Gå til innhold

Nord-norsk språkkultur i resten av landet


Bear^

Anbefalte innlegg

Vi har og et veldig "åpent" forhold til å gjøre ting for å gjøre kundene fornøyd. Eller ikke fornøyd, i enkelte saker.

 

Hadde en som kom på utsjekk og klagde over forholdene på rommet. Det var kaldt på badet og i rommet samt skittent ved ankomst. Jeg spurte da om hun hadde sagt noe fra til resepsjonen når de ankom - fordi jeg så fra systemet at de ankom rundt 7 på kvelden - noe de ikke hadde gjort. Sa som det da var at hun hadde ikke gitt oss noen muligheter til å gjøre noe med situasjonen der og da, hadde hun sagt fra ved ankomst eller på kvelden skulle jeg gjerne ha gjort noe, men når jeg ikke vet noe kan jeg ikke gjøre noe heller. Synes ikke man har noen kompensasjons plikt når kunden bevist ikke har sagt fra som situasjonen på forhånd og gitt oss reelle sjangser til å gjøre noe det heller.

 

Så har man da snerpen sørlands fruer som ikke takler nordnorske ord og utrykk. Hadde noen som feilparkerte utenfor hotellet, en stamkunde som parkerte varebilen sin på bussparkerings plassene midt i høysesongen (med snittlig 8 busser om dagen og kun 4 plasser tilgjengelig). Gikk ut og forklarte situasjonen, noe han skjønte. Tromsøværing som han var, slo jeg i en flik og sa "D e nu ikkje meninga å vær total hestkuk her da", litt latter. All done.

 

Viste seg at en snerpen sørlands frue sto tett bortenfor og overhørte samtalen, for deretter å klage til sjefen min for vulgær språkbruk ovenfor gjestene på hotellet, og slikt kunne hun da saktens ikke tålerere. Den sørlands frua kan være glad jeg ikke var tilstede under den "klagen" ellers hadde jeg nok grillet ørene hennes med fine nord-norske gloser.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vi har og et veldig "åpent" forhold til å gjøre ting for å gjøre kundene fornøyd. Eller ikke fornøyd, i enkelte saker.

 

Hadde en som kom på utsjekk og klagde over forholdene på rommet. Det var kaldt på badet og i rommet samt skittent ved ankomst. Jeg spurte da om hun hadde sagt noe fra til resepsjonen når de ankom - fordi jeg så fra systemet at de ankom rundt 7 på kvelden - noe de ikke hadde gjort. Sa som det da var at hun hadde ikke gitt oss noen muligheter til å gjøre noe med situasjonen der og da, hadde hun sagt fra ved ankomst eller på kvelden skulle jeg gjerne ha gjort noe, men når jeg ikke vet noe kan jeg ikke gjøre noe heller. Synes ikke man har noen kompensasjons plikt når kunden bevist ikke har sagt fra som situasjonen på forhånd og gitt oss reelle sjangser til å gjøre noe det heller.

 

Så har man da snerpen sørlands fruer som ikke takler nordnorske ord og utrykk. Hadde noen som feilparkerte utenfor hotellet, en stamkunde som parkerte varebilen sin på bussparkerings plassene midt i høysesongen (med snittlig 8 busser om dagen og kun 4 plasser tilgjengelig). Gikk ut og forklarte situasjonen, noe han skjønte. Tromsøværing som han var, slo jeg i en flik og sa "D e nu ikkje meninga å vær total hestkuk her da", litt latter. All done.

 

Viste seg at en snerpen sørlands frue sto tett bortenfor og overhørte samtalen, for deretter å klage til sjefen min for vulgær språkbruk ovenfor gjestene på hotellet, og slikt kunne hun da saktens ikke tålerere. Den sørlands frua kan være glad jeg ikke var tilstede under den "klagen" ellers hadde jeg nok grillet ørene hennes med fine nord-norske gloser.

 

Vel vel, var det skittent har dere en jobb å gjøre. Uansett om det er akseptert der oppe i fryseland, så er det forfærdelig uprofesjonelt å bruke ordet "hestkuk" slik at kunder hører det. Og var hun sørlending, eller fra sør-Norge?

Lenke til kommentar

Begge går vel for det samme, mange kaller Østlandet for sørlandet eller Sør-Norge. Sør-Norge regnes vel som Agder og Rogaland?

 

Østlandet er Oslo, Akershus, Vestfold, Østfold, Hedmark, Buskerud, Oppland og muligens Telemark. Sør-Norge, er Østlandet pluss Rogaland, Aust-Agder og Vest-Agder. Rogaland er Sør-Vestlandet, altså sør på Vestlandet.W

Endret av Hanske
Lenke til kommentar

Klart vi har en jobb å gjøre, men det blir akkurat som om noen kommer inn 2 uker etterpå og klager på at PCen deres ikke fungerte når de kjøpte den. Hvorfor ikke si noe der og da? Har man ikke gitt selger en sjangse til å rette opp i saken har man heller ikke noen grunnlag å stå på heller.

 

Er ikke noe uproft å bruke slike ord, det er en del av språket vårt, lev med det eller hold dere hjemme der slike ord ikke brukes. Nordlendinger er mer fri på det punktet, og de aller fleste - om ikke alle - jeg har snakket med i min kariere (begynner å bli noen år i hotell bransjen nå) liker det meget godt at man er løssluppet og "rett frem". De foretrekker en mer avslappende atmosfære hvor de kan føle seg hjemme, fremfor et stivsnippet uptight hotell med slipstvang og fjonge ord.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Østlandet er Oslo, Akershus, Vestfold, Østfold, Hedmark, Buskerud, Oppland og muligens Telemark. Sør-Norge, er Østlandet pluss Rogaland, Aust-Agder og Vest-Agder. Rogaland er Sør-Vestlandet, altså sør på Vestlandet.W

 

Sogn og Fjordane og Møre og Romsdal då :(

-Forever Forgotten

Lenke til kommentar

Er ikke noe uproft å bruke slike ord, det er en del av språket vårt, lev med det eller hold dere hjemme der slike ord ikke brukes.

Det er jo tidligere blitt slått fast i retten at nordlendinger fritt kan bruke ord som f.eks. "hestkuk", også straffefritt mot politifolk. Nettopp fordi det er en del av dagligtalen. :wee:

 

 

edit: I hvert fall i nord, det er visst litt verre her lenger sør.

Endret av bazukh
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Sogn og Fjordane og Møre og Romsdal då :(

-Forever Forgotten

Neh... de stedene er ikke noe å bry seg om ;)

 

Når det gjelder språkbruk, må man bare akseptere at man på andre deler av landet har en annen dialekt enn seg selv, og at språkbruken varierer deretter. Når man tror at en kunde tåler noen litt heftige gloser i en humoristisk tone, ja da bruker man det for å knytte et nærmere bånd til den kunden. Om en kunde som står ved siden av ikke liker det, bør ikke ha noe å si. Det er jo ikke den kunden jeg har sagt det til, og de har ikke noe med samtalen jeg har med andre kunder.

 

Sjefen min tok nok litt feil av en kunde en gang. Vi har et slags stativ i butikken (Gorillapod) som består av mange kuler på en rekke, slik at beina kan bøyes slik man vil. En eldre dame, som virket litt fresk, spurte hva det egentlig var for noe. Sjefen sa bare at "nei, det er leketøy for voksne det". Dama snerpet munnen og gikk rett ut :!: Moralen er; ikke spøk med kunder du ikke er helt sikker på at tåler det.

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Klart vi har en jobb å gjøre, men det blir akkurat som om noen kommer inn 2 uker etterpå og klager på at PCen deres ikke fungerte når de kjøpte den. Hvorfor ikke si noe der og da? Har man ikke gitt selger en sjangse til å rette opp i saken har man heller ikke noen grunnlag å stå på heller.

 

Er ikke noe uproft å bruke slike ord, det er en del av språket vårt, lev med det eller hold dere hjemme der slike ord ikke brukes. Nordlendinger er mer fri på det punktet, og de aller fleste - om ikke alle - jeg har snakket med i min kariere (begynner å bli noen år i hotell bransjen nå) liker det meget godt at man er løssluppet og "rett frem". De foretrekker en mer avslappende atmosfære hvor de kan føle seg hjemme, fremfor et stivsnippet uptight hotell med slipstvang og fjonge ord.

 

Du har så teite forestillinger. Bare tenk selv. Hvor teit er det at kjønnsorganet til hingster er en del av dagligtalen? Og hvorfor skrike dette høyt på et hotell? Bakvendt. Dessuten, Sør-Norge er mer enn Oslo vest og Bærum. Bare tenk på Toten eller Østfold. Skikkelige harryplasser. Det samme er Buskerud.

 

Østlandet er Oslo, Akershus, Vestfold, Østfold, Hedmark, Buskerud, Oppland og muligens Telemark. Sør-Norge, er Østlandet pluss Rogaland, Aust-Agder og Vest-Agder. Rogaland er Sør-Vestlandet, altså sør på Vestlandet.W

 

Sogn og Fjordane og Møre og Romsdal då :(

-Forever Forgotten

 

Sorry. Vestlandet er også med i regionen Sør-Norge.

Lenke til kommentar

Klart vi har en jobb å gjøre, men det blir akkurat som om noen kommer inn 2 uker etterpå og klager på at PCen deres ikke fungerte når de kjøpte den. Hvorfor ikke si noe der og da? Har man ikke gitt selger en sjangse til å rette opp i saken har man heller ikke noen grunnlag å stå på heller.

 

Er ikke noe uproft å bruke slike ord, det er en del av språket vårt, lev med det eller hold dere hjemme der slike ord ikke brukes. Nordlendinger er mer fri på det punktet, og de aller fleste - om ikke alle - jeg har snakket med i min kariere (begynner å bli noen år i hotell bransjen nå) liker det meget godt at man er løssluppet og "rett frem". De foretrekker en mer avslappende atmosfære hvor de kan føle seg hjemme, fremfor et stivsnippet uptight hotell med slipstvang og fjonge ord.

 

Du har så teite forestillinger. Bare tenk selv. Hvor teit er det at kjønnsorganet til hingster er en del av dagligtalen? Og hvorfor skrike dette høyt på et hotell? Bakvendt. Dessuten, Sør-Norge er mer enn Oslo vest og Bærum. Bare tenk på Toten eller Østfold. Skikkelige harryplasser. Det samme er Buskerud.

 

Gid hvor "voksen" man var i dag da. Teite forestillinger? Jeg er den jeg er, og snakker slik jeg snakker. La meg gi deg en liten nord-norsk leksjon:

 

Din førbainna skoiddmåkkar! – en som bare går rundt og surrer

Dæven han røkksalte i d svartsvidde hælvette – fytti katta

Dæven han steiki – dobbelt huff

Eg ska gje deg en puinn ørstolan!” – En nord-norsk lusing

Fint skal det vær selv om halve ræva e bær – Lever over evne

Ka du kuka me? – hva driver du med?

Levra di hæng ut og måsen syg – du ser ikke så fresh ut

Mor di e en mainn, ser ut som en hæst å heite Kurt – skal vi slåss? (funker faktisk veldig godt hvis du vil slåss, hvis ikke, bruk neste frase)

Mor di har slett sæ og ligg i fjærjo og et tang – ja, blir det slåssing eller?

Vas ikkje mainnskit – ikke tull

Æ e så satans førrbainna at æ ska faen mæ skrap av han kjøttet med teskjei og jag skjellette tel skogs… – lettere irritert…

 

Så teite forestillinger? Kjære lille venn, velkommen til Nord-Norge.

  • Liker 8
Lenke til kommentar

Jeg tror nok jeg hadde blitt litt "wtf" om noen hadde snakket slik til meg (en uskyldig liten vestlending), men selv jeg har fått med meg at banning er noe annet i nordnorge enn her i vest. Og uansett har vel ikke jeg (eller i eksempelet, den fisefine fruen) noe med hvordan kundebehandleren og en annen kunde snakker sammen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Klart vi har en jobb å gjøre, men det blir akkurat som om noen kommer inn 2 uker etterpå og klager på at PCen deres ikke fungerte når de kjøpte den. Hvorfor ikke si noe der og da? Har man ikke gitt selger en sjangse til å rette opp i saken har man heller ikke noen grunnlag å stå på heller.

 

Er ikke noe uproft å bruke slike ord, det er en del av språket vårt, lev med det eller hold dere hjemme der slike ord ikke brukes. Nordlendinger er mer fri på det punktet, og de aller fleste - om ikke alle - jeg har snakket med i min kariere (begynner å bli noen år i hotell bransjen nå) liker det meget godt at man er løssluppet og "rett frem". De foretrekker en mer avslappende atmosfære hvor de kan føle seg hjemme, fremfor et stivsnippet uptight hotell med slipstvang og fjonge ord.

 

Du har så teite forestillinger. Bare tenk selv. Hvor teit er det at kjønnsorganet til hingster er en del av dagligtalen? Og hvorfor skrike dette høyt på et hotell? Bakvendt. Dessuten, Sør-Norge er mer enn Oslo vest og Bærum. Bare tenk på Toten eller Østfold. Skikkelige harryplasser. Det samme er Buskerud.

 

Gid hvor "voksen" man var i dag da. Teite forestillinger? Jeg er den jeg er, og snakker slik jeg snakker. La meg gi deg en liten nord-norsk leksjon:

 

Din førbainna skoiddmåkkar! – en som bare går rundt og surrer

Dæven han røkksalte i d svartsvidde hælvette – fytti katta

Dæven han steiki – dobbelt huff

Eg ska gje deg en puinn ørstolan!” – En nord-norsk lusing

Fint skal det vær selv om halve ræva e bær – Lever over evne

Ka du kuka me? – hva driver du med?

Levra di hæng ut og måsen syg – du ser ikke så fresh ut

Mor di e en mainn, ser ut som en hæst å heite Kurt – skal vi slåss? (funker faktisk veldig godt hvis du vil slåss, hvis ikke, bruk neste frase)

Mor di har slett sæ og ligg i fjærjo og et tang – ja, blir det slåssing eller?

Vas ikkje mainnskit – ikke tull

Æ e så satans førrbainna at æ ska faen mæ skrap av han kjøttet med teskjei og jag skjellette tel skogs… – lettere irritert…

 

Så teite forestillinger? Kjære lille venn, velkommen til Nord-Norge.

 

Jeg driter i hvordan du har det der oppe ved polarsirkelen, men forestillingene dine om Sør-Norge er helt gale. Du kan jo ikke en gang skille mellom Øst- og Sørlandet og Sør-Norge...

Lenke til kommentar

Er ikke noe uproft å bruke slike ord, det er en del av språket vårt, lev med det eller hold dere hjemme der slike ord ikke brukes.

Det er jo tidligere blitt slått fast i retten at nordlendinger fritt kan bruke ord som f.eks. "hestkuk", også straffefritt mot politifolk. Nettopp fordi det er en del av dagligtalen. :wee:

 

 

edit: I hvert fall i nord, det er visst litt verre her lenger sør.

 

Noe unyansert. Det kan brukes nettopp når det er en del av dagligtalen - altså når det er satt i sammenheng. Men å kalle en politimann "din jævla hestkuk" alene, frittstående, er like straffbart i nord som i sør.

 

Ellers mener jeg selvfølgelig at personer som ikke klarer å kommunisere uten å sette inn unødvendige kraftvendinger egentlig bare viser frem en mangel på sosial intelligens.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Eller så er det en del av den lokale skikken for bruk av banning. "Hestkuk" brukes av alle i alle aldre, på alle måter. Å være hestkuk (gjøre noe frekt/freidig/idiotisk), at man er en hestkuk (gjør mye dumt konstant, er storkar, konstant stor i kjeften, klarer ikke å holde kjeft når han skal). Pappa på 72 sier det av og til, jeg, mamma sa det... alle bruker det.

 

At dere ikke gjør det er ikke vårt problem, deal with it. Det viser ikke på noen måte tegn til lav sosial intelligens hos oss, men heller de som mener at vi faktisk har det.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg sier iallefall Sør-Norge, Midt-Norge og Nord-Norge når det passer seg å dele inn slik. Ellers er det Nordland, Troms, Finnmark (siden disse er de tre største, og dermed kan trenge mer spesifike lokasjoner, siden jeg også bor her oppe), Midt-Norge, Vestlandet, Sørlandet, Østlandet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg driter i hvordan du har det der oppe ved polarsirkelen, men forestillingene dine om Sør-Norge er helt gale. Du kan jo ikke en gang skille mellom Øst- og Sørlandet og Sør-Norge...

 

Jeg kan ikke skille mellom øst og sørlandet, men selv klarer du altså ikke å skille mellom "ved polarsirkelen" og resten av Nord-Norge. Du sier mine forestillinger om sør-norge er helt gale mens du møter deg selv i døra med full fart i løpet av det lille innlegget. Flott jobbet får jeg si.

 

Fruen jeg nevnte snakket sørlands dialekt, jeg vet ikke hvor hun var fra eksakt geografisk (beklager), og hun var et snerpent kvinne menneske. Ergo konklusjon, snerpen sørlands frue. Vil du da si at denne ene fruen gjenspeiler hele sørlands folket og du føler deg truffet? Jeg bare spør.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...