Gå til innhold

Speilrefleks med mic-inngang


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Panasonic GH2 har mikrofoninngang. Det er et såkalt "speilløst" systemkamera. Denne typen kamera er bedre egnet til videofilming enn speilrefleks, mener jeg. For alle praktiske formål er det funksjonelt som et speilreflekskamera, bortsett fra at det er mer kompakt.

 

Det har trolig bedre kontinuerlig autofokus under filming enn de fleste speilreflekskameraer som kan ta opp video.

 

Inkludert et lite og kompakt kit-objektiv koster det drøyt 7000.

Endret av Fredrik Gløckner
Lenke til kommentar

Egentlig ikke - i alle fall ikke så man merker det ved normal bruk.

 

Men man snakker uansett om at de ulike kameraene har sine plusser og minuser. Men er autofokus viktig kommer man ikke utenom Panasonic GH2. For meg er autofokus på video uviktig, mens egenskaper Canon er gode på mer viktige.

Lenke til kommentar

Egentlig ikke - i alle fall ikke så man merker det ved normal bruk.

 

Men man snakker uansett om at de ulike kameraene har sine plusser og minuser. Men er autofokus viktig kommer man ikke utenom Panasonic GH2. For meg er autofokus på video uviktig, mens egenskaper Canon er gode på mer viktige.

Er rimelig fersk innenfor feltet, så kan du raskt utdype hvordan autofokusen på GH2 skiller seg ut i forhold til andre kameraer og i hvilke situasjoner vil GH2'en og dens autofokus vil blomstre?

Endret av tjalla
Lenke til kommentar

GH2 har langt bedre autofokus til video enn stort sett "alle" de andre - med unntak av Sony A55/A33, hvor autofokus er kjappere, men kun fungerer på største blender - du kan ikke endre blender fra største åpning hvis du skal ha autofokus.

 

GH2 har manuelle kontroller for eksponering pluss god autofokus - ingen andre av dagens kameraer har den kombinasjonen.

 

Hvis du godtar manuell fokusering til video er det mange andre som kan gi mer fleksibilitet - Canon kan da være førstevalget, med spesielt god kontroll på eksponeringen.

Lenke til kommentar

stiller GH2'en svakere i forhold til å ta stillbilder sammenlignet med sine rivaler i samme prisklasse?

I forhold til siste generasjon speilreflekskameraer fra Canon, Nikon, Pentax, så ligger nok GH2 et lite steg bak når det gjelder stillbildekvalitet på høy ISO.

 

GH2 er nok det kameraet som har best integrert videofunksjon i et systemkamera for tiden.

Lenke til kommentar

GH2 har også mye bedre kontroll på moire og feilbrytning enn de andre merkenes systemkamera. Elektronisk søker som på GH2 syns jeg også er bedre for manuellfokus og det finnes et stort utvalg av adaptere for bruk av andre merkers objektiver.

 

Eneste ulempe jeg kommer på er at mikrofonkontakten er microjack, ikke vanlig minijack, så man må kjøpe en adapter for det dersom man vil bruke mikrofoner med minijack.

Lenke til kommentar

Hvis lyd er viktig, så vil jeg ikke anbefale D7000. For det første virker det som kameraet er utstyrt med en dårlig AD-konverter. Selv om lyden samples i 44,1 kHz kan det høres ut som det bare gir 22 kHz kvalitet. For det andre har kameraet begrenset lydjustering (low-med-high hvis jeg ikke husker feil).

 

Jeg har hørt lyden fra Canon-kameraene og de låter bedre.

 

Eventuelt kan du kjøpe en Zoom H4n for to bærumstiere.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...