Gå til innhold

Dette kan tredoble batterikapasiteten


Anbefalte innlegg

Komponenter slik som kondensatorer har allerede et slikt svakhetspunkt for å hindre eksplosjoner. Li-ion batterier skal ikke sprenge med mindre det er en feil på det eller at det kortsluttes, men jeg er enig med at det burde monteres ventiler som kan slippe trykk ut, men ikke slippe luft inn.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hadde forøvrig vært glitrende om telefonen min kunne triplet batterilevetiden. Og for el-biler hadde det jo vært genialt, ettersom de nesten hadde fått like bra rekkevidde som bensinbiler.

Rene elbiler er uansett ugunstig på grunn av ladetid. Det er bedre med plug-in hybrider som har både bensinmotor og elmotor, der batterikapasiteten bare er høy nok for daglige korte turer og bensinmotoren tar over ved lengre turer for å gi lang rekkevidde uten unødvendig lange ladepauser eller ekstreme krav til strømtilførsel eller batteribyttestasjoner. Små batterier med kort rekkevidde holder for det aller meste av normal daglig kjøring for de aller fleste. Det er alt for mange ulemper ved å lage lang rekkevidde.

 

Fint med nye batterier som har høy energitetthet, men hva med eksplosjonspotensialet? Li-ion er ille nok som det er. Ville ikke hatt noe som var 3x kraftigere gå av rett i stasen pga. en dårlig batteri batch eller en kortslutning.

 

Det er kanskje mulig å bygge batteriene mer robuste mot brann/eksplosjon selv om de blir kraftigere?

Jeg har ikke sjekket kilden ennå, men har en liten mistanke om at begrepet kapasitet er misforstått eller feil oversatt. Større innvendig overflate tyder på mulighet for høyere strømstyrke ved lading/utlading. Bytte av nikkel med aluminium tyder på lavere intern motstand som igjen hindrer overoppheting ved lading/utlading med høye strømstyrker. Sagt på en annen måte har jeg en liten mistanke om at det ikke er snakk om 3 ganger høyere energitetthet men 3 ganger raskere lading og utlading. Det er mye på den fronten utviklingen av LiIon-batterier har gått det siste tiåret.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...