Gå til innhold

Første selvbygg. Ville satt stor pris på råd


Anbefalte innlegg

Så, etter store problemer med maskinen jeg har nå ( mest trolig relatert til BIOS, MoBo eller strømforsyning) så har jeg funnet ut at tiden er snart inne for å oppgradere visse deler.

 

Det eneste delene som jen planlegger å beholde fra denne maskinen er et

Sapphire Radeon HD 5770 1GB GDDR5

 PCI-Express 2.0,"VAPOR-X", 2xDVI-I, HDMI, DisplayPort, Lite-Retail

 

Pluss to harddisker. 1x 500 systemdisk. +. 1x medialagring 1TB

 

Resten skal byttes ut..... Tror jeg. Og det er derfor jeg har kommet her fordi det er

flust med byggere og moddere her så jeg håper jeg kan stjele noen minutter av deres tid for

å få råd som kan redde meg og min lommebok smerte i fremtiden.

 

Så, delene som jeg har i handlelisten akkurat nå er : Btw, denne maskinen skal ikke være dedikert gamer maskin

men den skal funke bra nok til å maxe ut et par ting i spill. Pluss media greier såklart

 

Kasse: Fractal Design Define R3 (Sort)

Prosessor : Intel Core i5 2500K 3,3GHz Socket 1155 Box

Hovedkort: Asus P8Z68-V Pro

RAM: Kingston ValueRAM DDR3 PC10600/1333MHz CL9 2x2GB (KVR1333D3N9K2/4G)

Strømforsyning: Corsair CMPSU-650HX 650W

Harddisk (lagring): Seagate Barracuda Green ST2000DL003 64MB 2TB. (mulig jeg går ned et hakk)

DVD: Samsung SH-S223C

 

Det under gjelder mest trolig ikke lenger med en Fractal R3 kasse

Så til ekstra vifter. Så vidt jeg har fått med meg så ønsker man et positivt trykk inne i kassen slik at luft ikke bare blir pumpet ut med vifter men også slik at det går ut gjennom alle mulige hull i maskinen slik at støv holdes ute. Vennligst rett meg på den om jeg tar veldig feil. Så derfor har jeg skrevet opp tre vifter på handlelisten min slik at jeg kan erstatte viften forran i kassen med en jeg vet trykket på, samtidig som jeg setter inn en 1200 rpm & en 1900 rpm vifte i siden med henholdsvis 68cfm og 110 cfm

Front: Antec TwoCool 140mm

Side: Scythe Slip Stream 120mm 1200rpm

Side: Scythe Slip Stream 120mm 1900rpm

 

Alle råd er ønsket og har du spørsmål eller er det info her som mangler så bare si ifra så skal jeg svare med det så fort som mulig.

Takk på forhånd for hjelp

 

EDIT: Og nå begynner så klart tvilen å sette inn.... bygge ny PC selv hvor alle delene må passe bra sammen og lokaliseres... eller kjøpe fra komplett og heller pakke ned skjermkortet som en backup

EDIT 2: Ny PSU. fra 750W ikke modulær til 650W og modulær

EDIT 3: Enda en ny PSU. samme W og modulær men bedre merke

EDIT 4: Ny kasse og ny RAM

Endret av Glisern
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kjøp alle delene fra en nettbutikk, enten komplett eller dustinhome :)

Bytt til Corsair Vengeance ram, 1x4GB brikker. Skjermkortet henger etter i forhold til resten av komponentene, så det hadde kanskje vært lurt å kjøpe enda ett eller ett nytt ;)

 

Med vifter trenger du ikke. Såvidt jeg vet så følger det med tre vifter (en foran, en på siden og en bak) og det skal holde godt nok. Det med positivt og negativt trykk er ikke så veldig viktig, men det er alltid lurt å ha god gjennomstrømning ved å få luften til å kjøle komponentene og ha en vifte bak som drar ut varm luft. en vifte foran som blåser på HDD/SSD'r, en på siden som gir skjermkort og cpu-vifte luft og en bak som drar ut "gammel" og varm luft ;)

Lenke til kommentar

Lagde en god liste til deg :)

 

 

Fractal Design Define R3 Black Pearl

Corsair TX V2 650W PSU

ASUS P8Z68-V PRO, Socket-1155

Intel® Core™ i5-2500K Processor

Kingston ValueR. DDR3 1333MHz 4GB, CL9

Corsair SSD Force Series™ GT 60GB

 

http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=638687

http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=623444

http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=633060

http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=619274

http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=352067

http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=640534

 

 

La ved en SSD som du har OS på å brukeren dem HDD du har fra før til lagring.

Dette er et veldig bra oppsett.

Kabinettet er jo en smaksak, men jeg linker nå til R3en pga lydnivå og design :)

 

Anbefaler å finne delene på dustinhome.no da dem som regel er billigst :)

Lenke til kommentar

Lagde en god liste til deg :)

*fjernet resten for quote*

 

Takker for et stort rush med svar :D

 

Det er definitivt noen av delene du nevner som er interessant.

Kassen er spesielt spennende, men jeg er litt nervøs over kombinasjonen

av varme + lydisolering. Har du kassen her selv, isåfall erfaringer?

 

Med veldig få åpninger og støvfilter overalt så forsvinner positivt/negativt trykk teorien ut vinduet for da er det bare å sette inn vifter nok til å frakte det du trenger.

Og om det blir den der kassen jeg nå skifter til så kommer jeg minst til å sette inn en vifte ekstra foran og mest trolig den på siden også.. Kanskje tilogmed en i toppen bare for å sørge for at luft i toppen av kassen ikke blir forstyrret.

 

Er ikke særlig interessert i SSD akkurat nå. Jeg synes bare ikke at kostnaden eller farten er verdt alt arbeidet av flytting av OS med profiles og settings fra en 500gb HDD.

 

Når det gjelder PSU'en så tror jeg nok at jeg holder til den jeg valgte. Kanskje hakket dyrere men den er modulær noe som kutter ned litt kabel rot (blir også første kassen jeg trekker kablene bak brettet)

 

Litt skeptisk til minnet du har valgt pga div tilbakemeldinger på den om at du får det du betaler for, både på det gode og onde. Mens de jeg fant er igjen hakket dyrere men har nedkjøling og veldig gode anmeldelser blant annet fra hardware.no

 

 

Bare la svarene komme :D utvikling kommer av diskusjon og uenighet så dette er artig :) Har alt begynt å se på videoer av Fractal sin kasse så er ikke umulig at den jeg valgte blir byttet ut :)

Lenke til kommentar

Kabinettet jeg valgte er anbefalt av mange.

 

Kabinettet har god nok kjøling, støyer så og si ikke å prisen er ganske så fin. Fractal har laget kabinettet med tanke på støy, kjøling og design. Så du kan fint kaste inn 2 stk GTX 580 uten at det blir noe varmeproblem sånt generelt.

 

 

SSD er jo smaksak. Men alltid kjekt å ha viss du har pengene til det.

 

Minne/ram har ganske lite å si på dagens systemer. Eneste forskjell du kan få med forskjellige hastigheter på rambrikkene er bare på benchmarkingsprogrammer. Å du trenger heller ikke kjøleelementer på brikkene da DDR3 brikkene ikke lager noe form for varme.

 

 

PSUen, beklager den, du har valt en kjempe god PSU :) Hele 7års garanti på den.

 

 

 

Husk at det er som regel PSU, kabinett, skjerm og kjøling som varer lengst i et pc bygg.

Endret av sveibuen
Lenke til kommentar

phlake; BrikkER. Jeg mente jo flere stykker, men noen kan være så dum å fylle sporene på HK for ram, og så konkluderer med at de trenger mer og må ta ut ram man allerede har kjøpt og ikke får bruk for. Kan være greit å f.eks. ha 8 GB (2x4) og fortsatt ha muligheten for å gå opptil 16 GB hvis man trenger, eller har lyst :)

Lenke til kommentar

Byttet ut kabinettet og minne med det du foreslo nå. Er ikke sikker på SSD enda though.

 

Om skjermkort skulle ha blitt byttet også. Hva ville du foreslått?

 

 

Kommer helt an på hvor mye du vil legge i skjermkortet :)

 

Du får brukbare skjermkorta fra 1300kr opp til 5000 kroner :)

 

Men prøv med det du har fra før så kan du heller kjøpe deg et nytt skjermkort viss du føler du ikke får god nok grafikk ;)

 

 

Ser i første post at du spør om ekstra vifter, det trengs ikke i dette kabinettet. Men kan ver kjekt å ha uansett :) 1 ekstra vifte i front å alt er perfekt.

 

Det følger 2 vifter med som egentli holder :)

 

 

 

Må bare legge til en ting til, ang hdd som du kjører som systemdisk, du må allikevel installer OS på nytt med disse nye delene. Ellers kan jeg garantere deg mange BSOD.

Endret av sveibuen
Lenke til kommentar

@Sveibuen: Har funnet ut at jeg kan jo prøve ati overdrive til å overclocke skjermkortet litt innenfor trygge verdier. Er jo litt iallefall

 

Og angående BSOD: Det ville egentlig gitt mening å investere i fremtiden og en SSD. Jeg har 32-Bit Windows installert og med nye deler og 4GB Ram så ville det jo gitt mening og starte på nytt med 64bit

 

 

Og til deg og Arni90: Er enig med viftene. Den vifteteorien var for en annen kasse der negativt eller positivt trykk virkelig kunne endre støvnivå og gjennomflyt.

 

Jeg skal garantert kjøpe en ekstra vifte for å ha i front. Men så holder jeg på å vurdere en ekstra vifte på den bakerste topp posisjonen bare for å få pumpet ut litt mer fra toppen

Lenke til kommentar

Ja, prøv å klokk det litt du viss du føler du får for dårlig grafikk :)

 

 

Å kjøp en ekstra vifte ja, så plasserer du den der du føler du får best kjøling. Som arni90 sier så er vel den beste plasseringa i bunn, at den suger inn kald luft fra bunn å inn i kabinettet, å da får du overtrykk :)

 

Sitter selv med 4 vifter fra fractal og dem er så og si lydløs :D Anbefaler dem om du vil ha et stille kabinett. Å viftene flytter akkurat passe med luft for min del hvertfall :)

 

Så kjøp 1 140mm vifte til bunn å 1 140mm til toppen så er alt perfekt. Du trenger faktisk ikke den i topp.

 

Å det følger med 2 stk 120mm, 1 i front å 1 bak som eksos.

Lenke til kommentar

Skal bestille to vifter tror jeg. Den ene slik at jeg har en i backup om temp blir for høy eller noe feiler.

 

Men er det noen som vet om man kan installere nytt OS på SSD (64 bit win7) men fremdeles beholde alle innstillingene og dokumentene slik som de ligger på den gamle harddisken, eller må alt gjøres kopi på og flytte dem over?

Lenke til kommentar

du kan jo flytte over HDD'n til den nye pc'n... Ellers så finnes det mange guider på hva man gjør og hvordan man gjør det :)

 

Og det skal jeg såklart gjøre.

 

Men jeg tenker på standardmapper som "Mine Dokumenter" eller bare Dokumenter som det er i Win7. Vil de bli avinstallert samtidig som jeg fjerner windowsmappen fra min gamle HDD og overfører innstillingene til SSD med ny installasjon av Win7....

 

Tror jeg svarte mitt eget spørsmål.... Installer win7 64 bit og overføre innstillingene så vil jo alt annet ligge på den gamle harddisken. Men der er litt problem, flytting av ikoner og alt det der. kan jo lage en haug av snarveier så det nye skrivebordet og disken inneholder nesten ingen ting men fører til den gamle OS disken

Endret av Glisern
Lenke til kommentar

Can I upgrade from a 32-bit version of Windows to a 64-bit version of Windows?

 

No. If you are currently running a 32-bit version of Windows, you can only perform an upgrade to another 32-bit version of Windows. Similarly, if you are running a 64-bit version of Windows, you can only perform an upgrade to another 64-bit version of Windows.

 

If you want to move from a 32-bit version of Windows to a 64-bit version of Windows Vista or vice versa, you'll need to back up your files and then choose the Custom option during Windows Vista installation. Then, you'll need to restore your files and reinstall your programs. For more information, see Installing and reinstalling Windows Vista.

 

For detailed information about installing and upgrading 32-bit and 64-bit versions of Windows, go to Installation choices for Windows Vista (32-bit) or Installation choices for Windows Vista (64-bit) online.

 

Tror dette skal gjelde for Win7 også ;) Bare ta over den gamle disken i den nye pc'n, start innstallasjonen på SSD'n og velg "tilpasset innstallasjon" for så å overføre filer fra HDD. :D

Endret av jonskja
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...