Gå til innhold

Hva mener nordmenn om Tsjetsjenia?


Anbefalte innlegg

cefey ok da cefey, vi sier at alle russere arier, europopeere, fine, vakre, og tsjetsjerne teite, slemme, de hører ikke menneskeheten, og de har utseende helt annerledes en vanlige mennesker fordi de er romvesener.

Men hjelper det å gjøre situasjon bedre i Kaukasus?

Hjelper det å utslette hele tsjetsjenske befolkningen for at Russland blir rikere, tryggere, vakrere?

Har du noe forslag?

Russere i Moskva i Manezhka, og russiske nazi-radikale grupper har sitt forslag: de sier atskilt Tsjetsjenia fra Russland og hele Kaukasus. Men la da geogira være i fred hvis russiske folket vil leve uten Kaukasus!

Hvis antropoliget står i veien, det er til ingen hjelp.

Jeg personlig ønsker demokratiet i kaukasus og Russland, og ikke noe mer.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Fint. Du kom med masse gull-presse, men ikkje der ein gong her dei noe som helst bevis av bruk av kjemisk våpen. "Det blir sagt, at det kanskje var brukt kjemisk våpen"... Du MÅ ikkje tru på alt du leser, du veit vel det?

 

Alle språk låner ord med kvarandre. Engelsk, Fransk, Tysk, Norsk, Russisk - alle har lånt mange ord frå ulike språk.

Lenke til kommentar

Herre gud, er du idiot eller er du fjortis?!

Kor i helvete har eg sagt at kaukasara er stygge og teite?! Kan du ver så snill kopiere? Nei? Ikkje legg ord i munnen på meg ffs!

Det er det første.

For det andre, russiske er ikkje ariske, men slavic rase. Stor forskjell.

 

For det tredje, du veit vel at tjetjenia er DEL av Russland? Veit du korleis krigen der startet? Kva eg grunnen? Les i alle fall på wikipedia før du skriver. Slutt å komme med "fakta" du hørte her og der og her ikkje peiling på kva du sei.

Lenke til kommentar

Nå er vel ikke russiske wikipedia den beste kilden, med tanke på at russisk etteretning har lykkes å skjule folkemordet for det russiske folk? Og mange nordmenn, det viser denne tråden.

Kva skal ein tru på? Amerikans wikipedia? For den er ærlig og politelig.

Eg var vitne selv (når eg var i USA) til ein "kull" ting.

Rett etter konflikt i Sør-Osetia utbraut seg, så prøvde Amerikanara å vri det slik at Russland angreip alt og alle der borte. Nærmare sagt, Russland gjekk land inn i Georgia, heilt uten grunn og forvarsell og drap sevile der. Dei lyktes delvis med det. (Bra, uavhendig media;)

http://en.wikipedia.org/wiki/2008_South_Ossetia_war

Du kan lese til å med på wiki, korleis det egentleg var.. vell, nesten da. Men bra nokk.

 

Så, når eg var i USA, så skrudde eg på TV ein dag. Så hadde dei invetert ei Sør-Osetisk dame i sliten kle, med liten unge i fangene. Nice at dei greide ikkje skaffe skikkeleg kle te ho?:) Fly ho te usa - det er ok. Skikkeleg kle - nei. Men det er ikkje poenget. Så anonserte dei, at ho skulle fortelle korleis Russland gjekk til ångrep og dreiv å drepe alle der.

Meeeen, når ho begynte å fortelle, så begynte ho å fortelle sanheita! Ho sa, korleis Georgia anreip Osetia med raketter, mens Russland redda dei. Før ho rakk å gå inn i detaljer, så kom det melding om "tekniske vanskeligheiter". Og når dei var tilbake, måtte dei gå vidare til neste sak.

Eg husker ikkje kas kanal det var på. Men det var ein av dei største tv-kanaler i USA, ala Fox eller CNN. Altså, veldig stor.

 

Men det eg skulle frem til, kven kan ein tru på? Du kan godt oversette russisk wiki med google translate og samanlikne med den engelske eller norske. 90% kommer til å stemme. Berre i den russiske kommer dei med litt fleire detaljer.

 

Trur du på "uavhendige" journalister? Er det troverdig kilde?

Ok, kven trur du sponsa dei, til å reise inn til Tjetjenia, vere der i 1 år, komme i kontakt med høgtståande folk? Trur du vis f.eks USA sponser noe og dei kommer å sei "Russland gjør sitt beste, det er tjetjenske terrorister som er slemme" - det blir publisert?

 

Alt krig handler om penger. Store penger. Større enn du kan forestille deg. Krigen i Libya og Iraq - olje. For fleire hundre milliareder $.

Krigen i tjetjenia? Også handler om $. Spørsmålet er kven som tjener der? Tjetjenia er ein del av Russland, så Russland kunne hente ressurser der i frå fritt, om dei ville. Så det er nokk andre måter eller andre mennesker som tjener på det.

Det er tjent fakt, at mange som kjemper for tjetjenara, er leiesoldater frå arabiske land. Då er ein ting klart, at det blir sponsa frå utsiden.

Lenke til kommentar

Kva skal ein tru på?

Jeg lar Kjell Olaf Jensen svare for meg:

I den grad man noensinne kan være sikre på noe, kanskje fordi så mange troverdige enkeltpersoner og institusjoner/organisasjoner sier det samme? (FNs Høykommissær for flyktninger, Europarådets kommissær for menneskerettigheter, Amnesty International, Human Rights Watch, Reporters Sans Frontières og min egen organisasjon International PEN, for bare å nevne noen få.) Kanskje også fordi ca. 15 prosent av hele den tsjetsjenske befolkning bevislig er blitt drept? Og kanskje fordi ca. 3000 tsjetsjenske flyktninger i Norge har dokumentert det?

Vennlig hilsen Kjell Olaf.

 

 

 

Ok, kven trur du sponsa dei, til å reise inn til Tjetjenia, vere der i 1 år, komme i kontakt med høgtståande folk? Trur du vis f.eks USA sponser noe og dei kommer å sei "Russland gjør sitt beste, det er tjetjenske terrorister som er slemme" - det blir publisert?

Jeg registrerer at du forsøker å sammenligne konflikten i Tsjetjenia med den i Georgia. La oss gjøre det. Man ser av tapstallene på både russiske og engelske wikipedia at konfliktene var komplett forskjellige. Videre er det ikke nytt for meg at amerikanske nyhetsmedia er vridd.

 

 

 

 

Alt krig handler om penger. Store penger. Større enn du kan forestille deg.

La meg legge til makt der, så det står penger og makt.

 

 

Krigen i Libya og Iraq - olje. For fleire hundre milliareder $.

Flere interne faktorer i USA og Europa har ledet til disse krigene, olje er bare en av dem og ingen av dem er spesielt noble. Jeg kan trekke fram:

  • Den gigantiske våpenindustrien, som trenger kriger, for å selge flere våpen.
  • Andre selskaper som tjener penger på krigen, leiesoldatfirmaer, entreprenørselskaper.
  • Olje, gruveselskaper og andre som ønsker å utnytte naturressurser etter at man har installert et vennligsinnet regime.
  • Myndighetene ønsker at nevnte selskaper skal utnytte ressursene, fordi naturressurser i ytterste forstand betyr økonomisk og militær makt.
  • Politikere benytter seg av ytre fiender for å forsøke å vinne velgere på dette

Som du forstår er jeg ingen tilhenger av disse krigene og jeg er også en uttalt kritiker av dem på dette og andre forum.

 

 

Krigen i tjetjenia? Også handler om $. Spørsmålet er kven som tjener der?

Bare til en viss grad. Fordi du mangler makt i din forklaringsmodell, så sliter du med å finne hele årsaken. Penger og makt min venn, det er hva realpolitikk dreier seg om.

 

Flere av årsakene som er nevnt ovenfor gjelder i stor grad for Tsjetsjeniakrigene også, men du kan legge til en ting:

  • Russiske myndigheters frykt for flere opprør i Russland, noe som i ytterste konsekvens kan føre til tap av store landområder, intern uro og borgerkrig i landet. Dette var en viktig grunn til å slå ned opprøret i Tsjetsjenia med alle midler.

Tjetjenia er ein del av Russland, så Russland kunne hente ressurser der i frå fritt, om dei ville.

Ikke dersom landet ble uavhengig :p

 

 

Det er tjent fakt, at mange som kjemper for tjetjenara, er leiesoldater frå arabiske land. Då er ein ting klart, at det blir sponsa frå utsiden.

 

Mujahedin fra mye av den muslimske verden dro opp dit for å sloss ja. At disse var sponset er åpenbart, antakelig mest fra Saudi-Arabia og resten av den arabiske verden.

 

 

 

 

Etter å ha sammenlignet den russiske og engelske versjonen av wikipedia på Tsjetsjeniakrigene, har jeg fått min teori bekreftet: Russiske wikipedia består av rein propaganda på dette feltet. Kanskje ikke så rart med tanke på at myndighetene kontrollerer alle nyhetsmedia med jernhånd. Når myndighetene kontrollerer alle kilder til informasjon, så vil selvsagt informasjon produsert av befolkningen fremvise myndighetenes syn. Når russiske wikipedia kaller den andre Tsjetsjenske krigen en «anti-terrorist operasjon» blir det hele tragikomisk. Hvordan kan man kalle et folkemord på 5%-10% av et lands befolkning for anti-terror? Selv ikke amerikanerne er så frekke.

 

Du sier at det er like ille i USA. Svaret er ja og nei. Ja, fordi det er helt korrekt at main-stream media er tildels kontrollert av myndighetene og av finanskorporasjoner. Men i USA har man også en omfattende uavhengig nyhetsmedia, som alle har muligheten til å velge dersom de vil. I Russland blir disse sjikanert, truet og drept.

Endret av Avien
Lenke til kommentar

cefey

Avien

 

En ting må vi si her: De 60 stykker fra Saudia som kom til Tsjetsjenia betydde ikke så mye for Tsjetsjenske hæren under kommandoen av president D. Dudaev. De 60 stykker selv om de de var der som hadde vært i Tsjetsjenia kom for å reklamere seg (her mener vi de var fra ekstreme og radikale miljøer som kom til Tsjetsjenia å forverre situasjon), og de fleste tsjetsjenerne hatet dem (pga deres misbruk av religion og tsjetsjensk tillit), mange av dem var redd å gå ut i tsjetsjenske miljøet, folk i Tsjetsjenia lever ikke som andre, de har skikkker og lover som ligner på gamle vikings-samfunn, Villwesten og gamle tyske stammer-barbarer.

Som sier tsjetsjerne, og vi som har sett de saudiske guttene i Tsjetsjenie var opptatt av filmer og propaganda, de laget tusenvis video med propaganda musikk, og misbrukte det som skjedde der. Og russiske toll-vakter og militære ifølge tsjetsjerne aldri stoppet deres trafikk inn og ut fra Tsjetsjenia (og de visste godt de korrupte politiker, men det var spill og penger) de politiker ønsket dem i Tsjetsjenia for å vise verden: se hvor fanatiske er tsjetsjerne de har hos seg radikale reklamagutter.

 

Mest som kommer og kriget var katolske kristne fra Ukraina på tsjetsjenske side (de var fra Vest-Ukraina såkalte Zapadentsy), noen fra Pribaltika (en ble fraktet på flyet hjem, mener hans lik, på tsjetsjensk tv ble vist de bilder).

 

Men verden fikk inntrykk at det var leiesoldater som kriget i Tsjetsjenia og gale fanatiker (der vant de over Tsjetsjenia de korrupte politiker i Russland da de slapp fanatiker inn og utt, det lønnet seg for å trykke ned i søla Tsjetsjensk staten), men ikke tsjetsjerne, det var ren propaganda hjernavask, og de lyktes med det, men spør i Tsjetsjenie hos tsjetsjerne der får dere svar, ikke spør ungom i Europe, de vet ingenting om det som skjedde i deres hjemland.

Uærlige politiker sikket tjente penger på folkemord og stakkare russiske soldater som ikke ønsket å bli sendt dit.

Uten demokratiet i tidligere Sovjet er alt der mørkt.

 

PS men vi husker ønske til tsjetsjenske folket i 1991: rettferdighet, bil den 16. republikk i Sovjet, felles forsvar med Russland, felels økonomiske sone, grense uten visa, demokratiet, frihet for alle religioner, godt forhold med usovetsike verden... men istedenfor har fått både tsjetsjerne og russiske soldater helvete der.

 

Som sa i intervju tsjetsjenske presidenten D. Dudaev Tsjetsjernia er teste-området for mektige korrupte politiker og vi tsjetsjerne er som i ett glass labaratorium, de "avgudene" leker med oss, til slutt vi blit slaktet og trykt ned i søla, og det har vi alle sett.

Endret av vestenersnill
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Kva skal ein tru på?

Jeg lar Kjell Olaf Jensen svare for meg:

I den grad man noensinne kan være sikre på noe, kanskje fordi så mange troverdige enkeltpersoner og institusjoner/organisasjoner sier det samme? (FNs Høykommissær for flyktninger, Europarådets kommissær for menneskerettigheter, Amnesty International, Human Rights Watch, Reporters Sans Frontières og min egen organisasjon International PEN, for bare å nevne noen få.) Kanskje også fordi ca. 15 prosent av hele den tsjetsjenske befolkning bevislig er blitt drept? Og kanskje fordi ca. 3000 tsjetsjenske flyktninger i Norge har dokumentert det?

Vennlig hilsen Kjell Olaf.

 

Haha, ja, DET er truverdig. Selvfølgelig sei ikkje dei det for å flytte til Norge og få asyl her og leve av staten. Kva forventer du ein flyktning skal sei, at han hadde det "ok", men vil berre ha det endå bedre?

Veit du at 90% av flyktninger til USA er politiske flyktninger, som blir "forfølgt" av staten, uansett kas land dei er frå. I virkelegheit - dei lyger for å få green card. Igjenn, eg har snakket selv med mange og har ikkje hørt ein einaste sei at han VAR faktisk forfølgt!

Eg kjenner selv mange flyktninger frå Afghanistan b.a. som flytta som asyl-søkara til Norge, etter å ha bud i Russland i 10 år!!! Etter å ha vert flyktning i Russland i 10 år, dei flykter til Norge, pga krig i Afghanistan.... fantastisk, ikkje sant?

Heile sistemet er korrupt inn og ut.

 

 

 

Alt krig handler om penger. Store penger. Større enn du kan forestille deg.

La meg legge til makt der, så det står penger og makt.

Joda, makt og peng går hend i hend. Damer kommer også godt inn i bildet der, som ein ekstra bonus;)

 

 

Krigen i tjetjenia? Også handler om $. Spørsmålet er kven som tjener der?

Bare til en viss grad. Fordi du mangler makt i din forklaringsmodell, så sliter du med å finne hele årsaken. Penger og makt min venn, det er hva realpolitikk dreier seg om.

 

Flere av årsakene som er nevnt ovenfor gjelder i stor grad for Tsjetsjeniakrigene også, men du kan legge til en ting:

  • Russiske myndigheters frykt for flere opprør i Russland, noe som i ytterste konsekvens kan føre til tap av store landområder, intern uro og borgerkrig i landet. Dette var en viktig grunn til å slå ned opprøret i Tsjetsjenia med alle midler.[/quote]

Men då spørst det egentleg om krig i Tjetjenia er "ok"? Slå ned på opprør er vel ikkje "galt", er det?

Ellers kunne 5000 mennesker i Møre og Romsdal gått saman og hatt opprør for å få eige statt. Ville Norge sei "ok" eller slåt hardt ned på det?

Dudaev, som starta opprøret, brukte ikkje noe fredelige midler. Han tyde til våpen med ein gong og begynte å drepe, spesielt mange russara som var busatt i Tjetjenia på den tiden. Selvfølgelig slår Russiske myndiheter hardt ned på det.

 

Etter å ha sammenlignet den russiske og engelske versjonen av wikipedia på Tsjetsjeniakrigene, har jeg fått min teori bekreftet: Russiske wikipedia består av rein propaganda på dette feltet. Kanskje ikke så rart med tanke på at myndighetene kontrollerer alle nyhetsmedia med jernhånd. Når myndighetene kontrollerer alle kilder til informasjon, så vil selvsagt informasjon produsert av befolkningen fremvise myndighetenes syn. Når russiske wikipedia kaller den andre Tsjetsjenske krigen en «anti-terrorist operasjon» blir det hele tragikomisk. Hvordan kan man kalle et folkemord på 5%-10% av et lands befolkning for anti-terror? Selv ikke amerikanerne er så frekke.

 

Du sier at det er like ille i USA. Svaret er ja og nei. Ja, fordi det er helt korrekt at main-stream media er tildels kontrollert av myndighetene og av finanskorporasjoner. Men i USA har man også en omfattende uavhengig nyhetsmedia, som alle har muligheten til å velge dersom de vil. I Russland blir disse sjikanert, truet og drept.

Wiki er jo nokså uavhendig. Men kva får deg til å tru, at det amerikanske wiki er den rette (evt norske, som er skrevet av det amerikanske?), mens russisk er propoganda? Kanskje det er motsatt?

Eg selv meiner det var ein anti-terror aksjon.

La meg trekke eksempelet tilbake til Norge og Møre og Romsdal.

Kva vil du kalle, om 5000 mennesker, med meg i spissen, prøver å ta over Møre og Romsdal ved bruk av makt og våpen? Underveis, så dreper vi mange sevil befolkning og politimenn. Eit slik opprør kan veldig godt bli kalt for terrorisme, kan ikkje det?

I så fall 9/11 var også "selvforsvar"?

 

Sorry, men snakker du om propoganda, er vesten nokk verst på det. Eg viste kor mye sanheita var vrid i media, til å med her i Norge, under krigen i Sør-Osetia.

Mens krigen i Libya var framstilt som fantastisk ting og befriende, mens landet har det mye verre no.

Det er NO det skjer. Men tilgong på internet og alt, der folk kan få go tilgong til info, men fortsatt blir det vrid så mye.

Korleis trur du er "fakta" frå krigen i Russland som var i 1994? Trur du virkeleg noe av det som blir framstilt er sant?

 

Korleis var dekning av 2 verdenskrig og frem til no? Dei fleste nordmenn trur at USA vant den krigen. Så å si alle amerikanara trur at dei vant den krigen. Kor mange tropper hadde Tyskland på Øst- og kor mange på Vest-fronten? Dei hadde opp mot 80% av heile armeen sin i den østlige fronten. Men til å med no, blir det undervist på skulen, at takket vare hjelp frå USA, blei tyskland bekjempa.

 

Igjenn, med det i bakhodet, tenk, korleis er den egentlige dekning og fakta ang. tjetjenia krigen frå 1994?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg er ikke fremmed for at vi har mye propaganda her i landet, når det gjelder dekning av kriger. Allikevel kan man få mye ut av propaganda, om man vet hvordan man skal sile ut gullkorna fra skitten. For å være mer presis, tallene over sivile tap er ikke så annerledes på de russiske wikipediasidene. Av denne årsaken kan jeg være sikker på at det er tale om et av nyere histories verste folkemord. Russerne dro dit for å drepe og fordrive et helt folk.

 

Cefey, det virker som du sier at fordi israelerne skyter palestinere og amerikanere afghanere, så har russere den fulle rett til å behandle tsjetsjenere på samme måte. Three wrongs don't make a right, min venn.

Endret av Avien
Lenke til kommentar

Russisk berømt poet/forfatter M. Lermontov (han har skandinaviske og amenskie røtter), i hans berømte dikt skrev han om tsjetsjenerne:. "Og de ville/krigesrke/berske juv av stammene, deres Gud er frihet, deres folkerett er krig, drepe fienden er det ingen forbrytelse, det er sant vennskap, men heller hevn det er god og godt blod for blod og hat som kjærlighet er udødelig/ubegrenselig hos dem!

 

kilde:

Русский известный поэт М. Лермонтов (у него скандинавские и армянские корни) , в своем известном стихотворении писал о чеченцах: " И дики тех ущелий племена, их Бог свобода, их закон война. Убить врага там не преступленье, верна там дружба но вернее мщенье, там за добро добро и кровь за кровь и ненависть бессмертна как любовь!
Endret av vestenersnill
Lenke til kommentar

Hvordan skal jeg si det! Jeg er sint , hjelpeløs og trist! Mange skrive jaja 400 000 mennesker døde, så what liksom? Men blant de 400 000 tusen mennesker som døde var min far og søster. For nordmenn eller russere som har aldri opplevd krig er det vanskelig å forstå smerten og fortvilelsen, som lever med deg og forfølger meg og mine landsmenn gjennom mange år. Russere det er de som kom for å drepe meg, og min familie. Jeg måtte krype på mine knær etter min far da han ble tatt fra meg av russiske soldater. Det var 1999 desember, jeg glemmer aldri den dagen. Det var flere kvinner på stede som prøvde å hjelpe , de kvinnene hold fast i faren min og prøvde dra han fra soldater, men de begynte bare å skyte undrer føttene på oss.

Lenke til kommentar

Hvordan skal jeg si det! Jeg er sint , hjelpeløs og trist! Mange skrive jaja 400 000 mennesker døde, så what liksom? Men blant de 400 000 tusen mennesker som døde var min far og søster. For nordmenn eller russere som har aldri opplevd krig er det vanskelig å forstå smerten og fortvilelsen, som lever med deg og forfølger meg og mine landsmenn gjennom mange år. Russere det er de som kom for å drepe meg, og min familie. Jeg måtte krype på mine knær etter min far da han ble tatt fra meg av russiske soldater. Det var 1999 desember, jeg glemmer aldri den dagen. Det var flere kvinner på stede som prøvde å hjelpe , de kvinnene hold fast i faren min og prøvde dra han fra soldater, men de begynte bare å skyte undrer føttene på oss.

 

Det var ikke russere, men det var kriminelle ifølge mange vitner som ble sluppet ut til oppdrag til Tsjetsjenia. Jeg husker en dag episode på russisk TV, da de fikk se at kriminelle ble sendt til Tsjetsjenia og russiske tog stoppet på veien til Tsjetsjenia i en russisk stasjon, og de leie"soldater gikk ut og herjet der, banket opp russiske borgere og spredte frykt... etter den hendelsen gråt på russisk tv mange russere og sa: "hvis det de har gjort mot oss, tenk dere hva kommer til å skje med tsjetsjerne...

Det er korrpte politiker som lagha helvte der for alle(((.

Grosnyj:

80ddbe2c78c3.jpg

 

8838f3746910.jpg

 

d0727e4bcf5b.jpg

Endret av vestenersnill
Lenke til kommentar

Vestenersnill.

 

Jeg skjønner ikke hva du mener med at det ikke var russere! Hvordan kan du påsto at det ikke var russiske soldater. Hvem er du ? Er du Russer selv? WTF, jeg var der når alle grusomme handlinger pågikk. Du mener de som bombarderte leiligheten / hjemmet mitt i hjel er ikke russere de er av en annen nasjon ,liksom. Mener du at Putin som sa" Vis skal urinere på tsjetsjenere i toalett" ( jeg får ikke oversatt det helt korrekt) er ikke russerer!! Halloo faen meg 95% av russere hater tsjsetsjenere inderlig. På youtube kanalen under alle tsjetsjenske videoer er det full hat fra russisk side. De ydmyker oss hver eneste dag. De ser jo ikke på oss som på mennesker en gang.

Lenke til kommentar

Vestenersnill.

 

Jeg skjønner ikke hva du mener med at det ikke var russere! Hvordan kan du påsto at det ikke var russiske soldater. Hvem er du ? Er du Russer selv? WTF, jeg var der når alle grusomme handlinger pågikk. Du mener de som bombarderte leiligheten / hjemmet mitt i hjel er ikke russere de er av en annen nasjon ,liksom. Mener du at Putin som sa" Vis skal urinere på tsjetsjenere i toalett" ( jeg får ikke oversatt det helt korrekt) er ikke russerer!! Halloo faen meg 95% av russere hater tsjsetsjenere inderlig. På youtube kanalen under alle tsjetsjenske videoer er det full hat fra russisk side. De ydmyker oss hver eneste dag. De ser jo ikke på oss som på mennesker en gang.

 

Hei sann.

For det første du trenger ikke å rope på meg :).

Hva jeg mener at det ikke var russere?

Jeg mener at blant russere finnes både snille og greie, som hos alle andre. Du vet under Sovjet tsjetsjerne deltok i mange militære oppgaver fordi de har rykte på seg som modige, tapre og dyktige soldater. Men det er ikke grunn å neskylde alle tsjetsjerne som syke kommunister som liker krig! Langt ifra! Men dere ble pålagt av korrupte politiske regime! Sånn er det i Russland også!

Om du hadde vært i Russland må du vite hva som skje med folk i fengsler, russsike politie banker opp gamle folk, syke folk, veteraner og andre! Men de banker opp sine egne mener jeg!

 

I Tsjetsjenia var det sirka 200 000 etniske russere, de fleste rømte fra Tsjetsjenia pga frykt, tsjetsjenske russere snaket i 1991-1994 at russiske soldate rkommer tilbake å alle blir slaktet ned! Og som du vet nesten alle etniske russere ble drept i Grosnyj, og skyldet over det fikk på seg tsjetsjerne! Men vi alle vet hvem som myrdet russere i Grosnyj! Det var ikke tsjetsjerne.

 

Og du snakker om youtube og sier at de ydmyker tsjetsjerne på alle videoer. Men i realiteten alle i Russland har respet for tsjetsjerne, de som er missunerlig gjør sånne dritt, og alle driter i dem som skriver dritt.

 

Russland som et land er baser på 4-5 religioner: kristendom, islam, ateisme, biddisme osv.. Men du husker tsjetsjerne ble rikere, høy levestandar i perioden fra 1991 til 1944 til tross all skjulte krig som ble påført mot dem. Men dem som ble forfulgt var tsjetsjerne pga deres nasjonalitet . Hhvorfor? Dere nektet å knele ned for regime. Da de ikke klarte å knekke dere selv om mot dere ble bruk masseterror, masemord, tortur da sendte de syke radikaler til dere som enda forverret situasjon hos dere. Det mye som har skjedd der. Tsjetsjerne var folk som har opplevd et umulige. Det var mirakel at dere klarte dere å resite dere opp igjen, men dere har god erfaring, sonn det har vært i deres historie i siste 1000 år (mongoler, Timurleng osv).

Lenke til kommentar

Det er ikke greit syns jeg at en del av russiske rasister kaller tsjetsjerne til mafia og banditter, og en del av tsjetsjense rasister kaller russsere til mongoler og terrorister. Men russere og tsjetsjerne har hatt lang historie. Russere selv ble slaktet av sin regime, og tsjetsjerne ønsket seg i hele sin historie frihet, og ingen i hele verden klarte å knele dere ned (ta eks. av siste 1 tusen år).

Lenke til kommentar

Jeg lurer på hvem du er , hvilket nasjonalitet du tilhører til. Kan du svare på det?

Du trenger ikke å fortelle meg at det finnes både gode og onde mennesker blant russere.

Men 400 000 mennesker er drept og det er fakta, du kan ikke spekulere i det. OK??? Hva mente du med at jeg ikke skulle rope deg, hæ????Rope liksom, vet du hva det betyr??? Jeg står ikke face to face for å rope. Og hvorfor drar du inn noe som har skjedd for over 60 år siden. Du blander alt i et. Den gangen var alt annerledes. Alle soldater som kom for å krige og drepe var jo russere.

Lenke til kommentar

Du bør se på litt reel fakta. Om Russland ville utslette tjetjenara, dei kunne gjort det lett ved bruk av bomber.

Russland kjemper mot separatistiske bevegelser i tjetjenia. Dei folka som dreper tjetjenara også. Spesielt er dei glad i å drepe politiet der.

Så gjemmer dei seg blant sevil befolkning og truer med å drepe dei, om dei avslører kven dei er.

Der er terrorista og idiota, som er ikkje verdt ein dritt. Dei dreper sine egne for å få litt cash.

 

Tjetjenara er IKKJE europeara. Verken etnisk eller geografisk. Du trenger ikkje å gå lenger enn å samanlikne bilde av nordmenn/spanjol/tysker med ein tjetjener. Tjetjenara er asiatara frå Kaukasfjellet.

 

Det er det mest idiotisk jeg noen gang har hørt om!))))

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...