Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei!

 

Lurer på en ting ang blender.

 

Hvordan kan man få blendernivået slik at fokuspointet blir kjempelite? Altså at man kun kan fokusere på en bitteliten del på bildet og at alt annet blir uklart? Vet at avstand har alt å si, ønsker bare mer følsomhet for avstanden før ting blir uklart.

 

Eksempel video: "http://vimeo.com/channels/canon5dmark2#9400985" (ta bort anførselstegn)

Eksempel bilde: http://www.webdesign.org/img_articles/14892/ltldof.jpg

 

Sorry for nybegynner spørsmål, er veldig lærevillig og ønsker bare å lære meg så mye jeg kan om filmkomposisjon.

 

 

Må jeg ha annen linse eller kan jeg gjøre noe ekstra med innstillingene for å få ønsker effekt.

 

Har satt Kameraet på "A" og skrudd den helt ned på rullehjulet. Får den ikke lavere enn 3,5 eller 4,5 (husker ikke helt). Vil lissom ha den ned på 1 osv. Finnes det noen innføring i dette utenom stickytråden slik at jeg kan få litt mer detaljert info?

 

PS: Har spammet litt tråder her på forumet, men håper dere ikke blir irritert, ønsker bare å lære så mye som mulig :D

Endret av Tussi18
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du må ha et annet objektiv dersom f/3.5 ikke gir deg nok av den effekten du ønsker.

 

et objektiv som 20mm f/1.7, 25mm f/1.4 eller 25mm f/0.95 vil kunne gi deg mindre dybdeskarphet ved å kunne benytte seg av større blender (mindre f-tall) og slippe inn mer lys.

Lenke til kommentar

Ettersom kit-objektivet har største blenderåpning p f/3.5-5.6, så er det det beste du får til der.

 

Har ikke du bestilt 20mm f/1.7? I såfall der kommer du ned på f/1.7. Så det vil hjelpe noe.

 

Olympus har akkurat lansert en 45mm f/1.8; da den har en litt lengre brennvidde, så med den så vil du kunne oppnå enda smalere dybdeskarphet.

Lenke til kommentar

Finn ut hvilken brennvidde du helst vil ha opptak med liten DOF i, og så kan vi komme med forslag til objektiver i den brennvidden. :)

 

Nå finnes det noen zoomobjektiver til four thirds med blender f/2(!), som du kan bruke med adapter, men de er store, tunge og særs dyre.

 

Ville heller satset på et par fastobjektiver. :)

Lenke til kommentar

Finn ut hvilken brennvidde du helst vil ha opptak med liten DOF i, og så kan vi komme med forslag til objektiver i den brennvidden. :)

 

Nå finnes det noen zoomobjektiver til four thirds med blender f/2(!), som du kan bruke med adapter, men de er store, tunge og særs dyre.

 

Ville heller satset på et par fastobjektiver. :)

 

Jeg skjønner. Har jo forresten sett at de fleste har fastobjektiver så det er nok det greieste. Lommeboken har jo sine grenser ;)

 

Hehe, hva står DOF for?

Og hva er EGENTLIG brennvidde?

 

Bare så jeg har alt intakt i skallen :)

Lenke til kommentar

Det høres ut som om du har kitobjektivet 14-42mm f/3.5-5.6?

 

Forsøk å plassere det du filmer så nærme objektivet som mulig. Det objektivet har en nærgrense på omlag 30cm, om jeg husker rett, så plasser det du skal filme så nærme. Når du fokuserer på det, så får du minst mulig dybdeskarphet.

 

Trolig hjelper det også å zoome in til 42mm. Største blender er da f/5.6. Dette fungerer naturligvis bare om det du skal fokusere på er ganske lite.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er riktig som Fredrik sier.

 

 

Dette kan du få til med (nesten) alle kameraer.

(Men det er enklere å få til med et lysterk teleobjektiv på et kamera med stor bildesensor.)

 

Med dybde i bildet menes den synlige avstanden mellom forgrunnen og bakgrunnen.

Hovedmotivet plasseres vanligvis i forgrunnen.

Bakgrunnen bør være nøytral for ikke å stjele oppmerksomheten fra hovedmotivet.

 

 

For å oppnå liten dybdeskarphet gjør du slik :

 

+ Liten avstanden mellom hovedmotiv og kameraet.

+ Stor avstanden mellom hovedmotiv og bakgrunn.

+ Bruk stor brennvidde (zoom inn).

+ Bruk max blenderåpning (her: F/3.5-5.6).

Endret av world wide weird
Lenke til kommentar

Men jeg skal altså ha "f" tallet så lavt som mulig, hvorfor er det da bedre å zoome inn når tallet da stiger fra 3,5 til 5,6? Altså at blenderen blir mindre.

Det har nok med det å gjøre at den positive effekten av å øke brennvidden er større enn den negative effekten fra den mindre blenderåpningen.

Lenke til kommentar

Men jeg skal altså ha "f" tallet så lavt som mulig, hvorfor er det da bedre å zoome inn når tallet da stiger fra 3,5 til 5,6? Altså at blenderen blir mindre.

 

 

Jeg har ikke erfaring med objektivet ditt.

Blenderen går i trinn og zoomen går trinnløst, og nærgrensen endrer seg trolig med brennvidden.

Jeg vet ikke hvor ditt objektiv har sin "beste dybdeuskarphet".

Følg oppskriften og prøv deg frem.

 

 

 

Får du ikke ønsket resultat, kan du vurdere lyssterk teleoptikk.

Den kommende m.Zuiko 45mm f/1.8 bør være god.

Det finnes også zillioner av rimelige, manuelle 50mm f/1.4 på bruktmarkedet som du kan bruke med adapter.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...