veldig flott med terningkastene vi har fått på nye digit. Jeg er ikke så flink som mange her inne til å gi en teknisk vurdering av et bilde. Men syntes jeg klarer å si noe om utsnitt og komposisjon, i allefall slik jeg opplever det.

Å det er jo hvordan hver enkelt opplever bildet som er intresangt. Så da gir jeg kommentarer etter det. I tilleg så syntes jeg at terningkastene blir et ekstra redskap til å si hva jeg syntes om et bilde og hvordan jeg opplever det.

Og når jeg forteller om mine opplevelser av et bilde, og de andre som er flinke teknisk til å vurdere bilder da tror jeg til sammen at hvert enkelt bilde blir greit vurdert. :tease:

Lenke til kommentar

tomsi42 :

 

For hver gang du legger ut et bilde velger du en tallkode for hvilken tilbakemelding du vil ha på bildet.

Tallkoden vises rett utenfor navnet, slik at den som vil evaluere bildet ditt vet hva du ønsker.

Ev.kodene er som følger :

 

Evalueringskode 1 = holder lenge med en hyggelig melding

Evalueringskode 2 = hva er bra / kom med tips

Evalueringskode 3 = hva er bra / hva synes du ikke passer /kom med tips

Evalueringskode 4 = ikke pakk det inn, evaluer som du vil,jeg tåler/ønsker all direkte og konstruktiv kritikk

På denne måten er du fri for hver gang du legger ut et nytt bilde. Kan hende du en dag legger ut et bilde uten å ha en helt klar mening med bildet. Da kan jo ev.kode 1 være tingen.

Lenke til kommentar

Karakterer?

Jeg syntes personlig at det er kjempeflott at vi har fått tilbake karakterer, det hjelper meg veldig når jeg skal vurdere et bilde. Jeg er ikke så teknisk flink til å vurdere bilder her inne som mange er. Riktignok så kan jeg si endel om hva jeg opplever når jeg ser et bilde, utsnitt, oppbygging og komposisjon vet jeg jo litt om.

Det som er viktigst for meg er hvordan jeg opplever bilder, og at jeg ut fra mitt ståsted kan være med å si hva jeg syntes om bilder, og vurdere dem Det til sammen med de som er gode tekniske, burde bli en grei evaluering. :no::tease::dribble::new_woot: Vi er heldigvis forskjellig.

Lenke til kommentar

Karakterer?

Jeg syntes personlig at det er kjempeflott at vi har fått tilbake karakterer, det hjelper meg veldig når jeg skal vurdere et bilde. Jeg er ikke så teknisk flink til å vurdere bilder her inne som mange er. Riktignok så kan jeg si endel om hva jeg opplever når jeg ser et bilde, utsnitt, oppbygging og komposisjon vet jeg jo litt om.

Det som er viktigst for meg er hvordan jeg opplever bilder, og at jeg ut fra mitt ståsted kan være med å si hva jeg syntes om bilder, og vurdere dem Det til sammen med de som er gode tekniske, burde bli en grei evaluering. :no::tease::dribble::new_woot: Vi er heldigvis forskjellig.

Det er helt greit at du ikke er teknisk flink til å vurdere bilder.

 

Jeg er faktisk interessert i å høre om hva du opplever når du ser mine bilder. Egentlig mer interessert i det; enn om jeg skal croppe 5% i bunn eller om jeg burde ha skarpet opp litt mer. For jeg er opptatt av at et bilde skal fortelle en historie. Så det er jo greit å få vite om jeg klarte å fortelle historien eller ikke :)

 

Og er det noe dere lurer på i bildene så spør. (f.eks. Hvorfor kuttet du bena til mannen? Hva mener du med denne driten dette bildet? Det gir meg ingenting).

 

Jeg er ikke sikker på om karakterene kan hjelpe meg der.

Endret av tomsi42
Lenke til kommentar

Karakterer?

Jeg syntes personlig at det er kjempeflott at vi har fått tilbake karakterer, det hjelper meg veldig når jeg skal vurdere et bilde. Jeg er ikke så teknisk flink til å vurdere bilder her inne som mange er. Riktignok så kan jeg si endel om hva jeg opplever når jeg ser et bilde, utsnitt, oppbygging og komposisjon vet jeg jo litt om.

Det som er viktigst for meg er hvordan jeg opplever bilder, og at jeg ut fra mitt ståsted kan være med å si hva jeg syntes om bilder, og vurdere dem Det til sammen med de som er gode tekniske, burde bli en grei evaluering. :no::tease::dribble::new_woot: Vi er heldigvis forskjellig.

Det er helt greit at du ikke er teknisk flink til å vurdere bilder.

 

Jeg er faktisk interessert i å høre om hva du opplever når du ser mine bilder. Egentlig mer interessert i det; enn om jeg skal croppe 5% i bunn eller om jeg burde ha skarpet opp litt mer. For jeg er opptatt av at et bilde skal fortelle en historie. Så det er jo greit å få vite om jeg klarte å fortelle historien eller ikke :)

 

Og er det noe dere lurer på i bildene så spør. (f.eks. Hvorfor kuttet du bena til mannen? Hva mener du med denne driten dette bildet? Det gir meg ingenting).

 

Jeg er ikke sikker på om karakterene kan hjelpe meg der.

 

Vi er nok enig det meste, å få høre at bildet sitt bare er noe dritt er ikke hygglig, det er mange måter å gi tilbakemeldinger på. vi må ha respekt for hvor langt hver og en er kommet. Å jeg har faktisk forandret ganske mange av bildene mine etter at jeg har fått konstruktive tilbakemeldinger på bilder.

(Håper jeg gjør riktig når jeg svarer, skriver noe finner det ikke så dukker det plutslig opp igjen, tror jeg oppdaget noe nå, flere sider å bla i :tease:

Lenke til kommentar

Vi er nok enig det meste, å få høre at bildet sitt bare er noe dritt er ikke hygglig, det er mange måter å gi tilbakemeldinger på. vi må ha respekt for hvor langt hver og en er kommet. Å jeg har faktisk forandret ganske mange av bildene mine etter at jeg har fått konstruktive tilbakemeldinger på bilder.

(Håper jeg gjør riktig når jeg svarer, skriver noe finner det ikke så dukker det plutslig opp igjen, tror jeg oppdaget noe nå, flere sider å bla i :tease:

Det tar litt tid til å venne seg til forumprogramvaren -men den er faktisk ganske avansert...

 

Jeg er enig i at det ikke er noe morsomt å høre at ens bilde er dritt; og det går fint å pakke det inn på en høflig måte.

Lenke til kommentar

 

 

Jeg er faktisk interessert i å høre om hva du opplever når du ser mine bilder.

 

Jeg vil vite, på en skala fra 1 til 6, hvordan andre opplever bildene mine. Da er teknisk kvalitet, komposisjon, formidling, historie en del av helheten. Kun et enkelt, spontant uttrykk for en opplevelse. Vi har så klart forskjellige preferanser.

Endret av Erik Nordhagen
  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...