Gå til innhold

Get 100 Mbit - erfaringer?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Sjekk med http://www.infiber.no/dekningsomrade

 

I følge der, burde du ha fiber i nærheten, så for deg er det langt billigere en for meg å skaffe deg fiberbredbånd.

 

Hos meg vil det koste nærmere 1 milion kr å streke en fiberkabel til min adresse som bor langt fra nærmeste by.

 

Nå vet jeg lite om hvordan du bor, men jeg tror du trenger bare å legge fiberen fra gaten til huset så var jeg deg ville jeg vurdert å høre med borettslaget eller sameiet om det.

 

 

http://www.infiber.no/produkter

 

Infiber leier ut fiberinfrastruktør, men leverer ikke tjenester over fiberen.

Lenke til kommentar

Og sånn til info koster det en del mer og grave opp gata i oslo kontra strekke fiber i telefonstolper på bondelandet :)

Tror desverre man må leve med Get så lenge den eldre "garde" som er fornøyd med NRK er i live..

 

Så det koster ca 100 000 kr bare det å legge fiberkaben fra utvendig av veien og inn i bygget?

Merkelig i så fall, er noen som tar en god betaling i så fall.

 

Kan dere ikke bare ta ett stemming på www.lynet.no hvis det er en som ikke vil ha lynet må det være fordi man ikke trenger internett eller har bundet seg til get.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Og sånn til info koster det en del mer og grave opp gata i oslo kontra strekke fiber i telefonstolper på bondelandet :)

Tror desverre man må leve med Get så lenge den eldre "garde" som er fornøyd med NRK er i live..

 

Så det koster ca 100 000 kr bare det å legge fiberkaben fra utvendig av veien og inn i bygget?

Merkelig i så fall, er noen som tar en god betaling i så fall.

 

Kan dere ikke bare ta ett stemming på www.lynet.no hvis det er en som ikke vil ha lynet må det være fordi man ikke trenger internett eller har bundet seg til get.

 

Det er ikke slik at en hver person som bor i nærheten av en infiber-kabel kan få internett-aksess levert over fiber til en pris som kan forsvares.

 

Oslo er tettpakket med fiberstrekk men det er ikke mange private fiberkunder i sentrum for det.

 

 

Fiber i gata er ikke det samme som fiber til kåken. Du må først ha internkabling som støtter det samt en ISP som kan levere til en levelig pris.

 

 

Og jeg har ikke 18 ms hjemmefra og ut forbi første Gets første ruter-hopp, men typisk 7-8.

Hvorfor Speedtest.net viser 18 vet jeg ikke, men bryr meg mindre om det. :)

Lenke til kommentar

Og sånn til info koster det en del mer og grave opp gata i oslo kontra strekke fiber i telefonstolper på bondelandet :)

Tror desverre man må leve med Get så lenge den eldre "garde" som er fornøyd med NRK er i live..

 

Så det koster ca 100 000 kr bare det å legge fiberkaben fra utvendig av veien og inn i bygget?

Merkelig i så fall, er noen som tar en god betaling i så fall.

 

Kan dere ikke bare ta ett stemming på www.lynet.no hvis det er en som ikke vil ha lynet må det være fordi man ikke trenger internett eller har bundet seg til get.

 

Jeg har for mange år siden meldt min interesse til alle ISPer som leverer over fiber, men det er rett og slett ikke mulig for dem å tjene penger på et slikt prosjekt hvis de ikke får flere kunder enn vårt borettslag.

 

ISPene trenger vel rundt 50 betalende kunder per tilknytning. Så mange er vi ikke i mitt borettslag. :)

 

Det skal varsles, påvises, graves, legges rør, blåses fiber, tettes, skjøtes, termineres, monteres paneler. I tillegg må det mange steder (bl.a. hos oss) utføres internkabling fra loft/kjeller til hver leilighet.

 

Dette blir fort noen arbeids- og materiellkostnader av, og Norge er et høykostland.

 

Man får det vel til hvis alle spleiser, betaler 10-15000 for installasjon samt 1000 Kroner måneden for 200/200.

 

Men så skal også andre enn meg være interessert i en fiberaksess.

 

De fleste her i huset har få fordeler med en fiberaksess fremfor Gets EuroDOCSIS-pakke. Naboen min gir blanke f**n i om han får 2 eller 7 ms rundetid mot NIX, og er alternativet 10-15000 i installsjonskostnader så kan selv jeg leve med noen millisekunder ping og litt jitter en stund til.

 

Mange av fiberaktørene har dessuten et ganske ræva TV-tilbud sammenlignet med Gets HD-PVR. For å gjøre alle til lags må vi da beholde koaksen ved siden av, og det blir ganske dyrt til sammen.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg har for mange år siden meldt min interesse til alle ISPer som leverer over fiber, men det er rett og slett ikke mulig for dem å tjene penger på et slikt prosjekt hvis de ikke får flere kunder enn vårt borettslag.

 

ISPene trenger vel rundt 50 betalende kunder per tilknytning. Så mange er vi ikke i mitt borettslag. :)

 

Kanskje dette ikke nytter se under:

 

Det skal varsles, påvises, graves, legges rør, blåses fiber, tettes, skjøtes, termineres, monteres paneler. I tillegg må det mange steder (bl.a. hos oss) utføres internkabling fra loft/kjeller til hver leilighet.

 

Er det vits å betale for å sende brev? Man har jo facebook, Twitter i dag.

I nye boliger med fiber i gaten bør det legges fiber syns jeg, å gå for Coax bare fordi det sparer 1000 kr er for meg et mysterium om det finnes fiber i gaten.

 

Mange av fiberaktørene har dessuten et ganske ræva TV-tilbud sammenlignet med Gets HD-PVR. For å gjøre alle til lags må vi da beholde koaksen ved siden av, og det blir ganske dyrt til sammen.

 

Hva har fiberaktørene med det er dårlig TV tilbud? Er jo bare å kjøpe IP TV med fiber i boksen så er problem løst? Da kan man vel velge fiberlevrandør helt fritt eller? Men problemet er vel heller stort sett Altibox tilbyr noe slikt?

 

Problemet er heller at fiber er lite utbrett for privatpersoner fordi det er dyrt, men det er selve gravingen som er dyrt. Men må man først legge Coax så hvorfor ikke legge fiberkabel det forstår ikke jeg?

 

Angående eldre bygg er jeg enig. Til kapasiteten er sprengt da må man gå over til fiber.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Ja, for alle i Oslo bor jo i en ny bolig med fiber rett utafor døra og naboer som bruker twitter.

Hafslund var utafor blokka mi , gravde opp alt og holdt på i 4 måneder for og legge fjernvarme rør. Selv da ble det ikke lagt noe fiber ned der.

Så lenge ikke staten vil gjøre jobben og sponse graving osv vil det aldri skje noe på denne fronten.

En kompis som bor på "bondelandet" gravde en grøft for hånd til huset sitt og fikk lagt det inn slik.

Sånn er ikke realiteten i byene.

Endret av Lunalotic
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Ja, for alle i Oslo bor jo i en ny bolig med fiber rett utafor døra og naboer som bruker twitter.

 

Ikke helt riktig, men teknologien er der.

 

Hvordan er det f.eks i nord norge og trondheim. Ganske så begrenset.

Så hvis fiber skal ha noe livets rett må folk være interisert i ny teknologi.

 

Coax er å bli gammelt, funger muligens til TV men til internett, er det ikke noe særlig hvis man ikke bor nærme en sentral/server som minimerer flaskehalsene.

Lenke til kommentar

Jeg forstår at ikke staten kan sponse alle med fiberkabel.

 

Men er jo enig hvis det først skulle graves i området burde alle få tilbudet å betale fiberlinje, det koster så lite hvis man slipper utgifter med gravingen.

 

Er det et borretslag så er det nesten 3000 kr per person.

Lenke til kommentar

 

Det skal varsles, påvises, graves, legges rør, blåses fiber, tettes, skjøtes, termineres, monteres paneler. I tillegg må det mange steder (bl.a. hos oss) utføres internkabling fra loft/kjeller til hver leilighet.

 

Er det vits å betale for å sende brev? Man har jo facebook, Twitter i dag.

I nye boliger med fiber i gaten bør det legges fiber syns jeg, å gå for Coax bare fordi det sparer 1000 kr er for meg et mysterium om det finnes fiber i gaten.

 

Nå skjønner jeg ikke helt hva du henviser til.

 

Mange av fiberaktørene har dessuten et ganske ræva TV-tilbud sammenlignet med Gets HD-PVR. For å gjøre alle til lags må vi da beholde koaksen ved siden av, og det blir ganske dyrt til sammen.

Hva har fiberaktørene med det er dårlig TV tilbud? Er jo bare å kjøpe IP TV med fiber i boksen så er problem løst? Da kan man vel velge fiberlevrandør helt fritt eller? Men problemet er vel heller stort sett Altibox tilbyr noe slikt?

 

Problemet er heller at fiber er lite utbrett for privatpersoner fordi det er dyrt, men det er selve gravingen som er dyrt. Men må man først legge Coax så hvorfor ikke legge fiberkabel det forstår ikke jeg?

 

Angående eldre bygg er jeg enig. Til kapasiteten er sprengt da må man gå over til fiber.

 

Altibox har et anstendig tilbud - mens Lynet f.eks. tilbyr vel ikke TV i det hele tatt. Å få det levert over IP fra noen andre kan jeg ikke tenke meg er mulig.

 

Dessverre - for det burde ikke være så vanskelig.

 

 

De "åpne" nettverksleverandørene har jo ikke så mye tilbud om annet enn en løgen IP-tuner.

 

Og TV-løsningene til de mindre og mellomstore aktørene som Homebase har jeg ikke lest mye bra om

Endret av leftbrain
Lenke til kommentar

Jeg forstår at ikke staten kan sponse alle med fiberkabel.

 

Men er jo enig hvis det først skulle graves i området burde alle få tilbudet å betale fiberlinje, det koster så lite hvis man slipper utgifter med gravingen.

 

Er det et borretslag så er det nesten 3000 kr per person.

 

Helt enig - koordinering av graving har alle noe å tjene på - men det er få steder de får det til dessverre.

 

De som graver ønsker jo gjerne å grave flere ganger, og de som bestiller har ingen egen interesse av å samarbeide med andre.

 

Her kommer Vann og Avløp den ene dagen, graver opp og igjen, så kommer Hafslund uka etter og gjør nesten det samme, og ingen fiber legges noe sted.

 

Man skal ikke lengre enn til Sverige før det er litt mer koordinert - f.eks. i Stockholm har de f.eks. "Stokab" som eier og leier ut mørk fiber til kunder, deriblandt private, bedrifte r og diverse ISP som produserer tjenester.

 

Oslo Kommune har majoritetseierskap i Hafslund, men har har vært så "fremsynte" å la Hafslund kvitte seg med hele fibernettet.

 

Er det bare jeg som synes det er litt korttenkt?

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Er enig at det høres idiotisk ut, da må jo folket betale ekstra.

 

Kan dette ha noe å si angående "skaffe arbeid" altså sverige har større arbeidsledighet en norge.

 

Så jeg tror dette har en grunn, men er enig i at det er idiotisk at staten skal ødlegge våres muligheter å få noe bredbånd som funger.

 

Man kan jo si noen har coax/telefonstruktur og sentraler fra tidlig 1960 tallet så jeg syns det både er idiotisk og merkelig å bevare gamle minefelt som en dag vil bli sprengt på grunn av kapasitet.

 

Problemet blir nok etterhvert flere graver selv uten tilatelse, hvor store konsikvenser vil det gi? Er enig at vi lever i et dårlig land. Vi har penger men vi bruker de helt ufornuftig å legge fiber i hele norge er neppe dyrere hvis man først skal bytte ledninger og kloakkrør spør du meg.

 

Kan noen si meg hvorfor staten ikke vil eier fibernett? Er det fordi at bedrifter skal etter loverket gå som et bedre eksempel på internetlinje?

 

Eller er det på grunn at fiberlinje ikke skal bli monipoisert?

 

Jeg syns det er ganske så idiotisk å kjøpe bolig etter hvor fiberen finnes i veggen, men slik er det i norge.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

1541943551.png

 

Og sånn til info koster det en del mer og grave opp gata i oslo kontra strekke fiber i telefonstolper på bondelandet :)

Tror desverre man må leve med Get så lenge den eldre "garde" som er fornøyd med NRK er i live..

 

Hvor i verden bor du? Interessant å kunne sammenligne med noen på samme node osv.

Lenke til kommentar

Jeg forstår at ikke staten kan sponse alle med fiberkabel.

 

Men er jo enig hvis det først skulle graves i området burde alle få tilbudet å betale fiberlinje, det koster så lite hvis man slipper utgifter med gravingen.

 

Er det et borretslag så er det nesten 3000 kr per person.

Helt enig!

I mitt nabolag har Hafslund i over ett år gravd opp veier på kryss og tvers for å legge fjernvarme. Merkelig nok har de klart å samkjøre med Vann- og avløpsetaten om utskifting av avløpsrør, men ikke en fiberkabel å se...

 

I borettslaget jeg bor har vi vurdert å legge inn fiber. Styret innhentet anbud fra flere aktører og det laveste tilbudet på installasjon var 1,7 millioner kroner. Ganske nøyaktig 6000 kroner per leilighet. Ikke akkurat småpenger, så det ble nedstemt i denne omgang.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg ville betalt 6000 kr for å legge inn fiberkabel, er desverre veldig uheldig å bo sammen med folk som er mere opptatt av TV i HD en hva personen er opptatt både å se på webtv og iptelefoni over fiber.

 

Hvis borettslaget hadde droppet NRK lisens + tv ville nok prisen blitt lavere, og heller bruke webtv etter behov. Droppet telenor/netcom fastelefon å brukt skype ville det gått.

 

Hvorfor vurder folk ikke nye ting? Er alder vs fiber en sentral ting? Enten så er man superik om man har fiber, ellers har man en ungdomsbolig på deling

 

Dere som bor i borrettslag, har dere noe råd? Siden jeg vurder å kjøpe ny bolig i sameie.

 

Problemet er at det blir denne rekkefølgen:

 

Boligen bygges - styre opprettes - Stemming av fiber/Coax/VDSL.

 

Altså det betyr at man må borre hull i veggen, og omkoble/grave bare for å få fiber.

 

Både Coax/VDSL har jeg hørt blir bygget i veggen ennå, fiber må man manuelt borre i veggen for å få, er ganske så idiotisk eller hva? Hvorfor legger man ikke fiber i veggen med en gang? Når det koster så lite. Man kan bruke fiber også til TV om man har mottaker for det?

 

Må sameiet krangle om man vi gå for LED vs sparepære på badene også?

Jeg syns det er så rart. Bare fordi det er et sameie? Hvorfor heller da ikke droppe lampen i heletatt får kjøper velge selv hva den vil ha? Eller tilby egentilpassning f.eks hvis man ønsker fiberkabel fra a til Å kan man betale det også.

Endret av LMH1
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg hadde Get tidligere og gikk over til Telenor for ikke alt for lenge siden. Betaler 490 kr/mnd for 50/10, synes det er vesentlig mer for pengene enn tilbudet fra Get.

 

Legger dessuten merke til at Telenor har bedre utenlandslinjer. Med Get greide jeg ikke å se på filmer i HD på youtube uten at det hakket og buffret ustanselig, med Telenor går alt silkemykt. Teoretisk linjekapasitet til en eller annen server er derfor en ting, reell kapasitet er noe annet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

indeksregulert: Hva får du på pingtest.net og speedtest.net? Som vist over.

 

Muligens hvis du er nærme sentralene til telenor kan det være veldig bra, 50 mbit er jo ikke så ille, men er jo ikke så veldig mye heller.

 

Prisen er kjeldent dyrt for VDSL, men både teknologien og ruterne som følger med er neppe noe å skryte av, var det ikke for at fiberprisene/hastigheten hos telenor er så høye ville jeg valgt telenor om jeg hadde hatt mulighet. Men min erfaring sier ofte at store selvskap ofte kan både gi dårlig kjøp (Pris/VS ytelse) og ikke minst lite sammarbeidsvillige hvis det oppstår problemer.

 

VDSL2 er muligens noe å vurdere opp mot 100 mbit teoretisk er jo noe.

Men da bør man være tidlig ute og ungå overbokking og lange kabelstrekkninger.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Sitter på jobb nå så jeg får ikke testet, men ping er veldig bra (under 10) og jeg får bedre hastigheter både opp og ned enn det jeg betaler for. Bor ganske nærme sentralen.

 

50 mbit er jo ikke veldig mye nei, men poenget mitt er at det også er andre faktorer som spiller inn. Jeg vil heller ha en 50 mbit hvor jeg får gode hastigheter til alle tjenestene jeg bruker, enn en 100 mbit linje som bare fungerer for noen. I takt med at streaming blir mer og mer brukt er det dessuten viktigere at ISP har samarbeidsavtaler med innholdsleverandørene enn at du sitter på en kjempelinje inn til deg. Mitt inntrykk som kunde i Get var at det var flere mangler her.

Lenke til kommentar

Sammarbeidsavtaler? Ser ikke helt fordelen?

 

Telenettet er vel neppe noe særlig å bruke uansett.

Hva kan du gjøre bedre enn fibernett?

 

Jeg ser kun på hastighet + fiber når jeg vurder et tilbud.

Muligens telenor er raskere en andre levrandører, har ikke prøvd. Men vet i vertfall enkelte steder er hastighetene på ADSL veldig dårlig og ustabile.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Nesten rart å se hvor blinde folk blir på hastighet i denne verden.

Gjennomsnitlig i Norge så har vi 6-7mbit, folk flest er faktisk fornøyde med hastigheter som 10mbit.

Det er greit at vi har noen som oss som virkelig ønsker 100mbit linjer, men kan noen her si hva det er de har som krever såpass mye linje?

 

1. Torrent

2. Egen webserver (krever høy ut hastighet)

 

Selv har jeg en 40mbit VDSL linje, dette er milevis mer enn det jeg trenger (og ja jeg er en aktiv nettbruker, fra å ha servere hjemme, gaming og streaming på nett).

 

Fiber er selvfølgelig best mtp hastighet og stabilitet, men det viktigste er at leverandøren du benytter har et godt stamnett og samband ut av landet.

 

Responstiden hos meg ligger forøvrig på 8-10ms til nix.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...