Gå til innhold

checkdisk starter hver eneste gang


Anbefalte innlegg

Har et lite problem. Datan klarte å klikke, som førte til et spontan reboot... etter det ville naturlivis windows kjøre chckdsk, Men problemet er at etter hver gang den har kjørt chckdsk, så skjer ingenting, chckdsk finner ingen feil, men bare står helt stille, som fører til at jeg må reboote, og gjør jeg det, så registrerer ikke windows at jeg har kjørt chckdsk... Hvordan kan jeg få slutt på galskapen?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Prøv å starte den såkalte Recovery Console (start opp med XP-CDen din (går ut ifra du har XP) og trykk R når velkomstskjermen kommer opp) og kjør chkdsk derfra, med /P og /R bryterne. Dvs. chkdsk c: /p /r.

 

Av en eller annen grunn så fungerer chkdsk mye bedre i Recovery Console enn når den kjøres under Windows eller ved oppstarten av denne...

Lenke til kommentar

Mener å huske at det var et sted i registeret der statusen på diskene stod oppført, men husker ikke denne i farten. Prøv Google.

 

Men det kan jo tenkes at det kan være noe veldig galt med disken din (som chkdsk ikke kan fikse mest sannsynlig pga. Win2k som lastes inn), jeg ville ha anbefalt å få fikset selve disken gjennom Recovery-konsollen. Denne skal også være implementert i Win2k, start da opp med installasjons-CDen din. Er den ikke oppstartbar, klikk StartKjør og skriv følgende kommando (mens inst-CDen er i): [stasjonsbokstav for din CD-ROM]:i386winnt32.exe /cmdcons

 

Da vil Recovery-konsollen være installert på selve PCen din, og være tilgjengelig som et oppstartsvalg sammen med Win2k.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...