Gå til innhold

Laptop til 3D-Grafikk studier

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Hei, jeg skal studere 3D-grafikk hos NITH til høsten.

For å minske sjansen for misforståelser så sier jeg bare først at dette studiet ikke handler om 3D som i '' ting kommer ut av skjermen 3D'' Se her hvis du er nysgjerrig (http://nith.no/bachelor/studieprogrammer/3d-grafikk).

Til dette faget trenger jeg en kraftig laptop som kan kjøre alt av tunge programmer osv godt.

Jeg spiller også en del på fritiden så det hadde vært bra med en en laptop som tar de nyeste spillene relativt godt også.

Jeg kan ikke så mye om hva som foregår inne i laptopper når det kommer til ''specs'' men jeg har noen ting som ''krav'' ;) .

krav:

Skjerm: 15-17'', Full HD

Prosessor: Intel Core i7 helst mer enn 2GHz.

Grafisk prosessor: En god en

Video minne: 2GB+

RAM:6GB+

Pris: helst under 15 000

Jeg tenkte på en av disse

http://www.komplett.no/k/kcp.aspx?sku=631033&sku=629067

men jeg har lyst på en bedre prosessor.

Jeg setter veldig pris på alle forslag! :)

Endret av BenHansen
Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Tja, kanskje du kan ta en kikk på enten Multicom Kunshan W155 eller Kunshan P150.

Et annet alternativ er Kunshan P170. Vær obs på at jeg har konfigurert dem litt, du kan selv konfigurere dem slik du selv vil. Dette er laptoper av beste merke da de er laget av Clevo, men selges i Norge av Multicom som Kunshan modeller. Og du har ikke sagt noe om budsjett som også er en fordel å vite.

En annen ting, P150 og P170 er vel egentlig "gaming" laptoper, men kan være et godt valg for deg.

Endret av Chavalito
Skrevet

Takk for svar! Kunshan P150 så bra ut! Bare en ting jeg lurer på. Merker man en stor forskjell om man har 1,5GB i videominne enn om man har 2GB? Å gå fra nVidia GeForce GTX580M 1,5GB GDDR5 til en

nVidia GeForce GTX580M 2GB GDDR5 koster jo 3400 kr.

Til du som spurte om jeg begynner på første året. Ja, jeg gjør det men jeg vil helst ha en god pc nå av personlige grunner.

Skrevet (endret)

Du trenger ikke mer videoram nå, og kommer ikke til å merke stor forskjell. Bare husk å ha nok RAM til rendring osv

8GB eller 16GB RAM burde vel holde? :innocent:

Endret av BenHansen
Skrevet

8GB burde holde, dog er prisforskjell mellom 8GB og 16GB kun 700 kr, så jeg vil si maybe, maybe 16GB RAM. Mulig "overkill" med 16 GB RAM, men det er opp til deg. Når det gjelder skjermkort med 1,5 eller 2GB VRAM, så vil det ikke utgjøre så stor forskjell med dagens programmer og spill, så det er ikke verdt 3400 kr.

Skrevet (endret)

For det første: Kortet med 1,5 GB VRAM er et GTX 560M, ikke et GTX 580M. Det er stor forskjell på ytelsen i de to kortene, men det har lite med størrelsen på VRAM å gjøre. GTX 580M er for tiden det kraftigste kortet du kan få i en laptop, og et av dem er i praktisk bruk nesten like kraftig som 2 GTX 560M i SLI. HD 6970M ligger like oppunder GTX 580M i ytelse, og er et bedre kjøp vurdert i pris/ytelse, dersom man ikke trenger noen av de Nvidia-spesifikke funksjonene. AMD er på vei med et HD 6990M som vil avløse HD 6970M - samme skjedde nylig med Nvidia: GTX 460M ble avløst av GTX 560M, og GTX 485M ble avløst av GTX 580M.

For det andre: Jeg så oppsettet ditt, og jeg vil bare si at du bør velge den matte skjermen. Ikke bare er den matt, men den er også bedre enn den glossy.

Og så ser jeg at du sparer penger ved å velge en vanlig snurreharddisk ... det blir jo selvsagt din sak, men bare for å ha det sagt; En SSD gir deg en mye kjappere maskin. Det er faktisk den komponenten i en datamaskin man best merker en oppgradering på. Du trenger ikke en stor en for å få plass til alt av programvare og OS, og P150 har plenty tilkoblingsmuligheter for en ekstern tilleggsharddisk for lagring av store filer. Gå ned til 8 GB RAM, for å spare litt penger, velg en Intel 320 160GB SSD, og dersom du ikke får nok plass på den, se deg om etter en snedig liten ekstern HDD du kan koble med eSATA eller USB3. Du får sånne med 1 TB kapasitet til under tusenlappen.

Endret av thomit
  • Liker 1
Skrevet

For det første: Kortet med 1,5 GB VRAM er et GTX 560M, ikke et GTX 580M. Det er stor forskjell på ytelsen i de to kortene, men det har lite med størrelsen på VRAM å gjøre. GTX 580M er for tiden det kraftigste kortet du kan få i en laptop, og et av dem er i praktisk bruk nesten like kraftig som 2 GTX 560M i SLI. HD 6970M ligger like oppunder GTX 580M i ytelse, og er et bedre kjøp vurdert i pris/ytelse, dersom man ikke trenger noen av de Nvidia-spesifikke funksjonene. AMD er på vei med et HD 6990M som vil avløse HD 6970M - samme skjedde nylig med Nvidia: GTX 460M ble avløst av GTX 560M, og GTX 485M ble avløst av GTX 580M.

For det andre: Jeg så oppsettet ditt, og jeg vil bare si at du bør velge den matte skjermen. Ikke bare er den matt, men den er også bedre enn den glossy.

Og så ser jeg at du sparer penger ved å velge en vanlig snurreharddisk ... det blir jo selvsagt din sak, men bare for å ha det sagt; En SSD gir deg en mye kjappere maskin. Det er faktisk den komponenten i en datamaskin man best merker en oppgradering på. Du trenger ikke en stor en for å få plass til alt av programvare og OS, og P150 har plenty tilkoblingsmuligheter for en ekstern tilleggsharddisk for lagring av store filer. Gå ned til 8 GB RAM, for å spare litt penger, velg en Intel 320 160GB SSD, og dersom du ikke får nok plass på den, se deg om etter en snedig liten ekstern HDD du kan koble med eSATA eller USB3. Du får sånne med 1 TB kapasitet til under tusenlappen.

Takk for innspill, jeg er ikke den beste med ting som dette.

Jeg skiftet til matt skjerm og jeg gikk ned til 8GB RAM.

Jeg valgte heller en INTEL SSD 320 80GB fordi jeg har planer om å kjøpe en ekstern harddisk relativt fort.

Bestiller nok laptoppen iløpet av noen dager. Noen som vet hvordan Multicom er med levering?

Skrevet (endret)

Det avhenger av om de har alt av hardware på lager eller tilgjengelig. I det siste har de hatt problemer med å skaffe nok av den matte skjermen, og det er også ventetid på HD 6970M skjermkortet.

Sist jeg hørte noe om det, ventet de inn en ny batch med matte skjermer den 10. juli, altså i går.

Du får bare ringe eller maile dem og høre.

Men det tar også tid å sette dem sammen - hvis de har alt inne, beregn en ukes tid på å få satt dem sammen, testet, pakket og sendt.

Jeg håper også at du er fullt på det rene med at maskiner med såpass kraftig hardware, er noe begrenset med tanke på batteritid? Og at strømforsyningen er større og veier mer enn vanlig?

Endret av thomit

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...