Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Trenger råd ang. bilvalg/kjøp/forsikring


Anbefalte innlegg

Hva "lønner" det seg egentlig å kjøpe, utifra de kriteriene jeg har?

 

-Er 20 år, har vel 40/50% bonus (hatt bil siden jeg var 18 forsikra på meg selv)

Har kjørt 8000mil siden jeg fikk lappen, og har ingen planer om å roe det ned. Så trenger altså høy km grense på evt. forsikring.

 

-Er ikke veldig teknisk, så småfiks osv. blir som regel tatt på verksted (Skifter pære og bytter sommer/vinter dekk selv osv. men der stopper det ^^)

 

Liker fart men har innsett at det er bare tull å ha mange hest pga. forsikringskostnader og generelt at en ikke får brukt det på norske veier (så sikter lavt når det gjelder det).

 

Men! Jeg er litt kresen på eksteriør, interiør, kjøreglede og driftsikkerhet.

 

-Biler jeg har sett på og liker er: E46, A4, Passat (sedaner generelt)

 

Det jeg egentlig er mest usikker på er hva slags årsmodel/km stand jeg burde gå etter, med tanke på forsikringskonstnader, driftsikkerhet og verkstedsutgifter.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+3165

Det er veldig vesentlig hvor mye du har tenkt å bruke ja.

Ellers tenker jeg umiddelbart en bil med motor som har registerkjede istedenfor reim og da er nok Mercedes eller BMW veien å gå.

Lenke til kommentar

Hva "lønner" det seg egentlig å kjøpe, utifra de kriteriene jeg har?

 

-Er 20 år, har vel 40/50% bonus (hatt bil siden jeg var 18 forsikra på meg selv)

Har kjørt 8000mil siden jeg fikk lappen, og har ingen planer om å roe det ned. Så trenger altså høy km grense på evt. forsikring.

 

-Er ikke veldig teknisk, så småfiks osv. blir som regel tatt på verksted (Skifter pære og bytter sommer/vinter dekk selv osv. men der stopper det ^^)

 

Liker fart men har innsett at det er bare tull å ha mange hest pga. forsikringskostnader og generelt at en ikke får brukt det på norske veier (så sikter lavt når det gjelder det).

 

Men! Jeg er litt kresen på eksteriør, interiør, kjøreglede og driftsikkerhet.

 

-Biler jeg har sett på og liker er: E46, A4, Passat (sedaner generelt)

 

Det jeg egentlig er mest usikker på er hva slags årsmodel/km stand jeg burde gå etter, med tanke på forsikringskonstnader, driftsikkerhet og verkstedsutgifter.

 

Vedr. forsikirngskostnader kan jeg si/påstå følgende

 

Om du tenker deg om, forstår du hvilke biler som er dyre å forsikre. Det er det bilene som refereres til som typiske ungdomsbiler du ønsker å unngå. Det samme gjelder også biler som går mye som firmabiler. Dette på grunn av skadestatistikk registrert av bl.a forsikringsselskapene selv, NAF og veidirektoratet. En statistikk som er svært avgjørende sammen med selskapenes egne vurderinger.

 

Det er ikke nødvendigvis HK som er det som drar prisen opp, kan gi deg et eksempel.

(som jeg har skrevet før, jobber jeg bl.a med forsikring på privat og BM)

 

Har en kunde som skulle bytte bil. Bilen han hadde var en 2.0 (140HK) VW passat, 2008 modell. Forsikringspremie med 75% bonus var 6900kr.

Bilen han byttet til var en Saab Aero 2.0/2.2 (husker ikke), men det var registert 180HK i vognkortet i allefall. Pris på forsikring: 4400kr.

 

Grunnen er enkel: vi har ikke mye skader på Saab, og da spesiellt ikke på denne modellen, og prisen blir følgelig lav(ere).

 

Alder på fører, i ditt tilfelle 20 år en del å si, men alderen din representerer kun et prosentvis påslag i forhold til orginalprisen på bilforsikringen. 30, 25, 20, 15% osv.

 

Unngå biler som: BMW 316, 318. Audi 100, Ford Sierra (Coswort), osv. utover det er det smart å ringe forsikringsselskapet etter du har bestemt deg for noen biler, å høre. Du kan bli overrasket over hvem som er billige og hvem som drar i vei med kostnader.

 

Du nevner også at du kjører mye, det finnes selskaper som har kjørelengdeintervaller som heter 35 000km årlig, 40 000km årlig, 45 000km årlig før det heter "fri" kjørelengde.

 

Det bør være billigere å ha et intervall som passer deg, framfor å bruke et selskap som kaller alt over 30 000km årlig for "fri" kjørelengde.

 

når det kommer til det tekniske, er jeg på ingen måte noen guru. Dette overlater jeg i all hovedsak til andre her inne, men kan dele noe fra skadestatistikken vår.

 

mtp drivlinje, unngå Passat før 2005, unngå volvo (2004-2006), unngå en del Saaber, har en tendens til å blåse turboen, husker ikke hvilke modeller.

Endret av PanserJohan
Lenke til kommentar

Hvilken prisklasse?

^

Det er vel forsåvidt noe jeg også lurer på. Med tanke på at en nyere bil med lav km stand blir det vel mindre småfiks på og derfor mindre verkstedskonstnader. Mens en bil som har gått lengre og er eldre blir det mer småfiks på men billigere forsikring siden en ikke trenger kasko..

 

Men tenker på alt fra 60 til 250 tusen.

 

Ellers takk for gode råd sålangt :)

Lenke til kommentar
Gjest member-101642

Jeg ser at du vurderer E46. Innenfor din prisklasse har du mye å velge mellom. Du bør kunne få en 330i eller d med alt av utstyr. Ellers får du E90 og E60 med mer moderat motorisering. Jeg hadde gått for en av disse, eventuelt en 520i med M54B22.

 

http://www.finn.no/finn/car/used/viewimage?finnkode=29275082

http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=29340155

Endret av member-101642
Lenke til kommentar

Jeg ser at du vurderer E46. Innenfor din prisklasse har du mye å velge mellom. Du bør kunne få en 330i eller d med alt av utstyr. Ellers får du E90 og E60 med mer moderat motorisering. Jeg hadde gått for en av disse, eventuelt en 520i med M54B22.

 

http://www.finn.no/finn/car/used/viewimage?finnkode=29275082

http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=29340155

Er mulig jeg glemte å spesifisere, men skal ha bilen forsikret på meg selv.

Bare for å ta et eksempel så skal Storebrand ha 80 tusen i året for å forsikre en 330i (2004 mod med 40k km grense) på meg. Det kan da umulig lønne seg? ^^ Men skulle ønske jeg kunne.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...