Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Bryter ikke dette arbeidsmiljøloven?


simeonchris

Anbefalte innlegg

Hei, begynte nettop å jobbe hos en Bensinstasjon, og jeg jobber 7-8 timers nattevakt 7 dager på rad, dvs. over 50 timer på en uke. Pluss at jeg bare får 130 kroner i timen om natten..

Har jeg rett på overtidsbetaling etter 34,5 timer på en uke?

Snakka med sjefen idag, men synes hun finner på sine egne regler.. Snakket noe om 2 ukers turnus og at jeg ikke får betalt overtid pga det, jobber 7 netter på rad denne uken, og 3 dag vakter neste uke.. Er de nattevaktene jeg er skeptisk over...?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Pauser er vell somregel innbakt i arbeidstiden på natt. Kommer selvsagt ann på hvor du jobber. At du jobber over 50 timer en uke trenger ikke være overtid om du jobber skift eller turnus, men 7 netter på rad høres galskap ut. Er dette liksom i turnusen din?

Lenke til kommentar

Pauser er vell somregel innbakt i arbeidstiden på natt. Kommer selvsagt ann på hvor du jobber. At du jobber over 50 timer en uke trenger ikke være overtid om du jobber skift eller turnus, men 7 netter på rad høres galskap ut. Er dette liksom i turnusen din?

 

Aner ikke, er nettop fylt 18 og helt fersk i arbeidslivet. Skrev under kontrakt som sommervikar + annenhver helg når skolen begynner igjen, fikk vaktlista på mandagen og der var jeg satt opp hver natt denne uken, og 3 eller 4 dager neste uke(08.00-16.00)

Lenke til kommentar

Dette høres ikke rett ut, jeg tok meg friheten til å google litt, fant dette:

 

Alminnelig arbeidstid

 

Lovens grenser for alminnelig arbeidstid er:

 

9 timer i løpet av 24 timer

40 timer i løpet av 7 dager

 

For grupper med belastende arbeidstidsordninger, for eksempel skift-, turnus-, natt- og søndagsarbeid, er det fastsatt kortere ukentlig arbeidstid:

 

38 timer i løpet av 7 dager (for arbeid som drives døgnet rundt på ukens hverdager)

36 timer i løpet av 7 dager (for arbeid som drives døgnet rundt, hele uken igjennom)

 

Man kan avtale kortere alminnelig arbeidstid gjennom tariffavtale, for eksempel 37,5 timer pr. uke.

 

For enkelte typer tjeneste er det mulig å utvide den alminnelige arbeidstiden.

 

kilde: http://www.arbeidstilsynet.no/fakta.html?tid=78151

 

 

EDIT:

 

 

Arbeidsmiljølovens §10-8 omhandler arbeidstid.

 

 

 

Man skal ha minimum 35 timer fri i løpet av 7 døgn, men arbeidsgiver og arbeidstaker (v/tillitsvalgte) kan avtale ned imot 28 timer fri dersom det er hensiktsmessig. Dette skal sriftligggjøres og begrunnes i turnusprotokoll i så fall.

Endret av Gyros
Lenke til kommentar

Jeg refererer til AML § 10-8. Daglig og ukentlig arbeidsfri

 

(1) Arbeidstaker skal ha minst 11 timer sammenhengende arbeidsfri i løpet av 24 timer. Den arbeidsfrie perioden skal plasseres mellom to hovedarbeidsperioder.

 

(2) Arbeidstaker skal ha en sammenhengende arbeidsfri periode på 35 timer i løpet av sju dager.

 

Når det gjelder overtid: § 10-6. Overtid

 

(2) Varer arbeidet for noen arbeidstaker ut over lovens grense for den alminnelige arbeidstid regnes det overskytende som overtidsarbeid. (dvs over 40 timer eller kortere..)

 

(4) Overtidsarbeidet må ikke overstige ti timer i løpet av sju dager, 25 timer i fire sammenhengende uker og 200 timer innenfor en periode på 52 uker.

 

(11) For overtidsarbeid skal det betales et tillegg til den lønn arbeidstakeren har for tilsvarende arbeid i den alminnelige arbeidstiden. Tillegget skal være minst 40 prosent.

 

---

 

 

Jeg hadde uten tvil tatt opp dette med sjefen din, umiddelbart..

Endret av .vision
Lenke til kommentar

Men trodde det var en regel som sa noe om antall nattvakter etterhverandre? Googler litt her, men finner ikke noe :( ble litt nyskjerrig. Ser på et annet forum at noen skriver de jobber 7 netter og deretter 7 fridager.

 

 

Ganske vanlig på døgnåpne bensinstasjoner at man jobber en uke natt og så har man en uke fri.

Lenke til kommentar

Gratulerer med sommerjobb, og fast annenhver helg når skolene begynner igjen. Hadde jeg vært i din situasjon så hadde jeg ikke giddet å brydd meg mer om det, men heller gledet meg over å ha en jobb, og fast inntekt etter det. I tillegg så bygger du opp en arbeids-CV under utdanning. Framtidige arbeidsgivere vil legge merke til det. Tenk heller på å gjøre en god jobb. Du får alltids bruk for gode referanser senere i livet.

Maraton-jobbingen din strekker seg bare over sommeren, og det er nok garantert mange som skulle ønske at de var i din situasjon.

 

Ingen juss-relatert i mitt innlegg. Det virker som folk bryr seg mer om hva de har krav på, enn hva som er "riktig" å gjøre.

Lenke til kommentar
og jeg jobber 7-8 timers nattevakt 7 dager på rad, dvs. over 50 timer på en uke. Pluss at jeg bare får 130 kroner i timen om natten..

 

Alminnelig arbeidstid

 

Lovens grenser for alminnelig arbeidstid er:

 

9 timer i løpet av 24 timer

40 timer i løpet av 7 dager

 

(2) Arbeidstaker skal ha en sammenhengende arbeidsfri periode på 35 timer i løpet av sju dager

 

1+1+1= 3

 

Ellers kan bedriften risikere foretaksstraff. Mao brudd på AML.

 

:)

 

Edit:

 

For grupper med belastende arbeidstidsordninger, for eksempel skift-, turnus-, natt- og søndagsarbeid, er det fastsatt kortere ukentlig arbeidstid:

 

38 timer i løpet av 7 dager (for arbeid som drives døgnet rundt på ukens hverdager)

36 timer i løpet av 7 dager (for arbeid som drives døgnet rundt, hele uken igjennom)

 

 

= 4

Lenke til kommentar

Arbeidsmiljøloven har unntak fra arbeidstidsbestemmelsene, slik at man kan gjøre en gjennomsnittsberegning av arbeidstiden over en gitt periode. Dette krever en tariffavtale eller en avtale mellom arbeidsgiver og -taker. Se §10-5.

 

Det står forøvrig også at om arbeidstaker hovedsaklig arbeider om natten skal det gis tilbud om helsekontroll før tiltredelse og deretter med jevne mellomrom..

 

Jeg ville bedt arbeidsgiver om en oversikt over turnusen din, samt hvilken tariffavtale som gjelder for deg (om det er noen). Forøvrig ville jeg også organisert meg i den aktuelle fagforeningen.

 

Om det er slik at du ikke følger en fast turnus men bare får vakter der arbeidsgiver mangler folk er det en god mulighet for at du dermed ikke følger gjennomsnittsberegningen som arbeidsmiljøloven åpner for.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...