Gå til innhold

Capcom dropper omstridt tiltak (3DS)


Anbefalte innlegg

I det sekundet et spill blir solgt videre har utvikleren tapt 50% fortjeneste, for da er det to stykker som har spillet, men bare en har betalt.

Bruktsalg og ulovlig nedlasting er to sider av samme mynt.

Tåpelige utsagn som kriminaliserer ærlige gamere. Du er klar over at bruktmarkedet er desidert størst på konsoller, der man ikke får kopiert spillene (sånn helt uten videre)? For å spille (både pc og konsoll) må man i 99% av tilfellene ha et genuint produkt eller en produktnøkkel som blir sjekket hver gang man går starter spillet. Selger man et spill får man ikke spilt det lengre.

 

De som har intensjoner om å spille et spill uten å betale for det, og som vet hvordan man "cracker" spill, vil uansett være mer tilbøyelig til å laste det ned. Men de kan da selvfølgelig ikke spille online.

 

Syntes det er en streng generalisering å si at alle som selger bruktspill beholder en kopi selv, da jeg syntes de som selger og kjøper brukt viser at de er villig til å gå lovlig til verks for å omsette spillglede. Spill koster en del penger, så det er økonomisk forsvarlig også.

 

 

Uten å ha satt meg så veldig inn i systemet må jeg forøvrig si jeg liker ideen bak online pass. Ser ikke problemet med at de som støtter produsenten ved å kjøpe retail får en liten bonus med på kjøpet, men det kunne vært pakket inn litt bedre eller mer diskret og vært mye, mye rimeligere. Om man med f.eks. med et retail spill får et gavekort til en mikrotransaksjons-butikk eller noe?

 

Mikrotransaksjoner og DLC er kommet for å bli, og kan utvide lengden på spill betraktelig om det blir gjort riktig. Se for eksempel på the sims, det hadde vært umulig å utgi ett stort spill som inneholder alle ekstrapakkene.

 

Dere prøver å forsvare noe dere selv gjør, det er jo forståelig nok. Men det er vel en grunn til at utviklere og utgivere sier bruktsalg er et søtrre problem enn piratkopiering?

 

La meg sette opp et regnestykke til dere som mener bruktsalg er greit.

 

Ved piratkopiering får utvikler følgende sum fra forbruker: 0 KR

Ved bruktsalg får utvikler følgende sum fra forbruker: 0 KR

 

Dere skjønner sikkert at det koster penger å lage spill, og uten penger kan man rett og slett ikke lage spill. Med tanke på inntekten som utvikleren får ved bruktsalg, er det akkurat like ille som piratkopiering.

Endret av sthusby
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

I det sekundet et spill blir solgt videre har utvikleren tapt 50% fortjeneste, for da er det to stykker som har spillet, men bare en har betalt.

Bruktsalg og ulovlig nedlasting er to sider av samme mynt.

Tåpelige utsagn som kriminaliserer ærlige gamere. Du er klar over at bruktmarkedet er desidert størst på konsoller, der man ikke får kopiert spillene (sånn helt uten videre)? For å spille (både pc og konsoll) må man i 99% av tilfellene ha et genuint produkt eller en produktnøkkel som blir sjekket hver gang man går starter spillet. Selger man et spill får man ikke spilt det lengre.

 

De som har intensjoner om å spille et spill uten å betale for det, og som vet hvordan man "cracker" spill, vil uansett være mer tilbøyelig til å laste det ned. Men de kan da selvfølgelig ikke spille online.

 

Syntes det er en streng generalisering å si at alle som selger bruktspill beholder en kopi selv, da jeg syntes de som selger og kjøper brukt viser at de er villig til å gå lovlig til verks for å omsette spillglede. Spill koster en del penger, så det er økonomisk forsvarlig også.

 

 

Uten å ha satt meg så veldig inn i systemet må jeg forøvrig si jeg liker ideen bak online pass. Ser ikke problemet med at de som støtter produsenten ved å kjøpe retail får en liten bonus med på kjøpet, men det kunne vært pakket inn litt bedre eller mer diskret og vært mye, mye rimeligere. Om man med f.eks. med et retail spill får et gavekort til en mikrotransaksjons-butikk eller noe?

 

Mikrotransaksjoner og DLC er kommet for å bli, og kan utvide lengden på spill betraktelig om det blir gjort riktig. Se for eksempel på the sims, det hadde vært umulig å utgi ett stort spill som inneholder alle ekstrapakkene.

 

Dere prøver å forsvare noe dere selv gjør, det er jo forståelig nok. Men det er vel en grunn til at utviklere og utgivere sier bruktsalg er et søtrre problem enn piratkopiering?

 

La meg sette opp et regnestykke til dere som mener bruktsalg er greit.

 

Ved piratkopiering får utvikler følgende sum fra forbruker: 0 KR

Ved bruktsalg får utvikler følgende sum fra forbruker: 0 KR

 

Dere skjønner sikkert at det koster penger å lage spill, og uten penger kan man rett og slett ikke lage spill. Med tanke på inntekten som utvikleren får ved bruktsalg, er det akkurat like ille som piratkopiering.

 

Utviklerne taper penger på å ikke ha direkte tilgang til alle våre bankkontoer også, hva så? Er det umoralsk om de ikke har det? Problemet er at du knytter moral opp mot hva utviklerne kan tjene penger på. Bruktsalg er legitimt, miljøvennelig, effektivt for samfunnet og legalt, tåler man ikke å selge produkter i et slikt miljø,så legg ned butikken.

 

AtW

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Utviklerne taper penger på å ikke ha direkte tilgang til alle våre bankkontoer også, hva så? Er det umoralsk om de ikke har det? Problemet er at du knytter moral opp mot hva utviklerne kan tjene penger på. Bruktsalg er legitimt, miljøvennelig, effektivt for samfunnet og legalt, tåler man ikke å selge produkter i et slikt miljø,så legg ned butikken.

 

AtW

 

Blir for useriøst. Til syvende og sist er det du som avgjør om du vil ha en industri der det er rom for andre spill enn COD og Halo.

Endret av Zeph
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+214asdf125

Dere prøver å forsvare noe dere selv gjør, det er jo forståelig nok.

Jeg selger aldri spillene mine og kjøper omtrent aldri brukt. Forbrukerrettigheter er kjekt å ha allikevel.

 

Men det er vel en grunn til at utviklere og utgivere sier bruktsalg er et søtrre problem enn piratkopiering?

Utgivere spesielt er ute etter å maksimere profitt. At de syns ting som sørger for mindre profitt er trasig burde vel ikke overraske noen. Siden konsollmarkedet har eksplodert er det naturligvis på sin plass å finne en annen syndebukk enn piratkopiering, som har resultert i forbrukerfiendtlige løsninger på PC, samt redusert fokus på plattformen. Nå ser man altså at forbrukerfiendtlige løsninger er godt på vei til konsoller.

 

La meg sette opp et regnestykke til dere som mener bruktsalg er greit.

 

Ved piratkopiering får utvikler følgende sum fra forbruker: 0 KR

Ved bruktsalg får utvikler følgende sum fra forbruker: 0 KR

 

Dere skjønner sikkert at det koster penger å lage spill, og uten penger kan man rett og slett ikke lage spill. Med tanke på inntekten som utvikleren får ved bruktsalg, er det akkurat like ille som piratkopiering.

Spillutvikling er en massiv industri. Om de ikke takler en såpass grunnleggende ting som bruktsalg (som forøvrig også filmindustrien og alle andre industrier har 'slitt' med lenge), så får de bare gå konk. Sammenligningen din er ikke særlig overbevisende.

Lenke til kommentar

Dere prøver å forsvare noe dere selv gjør, det er jo forståelig nok.

Jeg selger aldri spillene mine og kjøper omtrent aldri brukt. Forbrukerrettigheter er kjekt å ha allikevel.

 

Men det er vel en grunn til at utviklere og utgivere sier bruktsalg er et søtrre problem enn piratkopiering?

Utgivere spesielt er ute etter å maksimere profitt. At de syns ting som sørger for mindre profitt er trasig burde vel ikke overraske noen. Siden konsollmarkedet har eksplodert er det naturligvis på sin plass å finne en annen syndebukk enn piratkopiering, som har resultert i forbrukerfiendtlige løsninger på PC, samt redusert fokus på plattformen. Nå ser man altså at forbrukerfiendtlige løsninger er godt på vei til konsoller.

 

La meg sette opp et regnestykke til dere som mener bruktsalg er greit.

 

Ved piratkopiering får utvikler følgende sum fra forbruker: 0 KR

Ved bruktsalg får utvikler følgende sum fra forbruker: 0 KR

 

Dere skjønner sikkert at det koster penger å lage spill, og uten penger kan man rett og slett ikke lage spill. Med tanke på inntekten som utvikleren får ved bruktsalg, er det akkurat like ille som piratkopiering.

Spillutvikling er en massiv industri. Om de ikke takler en såpass grunnleggende ting som bruktsalg (som forøvrig også filmindustrien og alle andre industrier har 'slitt' med lenge), så får de bare gå konk. Sammenligningen din er ikke særlig overbevisende.

 

Filmbransjen har den enorme fordelen med at kinogåere MÅ betale for hver sin billett for å få tilgang til produktet. Selvfølgelig blir det videresolgt filmer på DVD og Bluray, men det er på kino at filmene generer mest profitt.

Men jeg er lei nå, jeg vet at bruktmarkedet er noe herk som bare ødelegger for bransjen, på lik linje med piratkopiering. Er vel ikke for uten grunn at Sony nå også vil benytte seg av online pass i alle spillene deres.

 

Nei, dere får bare forsvare det dere gjør, men jeg regner nesten med at dere skjønner at det er negativt for industrien, og bare vil føre til ytterligere tiltak i form av online pass, og andre mer krevende løsninger.

Lenke til kommentar

 

 

Blir for useriøst. Til syvende og sist er det du som avgjør om du vil ha en industri der det er rom for andre spill enn COD og Halo.

 

Blir det? Til syvende og sist er det du som avgjør om du vil ha et samfunn der elementære forbrukerrettigheter er ivaretatt. Har du noen som helst dekning for at bruktsalg fører til færre smale titler?

 

AtW

Lenke til kommentar
Men jeg er lei nå, jeg vet at bruktmarkedet er noe herk som bare ødelegger for bransjen, på lik linje med piratkopiering. Er vel ikke for uten grunn at Sony nå også vil benytte seg av online pass i alle spillene deres.

 

Nei, dere får bare forsvare det dere gjør, men jeg regner nesten med at dere skjønner at det er negativt for industrien, og bare vil føre til ytterligere tiltak i form av online pass, og andre mer krevende løsninger.

 

Viktig å presisere at onlinepass-tiltaket kun gjelder spill der man er avhengig av kontinuerlig forbindelse med en onlineserver for å spille.

 

Bruktsalg av offlinespill blir en annen diskusjon iom spillene er komplette og uavhengige enheter. Jeg spiller ikke piratversjoner så sant det er lovlige versjoner tilgjengelig, jeg kjøper heller ikke brukte kopier av spill jeg kan kjøpe ubrukt, men alle som driver litt seriøst med gaming vet at mange spill blir vanskelige å få tak i etter 5-10 år, og hvis man er såpass gaminginteressert at man samler gamle og sjeldne titler er man helt avhengig av bruktmarkedene. Du sier du ikke vil at spill bare skal handle om CoD og Halo men er det noe bruktmarkedene sørger for så er det nettopp det; stortitler vil alltid være lett tilgjengelige, men nisjetitler som blir trykt i begrensede opplag vil bare forsvinne så snart de går ut av produksjon.

Lenke til kommentar
Men jeg er lei nå, jeg vet at bruktmarkedet er noe herk som bare ødelegger for bransjen, på lik linje med piratkopiering. Er vel ikke for uten grunn at Sony nå også vil benytte seg av online pass i alle spillene deres.

 

Nei, dere får bare forsvare det dere gjør, men jeg regner nesten med at dere skjønner at det er negativt for industrien, og bare vil føre til ytterligere tiltak i form av online pass, og andre mer krevende løsninger.

 

Viktig å presisere at onlinepass-tiltaket kun gjelder spill der man er avhengig av kontinuerlig forbindelse med en onlineserver for å spille.

 

Bruktsalg av offlinespill blir en annen diskusjon iom spillene er komplette og uavhengige enheter. Jeg spiller ikke piratversjoner så sant det er lovlige versjoner tilgjengelig, jeg kjøper heller ikke brukte kopier av spill jeg kan kjøpe ubrukt, men alle som driver litt seriøst med gaming vet at mange spill blir vanskelige å få tak i etter 5-10 år, og hvis man er såpass gaminginteressert at man samler gamle og sjeldne titler er man helt avhengig av bruktmarkedene. Du sier du ikke vil at spill bare skal handle om CoD og Halo men er det noe bruktmarkedene sørger for så er det nettopp det; stortitler vil alltid være lett tilgjengelige, men nisjetitler som blir trykt i begrensede opplag vil bare forsvinne så snart de går ut av produksjon.

 

Å kjøpe noe etter 5-10 år er en annen sak. Da budsjetterer ikke utvikler med å få inntekter av produktet.

 

Men det er dyrt å kjøpe spill. Derfor kjøper mange kun spill som for eksempel COD og Halo til fullpris.

Når de da skal kjøpe for eksempel Darksiders eller Brutal Legend, ender de opp med å kjøpe det brukt. Utvikleren ser null kroner i kassen.

 

Hva er det som skjer da?

 

Jo, en av to ting. Enten lager de et mindre spill, slik som Double Fine nå gjør, eller så lager de spill mer som en tjeneste. Der er Activision og Valve typiske eksempler.

 

Det resulterer i at det rene spillmarkedet blir mindre. De spillene som kun er vanlige spill, blir mer eller mindre en nisje. Skjønner du hva jeg mener? Er enormt potensiale for at at spillindustrien tar et skikkelig magaplask om vi fortsetter som nå.

Lenke til kommentar

Jeg forstår egentlig ikke hvorfor folk er så ivrige etter å selge spillene sine til Gamestop i utgangspunktet. Man får svært lite for dem og spillet blir så satt tilbake i hylla til bare 100 kroner under nypris. Enten må man være desperat etter penger eller bare naiv. Jeg forstår heller ikke hvorfor man vil kjøpe brukt med mindre prisen er betydelig redusert.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...