Gå til innhold

– Intel SSD 320 har firmwarefeil


Anbefalte innlegg

Dette er blåst ut av proporsjonene.

 

Hvem er det som sitter og slår av/på en SSD (egentlig uansett elektronikk) kontinuerlig i 2-3 timer for å fremprovosere en feil?

(svaret er selvsagt review-siten som fikk store oppslag)

 

Selvsagt kan dette skje og det skjedde også med G2, sjangsen for å få denne feilen er mikroskopisk.

 

edit:

 

Intel har nå lagt ut en ny tråd om "SSD Power loss" og vil informere videre i den tråden.

Endret av Anvil
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Intel har vel mer eller mindre hatt en eller to firmware oppdateringer på hver generasjon SSD som retter alt fra svært alvorlige til mindre alvorlige problemer... Intel har vel stort sett blånektet og ignorert samtlige problemer frem til større nettsider publiserer dem, for så å komme med fixet firmware... Dette plus å etterlate alle som svei av tusenvis av kroner på X25-M Gen. 1 uten TRIM, gjør Intel SSD avdeling til å være blant de værste i bransjen imho.. De kom jo for en tid tilbake med en firmware oppgradering som bla. lagde "murstein" av en mengde SSD'er, men det er tydelig at folk har svært kort eller selektiv hukommelse når det gjelder Intel, det har ikke jeg og her i huset blir det ikke noen SSD fra dem igjen, punktum finale....

Kunne ikke vært mer enig og min neste blir nok en M4 og ikke Intel. Selv fikk jeg smake på dette med et par brikkinger, en feilet enhet etter 6 mnd. og dette med at G1 alikevel ikke fikk trim.

 

Men bank i bordet har alle mine 5 Intel enheter oppført seg fint siden som nå er en stund. Jeg kommer nok ikke til å oppgradere noen firmware igjen på de jeg har nå.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Her er litt mere om problemene.

 

Intel har respondert :

Intel has acknowledged reports of bugs in its 320 SSD range in the wake of multiple user complaints.

 

 

Her har noen drevet og hardkjørt SSD'ene :

"After two days of stress testing eight systems with 8x [320-series] 160GB SSD per system, 13 SSDs are defect. Mostly with the 8MB bug," Desiderius wrote on the forum on 8 July. "I hope Intel will release new firmware and fix the problems."
Lenke til kommentar

Den Linus fyren der har hodet på et mørkt sted, og der må han bare bli om han synes det er så vakkert der, han er tydligvis en drittstøvel au. Det er så mange huller i argumenteringen hans at det ikke er håp, rekk opp hånden alle de som lider med noen % redusert ytelse i noen millesekunder etter å ha tømt recyclebin for noen mb når en ikke har annet å finne på, X25-M var overlegen andre MLC SSD'er og ~identisk mtp ytelse vs. Gen. 2 og takler ikke TRIM dårligere enn G2 og uten TRIM hadde aldri SSD blitt såpss allemannseie som den har blitt, men den diskusjonen er allerede tatt, i en helt annen tråd og er rimelig OT og helt irrelevant her og nå...

 

Linus har heilt rett i at TRIM er unaudvendig tull basert på elendige garbage collector implementasjonar.

Problemet med TRIM er om filsystemet skal bruke TRIM til å frigjere meir diskplass så oppretter man ein transaksjon som frigjer datablocker. Så feiler denne transkaksjonen ved eit straumbrot og blir aldri markert som fullført, allikavell så har TRIM nå sletta data og det kan ikkje bli gjort ein rollback. Ergo då vil filsystemet framleis tro det er data der. Dette kan forårsake datakorrupsjon.

Lenke til kommentar

Sålenge GC er en kunst de færreste mestrer, spesiellt på tidspunktet når G1 ble ignorert, så var, ble og er, TRIM en redning for degradering, tildels volsom sådan på enkelte SSD'er. Om en av en million skulle oppleve et strømbudd på akkurat det tidspunket dette var aktuellt, så ville det sansynligvis være ytterligere en av en million som fikk problemer som følge av det, og bare noen få av dem igjen som fikk uopprettelig skade som medfører en SE etterfulgt av en image backup, prøv å finn en slik hendelse så skal du få en blomst... Mao en helt grei teoretisk diskusjon, men svært lite praktisk en, som Linus ikke klarer å skille fra hverandre.. Pre TRIM var forumene overfylt av degraderingsproblematikk, og om man er paranoid, kan man disable TRIM, og kun holde seg til manuell TRIM via tools fra produsenten o.l...

Lenke til kommentar

Du påstår at dette gjelder ein million av ein million av ein million. Det er ikkje sant, det er reproduserbart på den måten at ein kan få det til kvar einaste tilfelle. Det du snakkar om at folk ikkje vil merke feilen, tingen er at dei merker det for seint og trur det skyldes noko heilt anna.

 

Ytelsen blir heller ikkje merkbart degradert. Om du skriver svært mykje til din SSD og den er treig på å slette celler sånn at den ikkje greier å slette fortare enn det den skal skrive så vil faktisk TRIM vere ein overhead og gjere SSDen din enda treigare. Kjøp heller ein kvalitets SSD med rask slette ytelse enn å basere deg på TRIM.

Lenke til kommentar

Jeg snakker om hva oddsene er for at man får strømbrudd når man tømmer "bin", omtrent like høye som at man får strømbrudd når man flasher bios eller firmware, astronomiske... Har holdt på med data siden 90-tallet, og det har aldri skjedd... Om det skjer ved flashing av bios eller firmware, er skaden ofte alvorlig, og man sitter som regel med "bricka" hardware man må sende inn, om det skjer under sletting, skal jeg påstå at jeg kan fixe det 100% av gangene iløpet av kort tid. Men, som sagt, det har aldri skjedd, og kommer neppe til å skje...

 

 

Dette er uansett en diskusjon som hører inn under andre tråder, min mening er kjent, og jeg har argumentert for dette, om noen har innvendinger, ta det på PM eller i en relevant tråd...

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Jeg kjøpte en Intel 320 120GB til min mor som jeg bygger PC til, og har nå mest lyst til å bruke angrefristen for å bytte i en annen produsent/modell. Hadde det vært til min egen PC kunne jeg fint taklet om denne bugen oppsto, men det blir for mye styr for moren min som trenger en stabil PC. Kan noen tipse om SSD i samme prisklasse (1500-1600,-) med OK/lignende ytelse som ikke er kjent for konkrete bugs?

Lenke til kommentar

Jeg snakker om hva oddsene er for at man får strømbrudd når man tømmer "bin", omtrent like høye som at man får strømbrudd når man flasher bios eller firmware, astronomiske...

'bin' som i windows recycle bin? Det er bare en ubetydelig brøkdel av hva som gjøres av sletting mot disk, selv under et OS som windows, for de som bruker kun det.

 

TRIM funksjonen har noe bra for seg, spesielt om en har en workload hvor mye slettes, lite ledig diskplass, lite slack plass og dårig GC algoritme. Det er imidlertid en hack på linje men mange andre hacks som begynner å bli populære for å fikse de iboende svakhetene i blokkbasert lagring (se EMC VAAI). Dette vil ikke bli bra før vi får objekt lagring hvor lagringsenheten kan kommunisere med OS for å vite status på hvert objekt. Det vil også gjøre operasjoner som TRIM og låsing mulig å implementere ryddig selv for delt lagring, som kanskje kan bli interessant for vanlige brukere også når thunderbolt har blitt mer tilgjengelig.

Endret av Anders Jensen
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...