Gå til innhold

Anbefalninger på luft-på-boks?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
  • 2 uker senere...

vet dette blir litt off topic, men jeg vil bare nevne min løsning istedenfor trykkluft på boks :new_woot:

 

Bruker en liten kompressor, tror den er ca. samme størrelsen som den jeg linker til (evt. litt mindre)

 

http://www.biltema.no/no/Verktoy/Trykkluft/Kompressorer/Kompressor-OL-15-6/

 

Jeg var litt skeptisk ang. luftfuktighet, men fikk høre av en elektroingeniør på et annet forum at det skulle mer fuktighet til for at det skulle kunne ødelgge noe :thumbup:

 

Koster litt mer i innkjøp, men så mye luft du får for penga laugh.gif og siden du nevner trykk så har du mer enn nok trykk med en kompressor :)

 

 

 

 

 

Lenke til kommentar

vet dette blir litt off topic, men jeg vil bare nevne min løsning istedenfor trykkluft på boks :new_woot:

 

Bruker en liten kompressor, tror den er ca. samme størrelsen som den jeg linker til (evt. litt mindre)

 

http://www.biltema.no/no/Verktoy/Trykkluft/Kompressorer/Kompressor-OL-15-6/

 

Jeg var litt skeptisk ang. luftfuktighet, men fikk høre av en elektroingeniør på et annet forum at det skulle mer fuktighet til for at det skulle kunne ødelgge noe :thumbup:

 

Koster litt mer i innkjøp, men så mye luft du får for penga laugh.gif og siden du nevner trykk så har du mer enn nok trykk med en kompressor :)

Ang. luftfuktighet så vil den komprimerte lufta i en kompressor ha samme fuktighetsnivå som den lufta den drar inn. Denne fuktigheten vil også kondensere over tid og kan luftes/tappes av en skikkelig kompressor. Har du kompressoren innomhus så ser jeg ingen problemer med hensyn til fuktighet.

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...
  • 4 uker senere...

Har ikke lest alle postene her, men jeg vil ikke anbefale luft på box da det er fort gjort og være uheldig og få veldig mye fukt inn i maskinen, en veldig enkel løsning er og ta turen til et pc verksted og be de blåse maskinen for deg, der jeg jobbet hadde vi fuktlås på kompressoren vi brukte =) Og pass på viftene, er kjipt og runinere ei vifte pga litt blås =)

Lenke til kommentar

Har ikke lest alle postene her, men jeg vil ikke anbefale luft på box da det er fort gjort og være uheldig og få veldig mye fukt inn i maskinen, en veldig enkel løsning er og ta turen til et pc verksted og be de blåse maskinen for deg, der jeg jobbet hadde vi fuktlås på kompressoren vi brukte =) Og pass på viftene, er kjipt og runinere ei vifte pga litt blås =)

 

Dette kommer inn på min topp10-liste over ting jeg overhode ikke blir å bruke penger på.

Lenke til kommentar

Jeg stiller meg også skeptisk til at det skal være noe problem i praksis med fuktighet i maskinen fra luft på boks. Hvor skulle fuktigheten komme fra egentlig? Det måtte i så fall være fra kodens fra drivgass som treffer en fast overflate og lager noe rim på overflaten i et par sekunder. Så lenge du ikke gjør dette mens maskinen er på dog så er det neglisjerbar effekt og slikt reabsorberes i løpet av sekunder når temperaturen rebalanseres.

 

Det sagt - det jeg fatisk har imot luft på boks er hvor latterlig dyrt det er. Mange steder skal ha 2-300kr boksen. Det er helt uhørt for ren komprimert luft. Får du dem for 50kr er det greit - men ellers om du har ofte behov for det så er en liten (evt. brukt) kompressor tingen å ha. Det er kjekt for mange andre bruksområder også - og så har du så mye luft du kan ønske. Evt. er det også en del støvsugere som kan reverseres og som med riktig munnstykke har mer en nok trykk. Det gjelder mest støvsugere designet for bil osv. Jeg bruker en slik selv som regel når jeg skal rense ut gamle kabinetter og denslags.

 

obs obs! Bare pass på at evt. kompressor du bruker aldri har vært brukt til sandblåsing. Rester av sand i en slik kompressor kan nok lage trøbbel og er ikke verdt å ta risken på.

 

-Stigma

Lenke til kommentar
  • 9 år senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...