Gå til innhold

Juli - freeman


internaut

Anbefalte innlegg

1997

Mogwai - Young Team

 

Fantastisk mye bra musikk fra 1997, siden favoitten GY!BE var allerede tatt får det bli en god andreplass med Mogwai og dems beste og mest vågale album, Young Team. Mogwai var langt fra de aller første til å komme med musikk som kan kalles post-rock, men det er uten tvil et av bandene som begynte å finslipe dynamikken mellom rolig og melankolsk til høyt, brutalt og bråkete. Det er så gjennomført bra at konsertopplevelsene spesiellt blir helt enorme.

 

Det finnes et lite stykke Norge på Young Team i de første sekundene av Yes! I Am a Long Way from Home. Her leser Mari Myren (venn av bandet og var med på å sette i gang en Norgesturné i 1997) opp noe fra en studentavis fra Bergen der det blant annet blir nevnt: "If someone said that Mogwai is... are the stars I would not object. If the stars had a sound, it would sound like this." Ikke helt uenig i dét.

 

 

1998

Iron Monkey - Our Problem

 

Bassisten i Iron Monkey Doug Dalziel skal visst en gang ha sagt at intensjonen med bandet var å irritere mest mulig folk. Det viste seg derimot at mange likte dette her jævlig godt. Det hatefulle uttrykket, den fantastisk røffe vokalen og høy grad av forvrengning og hard tromming gjør dette til et sludgemetal mesterverk.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Young Team er nok ikke det letteste albumet å begynne med når det gjelder Mogwai. For meg var det albumet Happy Song For Happy People og særlig sangen Ratts of the Capitol som fikk meg til å begynne å elske bandet. Den låten er et eventyr i seg selv.

 

Ang. Brian Jonestown Massacre er de tre albumene fra 1996 + Give It Back! en god start. Er jo ganske mange låter på de fleste av utgivelsene til BJM så der har du massevis å dypdykke i.

 

1999

Angel'in Heavy Syrup - Angel'in Heavy Syrup IV

 

Dette er en japansk jentekvartett som spiller nydelig psykedelisk rock, veit ikke mye om dette bandet eller hva sangtekstene handler om, men jeg liker veldig godt bruken av instrumentene. Dette er bandets fjerde album, jeg har ikke hørt gjennom de tre første ei heller en album-split som ble gitt ut i 1993. Men jeg kommer nok til å prøve å finne mer av det etter å ha hørt gjennom denne, ganske vakkert og unikt vil jeg si, uten at jeg har stor kjennskap til japansk rock.

 

 

2000

Godspeed You! Black Emperor - Lift Your Skinny Fists like Antennas to Heaven

 

Jeg skal ikke legge skjul på at GY!BE er mitt favorittband. Forholdet mitt til F♯ A♯ ∞, Slow Riot for New Zerø Kanada og Lift Your Skinny Fists like Antennas to Heaven er nærmest religiøse, og det er selvfølgelig ekstremt vanskelig å velge en favoritt av disse. Men siden vi nå er på år 2000 passer det å snakke om Lift Your Skinny Fists like Antennas to Heaven. Dette er kanskje den plata som er av størst utfordring for lytteren (kanskje bortsett fra Yanqui U.X.O.) siden den beveger seg langt ute fra postrockland i perioder. Avslutningssporet Antennas to Heaven er spesiellt utfordrene med en hel del "svingninger" (i mangel på bedre ord), men også dette sporet har flere klimakser og fungerer derfor som en utrolig avslutning på albumet som er fyllt av emosjonelle og musikalske opplevelser. GY!BE og særlig de to første albumene er noe som må oppleves av alle med interesse for musikk - uansett sjangere.

 

(skulle forresten ønske at flere la mer flid i arbeidet med å legge ut musikken på youtube, slik denne karen har gjort)

 

2001

Skitsystem - Enkel Resa Till Rännstenen

 

Over til noe helt annet.

 

Lenke til kommentar

Har sjekka ut en del Mogwai, men funker ikke. Men skal ta en titt på Brian Jonestown Massacre når jeg kommer hjem. VIrka veldig spennende!

 

Angel'in Heavy Syrup er et veldig bra band. Utrolig spennende musikk.

Godspeed You! Black Emperor er også et veldig bra band.

Skitsystem er rett og slett helt rått! Dritfett band. Det er hardt, brutalt, stygt og kult. Akkurat sånn jeg liker det!

Lenke til kommentar

2002

Biosphere - Shenzhou

 

Jeg har til nå ikke tatt med noe norsk musikk, men den norske kongen av ambient Geir Jenssen aka Biosphere fortjener en plass på år 2002. Albumet Shenzhou er ikke hans mest kjente verk, men skulle jeg rangert det jeg har hørt hadde jeg plassert denne øverst, med den arktiske Substrata på nummer to. Dette er et knippe med spor basert på klassisk musikk av Claude Debussy, og en rekke klipping og liming har ført til musikk som er drømmende og magisk. Som så mye ambient virker det noe platt på overflaten, men det er det de små detaljene og forandringene utover minuttene som gjør utslaget. Dette albumet er noe mer subtilt enn andre verker av Biosphere, og tåler derfor etter min mening enda flere gjennomlyttinger, siden det er svært mye å oppdage her.

 

Nytt album i år ute med navnet N-Plants, ganske bra det også.

 

Lenke til kommentar

2003

Mahumodo - Waves

 

Wut? Post-hardcore med emovokal? Vel, jeg må innrømme at jeg er veldig glad i bandet Mahumodo, et band med en svært kort karriere som senere splittet opp i bandene *shels og Devil Sold His Soul etter denne EPen/albumet. Skal jeg beskrive musikken ville jeg sagt at det er som en krysning av noe sludge ala Isis og nu-metal ala Deftones. Absolutt ikke noe for alle men det er vel i grunn unødvendig å nevne.

 

Lenke til kommentar

Det er første gang jeg sjekker ut Biosphere nå. Aldri sjekket de før siden jeg alltid blander dem med drittbandet Triosphere, noe som gjør at jeg alltid har stått over. Var jo helt greit det, men neppe noe jeg kommer til å bruke tid på fremover.

Mahumodo var jo helt... suverent pt.1. Skal sjekkes ut nærmere. Deilig vokal!!!

Ufomammut er kult.

Venetian Snares var jo helt...suverent! Rimelig spesielt. Usikker på om jeg takler et helt album med det her, men det virka som sagt dritfett. Sjekkes ut!

 

Forreste, latterlig dårlig respons i tråden. Kjipt med månedstaffetter om ingen gidder å følge med og kommentere. Da er jo hele poenget med tråden borte. For en gjeng dølle folk dere er! :roll:

Lenke til kommentar

Ja det var jaggu ikke mye liv i denne tråden, mulig at det er litt for lite heavy/power/black metal for enkelte. :tease:

 

Kan si meg litt enig med Venetian Snares, det kan bli litt vel mye breakcore på en gang om man hører gjennom hele albumet i ett strekk, ganske mye av det på siste halvdel av albumet. Men bruken av klassisk musikk-samples i første halvdel er så genialt at jeg måtte bare ta det med for år 2005. Hajnal og Öngyilkos Vasárnap er de to beste låtene fra albumet imo.

 

2006

Lvmen - Mondo

 

Vi skal til Tsjekkia i dag og et band med et av mine favoritt-trommiser. Han heter Melnick og er veldig sentral og fungerer som en veldig god lim i dette ganske så groovy hardcore-ish/post-rock bandet.

 

Artig sitat fra en anmeldelse som beskriver musikken greit:

 

"So say Neurosis and Isis had a baby and Talk Talk and Slint had a baby, then those babies met and had a baby, and that baby met the baby of Godspeed and Pg.99 and they had a baby. Thats Lvmen."

 

Lenke til kommentar

Ser at jeg har glemt ett år, blir derfor dobbel dose i dag. På en fredag! Wooho!

 

2007

Giraffes? Giraffes! - More Skin With Milk-Mouth

 

Det første man tenker når man hører dette er at det er jævlig kaotisk og rart, men etterhvert som minuttene går i åpningssporet When The Catholic Girls Go Camping, The Nicotine Vampires Rule Supreme begynner man å skjønne tegningen. Fantastisk låt og genialt album, ser ut til at det blir ett nytt album snart etter at de nå har samlet opp nok penger fra donasjoner fra fans, men det blir vanskelig å toppe dette.

 

 

2008

Birds and Buildings - Bantam to Behemoth

 

Jeg hører svært sjeldent på jazz, og dette er i grunn ikke jazz men mer jazz-inspirert prog-rock. Et utrolig komplisert album med flere forskjellige lag av instrumenter på kryss og tvers, resultatet er orgasme for ørene. Det overrasker meg at dette ikke er mer kjent, åpningslåta (nedenfor) alene er jo noe av det beste jeg har hørt på år og dag.

 

http://www.youtube.com/watch?v=fN-Mk4lXOv4

Lenke til kommentar

2009

And So I Watch You From Afar - s/t

 

Energisk instrumentalrock fra Nord-Irland, kjent for sine liveshows. Håper at de tar en tur nordover over dammen i nærmere fremtid. I mellomtiden kan vi kose oss med det første albumet og det nye albumet som kom i år, Gangs.

 

 

2010

Bongripper - Satan Worshipping Doom

 

Hail

Satan

Worship

Doom

 

 

Dett var dett! En måned er omme, her er albumlisten:

 

Juli 2011 - freeman87

 

1979 - The Clash - London Calling

1980 - Talking Heads - Remain In Light

1981 - Mission of Burma - Signals, Calls and Marches

1982 - Mercyful Fate - Mercyful Fate

1983 - Yes - 90215

1984 - Manuel Göttsching - E2-E4

1985 - Exodus - Bonded by Blood

1986 - The Smiths - The Queen Is Dead

1987 - Sarcófago - I.N.R.I.

1988 - Galaxie 500 - Today

1989 - Terrorizer - World Downfall

1990 - Poison Idea - Feel the Darkness

1991 - Unsane - Unsane

1992 - Michael Brook - Cobalt Blue

1993 - Orbital - Orbital 2 (aka The Brown Album)

1994 - Dawn - Nær Sólen Gar Niþer For Evogher

1995 - Earthling - Radar

1996 - The Brian Jonestown Massacre - Their Satanic Majesties' Second Request

1997 - Mogwai - Young Team

1998 - Iron Monkey - Our Problem

1999 - Angel'in Heavy Syrup - Angel'in Heavy Syrup IV

2000 - Godspeed You! Black Emperor - Lift Your Skinny Fists like Antennas to Heaven

2001 - Skitsystem - Enkel Resa Till Rännstenen

2002 - Biosphere - Shenzhou

2003 - Mahumodo - Waves

2004 - Ufomammut - Snailking

2005 - Venetian Snares - Rossz csillag alatt született

2006 - Lvmen - Mondo

2007 - Giraffes? Giraffes! - More Skin With Milk-Mouth

2008 - Birds and Buildings - Bantam to Behemoth

2009 - And So I Watch You From Afar - And So I Watch You From Afar

2010 - Bongripper - Satan Worshipping Doom

 

 

Noen som melder sin interesse for å ta August måned?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...