Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

[Løst] Har jeg råd til å drifte en bil?


Anbefalte innlegg

Hei.

 

 

Jeg er 19 år og begynner på 1 året på VGS Bygg og anlegg til høsten(Ja, jeg har vært litt treg i utdanninga, nevermind)

 

Jeg har fått stipend og lån for hele skoleåret, får rundt 4000 pr mnd på høsten og våren, litt mer den første mnd(august og januar) av en eller annen grunn. Det jeg lurer på er om 4000 ca i mnd er nok til å drifte en bil? Det jeg skal bruke bilen til som regel er å kjøre til og fra skolen 5 dager i uken. Dette er rundt 3 mil hver vei. Bilen jeg satser på å skaffe er en Toyota Corolla, en sen 90 års modell. Mamma og pappa hjelper med å skaffe bil, så det tas ikke med i vurderingen.

 

 

Takk på forhånd!

Endret av onemanwolfpack
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

0,8 liter på mila, 6 mil om dagen fem dager i uka. Det blir fort 100 liter i måneden, og 14 kroner literen gir 1400/mnd på bensin.

 

Årsavgift 2840,– og en ganske heftig ansvarsforsikring blir sikkert enda 6-700 i måneden. Altså forsvinner rundt halvparten av de 4000 til de planlagte utgiftene.

 

Har du mer du tenker å bruke pengene på? Hvis ikke holder jo 4000 i måneden lenge til en bil.

Lenke til kommentar

Vel, det kommer jo ann på om forsikringen står på deg eller ikke, men uansett så har far min som er bilmekaniker sagt at jeg skal regne ca 1000 kr i månden på reperasjoner og utskifting av slitedeler, det er jo klart at det som regel ikke vil bli 1000 kr hver månde, men at det heller plutselig dukker opp noe som er dyrt. Men du kan jo såklart være heldig med bilen din og slippe å reparer noe som helst på den i en lengre periode. Det skjedde en kammerat av meg, han kjøpte en bil for 1500 hadde den på EU-kontroll rett etter kjøp og trengte å bytte frontruta og resten var greit, men nå som han skulle ha den gjenom godkjening igjen var det reperasjoner for et sted mellom 12-25000 så da ble det til at han kjøpte seg en annen bil. Så du kan jo være heldig og finne en bil som holder i 2 år uten å koste deg noe særlig annet en drivstoff og forsikring, men du kan og finne en som koster deg mye mer enn det. Jeg hadde en høst da det var en del ting som bestemte seg for å dø, så da var det hele eksosannlegget, klutch (her gikk det meste i stykker) og litt diverse på 3 måneder, så jeg hadde regning på deler for ca 7500 og da hadde fatters handlet det med rabbaten sin. Og vi tok skrujobben selv, skulle det vært gjort på værksted av andre så hadde det antagelig kommet på mye mer enn det. Så om du kan skru selv så har du en stor fordel med tanke på å få et billigere bilhold.

 

I tilleg så har du jo drivstoff. Personlig regner jeg ca 10 kr per mil jeg kjører i drivstoffkostnader, dette vil selvsagt variere med hvordan bensinforbruk bilen har og hvordan bensinprisene er i ditt nærmiljø.

 

Om forsikringen står på Deg så blir den jo klart dyrere av det, jeg har personlig en kjørelengede på 20000km og betaler i underkant av 1000 kr måneden.

 

Men at det er mulig å få til det tviler jeg ikke på, vet om flere som har hatt bil mens de har gått på skole og det har gått rundt. Og så vil jeg tipep at dine foreldre, solm de fleste foreldre ønsker å hjelpe barna sine så godt de kan, så da kan det være at de hjelper deg om det plutselig skulle dukke opp noe du ikke har råd til en månde, jeg fikk jo litt hjelp i starten jeg og, men trengte heldigvis ikke å gjøre så mye med bilen min i den perioden jeg gikk på skole.

 

Edit: 2 andre innlegg i mellomtiden, som svarte på det du lurte på. Ja jeg skriver tregt :p

Endret av Inz4ne
Lenke til kommentar

Takk for alle svar!

 

Forsikringen kommer til å stå på mamma eller pappa. Skal ikke bruke de pengene på noe annet enn en regning på ca 500 hver mnd. Mulig jeg bruker 400 i mnd på treningsstudio, men virker som jeg forsatt har penger nok til en bil. Er muligens nær ved å få en jobb også, så virker som det ordner seg detta!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...