Gå til innhold

Hjelp til instilling av blender/lukker til de impulsive kodak-moments?


Anbefalte innlegg

Har nettopp hatt en knallguttetur med nytt D7000, men etter å ha studert bildene så ser jeg at det er mye dårlig. Uskarpe bilder, for lite lys, for mye lys, dårlig dybdeskarphet osv.....

 

Brukte kameraet i M - fullt manuell, og ser nå at det kanskje ikke var så lurt. Det ble tatt mange mange bilder i såkalt "spur of a moment" med lysforhold som forandret seg konstant.

 

Så jeg skjønner ikke helt hvordan dere får det til å justere alt selv, når motivene ikke lar vente på seg til en har justert blender, lukker for så å se om eksponeringsskalaen i kameraet er fornøyd før man tar bildet?! For da er jo allerede løpet kjørt :(

 

Nikon D7000 m/nikkor 16-85

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg bruker M kun når jeg vet at jeg har glede av det. F.eks. en scene der ansiktene er noenlunde jevnt belyst, men bakgrunnen er ekstremt varierende med alt fra totalt mørke til sterke lyspunkter. Hvis jeg ønsker korrekt eksponering for ansiktene så låser jeg eksponeringen med M.

 

Alltid ellers lar jeg kamera fikse resten etter at jeg har valgt blender eller lukkertid. I tillegg holder jeg litt øye med histogrammet og justerer eventuelt litt på eksponeringskompensasjon. I verste fall får jeg litt feil, men aldri svært sjelden så mye at ikke et fantastisk blinkskudd tatt i raw kan reddes.

 

edit: kursiv -> gjennomstrek

Endret av kaian
Lenke til kommentar

Er ikke alle som justerer alt selv, er man en point and shoot fotograf har man ikke tid til og justere alt, da er det fint at det finnes programmer så som blender-prioritert og lukker-prioritert.

 

Bruker stort sett bare blender-prioritert og et fokuspunkt når jeg fotograferer, så justerer jeg lukker/iso etter behov.

 

Det finns en kjempegod guide her på forumet som forklarer mye av dette "lukker,blender,iso og sånt".

Lenke til kommentar

Jeg foretrekker også blenderprioritet. Kamera er såpass "smart" at det finner ut av lukkertid selv.

Men jeg bruker blenderprioritert kombinert med auto-iso. Setter blender selv, og har stilt kamera til å ikke gå under f.eks 1/60 eller 1/200, så bytter kamera bare iso for å få rett eksponering.

Lenke til kommentar

Men jeg bruker blenderprioritert kombinert med auto-iso. Setter blender selv, og har stilt kamera til å ikke gå under f.eks 1/60 eller 1/200, så bytter kamera bare iso for å få rett eksponering.

 

Er stortsett fint vær når jeg er utendørs, så iso er ikke noe jeg vanligvis trenger å tenke på.

 

Alt etter hva jeg skyter så bytter jeg mellom blenderprioritet og lukkerprioritet.

Lenke til kommentar

Så jeg skjønner ikke helt hvordan dere får det til å justere alt selv, når motivene ikke lar vente på seg til en har justert blender, lukker for så å se om eksponeringsskalaen i kameraet er fornøyd før man tar bildet?! For da er jo allerede løpet kjørt :(

 

To tips:

1) Hvis man er på guttetur eller en annen klassisk turist-tur, der man vil ta noen snapshots... Sett kameraet til P etter hver gang du har tatt bilde. Hvis du ser noe du liker er det bare å sikte og skyte :)

 

2) På mitt kamera er det slik at hele P/Av/Tv/M blir påvirket når jeg endrer iso, fokuspunkt, AI-servo, setter på bracketing osv. Dette kan være dårlig om man ønsker et kjapt skudd, evnt hvis ens bedre halvdel ønsker å låne kamera for å ta bilder. "Hvorfor tar kamera mange bilder av gangen der de fleste er helt mørke og lyse?"

 

Har derfor satt opp på en av user-defined settings opp en egen sak med auto iso, auto fokuspunkt, ja, auto alt bortsett fra blitz. Når jeg vrir over til c1 vet jeg at det kommer ut et greit bilde hvis jeg trenger et "kjapt skudd".

 

Ellers enig med de andre, Av er bra, men for å fryse det "riktige" øyeblikket er det kjekt med mer automatikk. Grønn firkant er helt meningsløst, fordi den finner på å sette på blitz hvis det er for lite eller for mye lys, tror ikke den lagrer i raw heller... :(

 

Magnus

Lenke til kommentar

Men jeg bruker blenderprioritert kombinert med auto-iso. Setter blender selv, og har stilt kamera til å ikke gå under f.eks 1/60 eller 1/200, så bytter kamera bare iso for å få rett eksponering.

Jeg og bruker auto-iso 99% av tiden. Fantastisk praktisk. Men det varier litt mellom kameramodeller hvor godt det er implementert. Når man som du og jeg kan sette foretrukket lukkertid hjelper det enormt i forhold til enklere implementasjoner. Anbefaler alle å eksperimentere med det og bli kjent med effekten i eget kamera :yes:

Lenke til kommentar

Jeg og bruker auto-iso 99% av tiden. Fantastisk praktisk. Men det varier litt mellom kameramodeller hvor godt det er implementert. Når man som du og jeg kan sette foretrukket lukkertid hjelper det enormt i forhold til enklere implementasjoner. Anbefaler alle å eksperimentere med det og bli kjent med effekten i eget kamera :yes:

Enda mer praktisk er det når man kan ha flere profiler i "shooting menu" og kan bytte mellom de med en enkel knapp (fn knapp eller dof-preview knapp, med "top item in my menu" valgt som funksjonalitet)

Lenke til kommentar

Enda mer praktisk er det når man kan ha flere profiler i "shooting menu" og kan bytte mellom de med en enkel knapp (fn knapp eller dof-preview knapp, med "top item in my menu" valgt som funksjonalitet)

Ja, kunne ønske meg det. Jeg har (mulighet for) tre profiler, men de påvirker kun jpeg... :roll:

Endret av kaian
Lenke til kommentar

Å ha den fast i M funker bare hvis du hele tiden følger med på ISO og lysmåleren.

 

Selv gjør jeg som følger:

På forhånd:

Skyter fast i A/Av (blenderprioritet).

Velger grovt ISO som passer til lyset - på dagtid ISO 100, på kveldstur i Tivoli brukte jeg 3200.

Ha en grov oppfatning om hva som er maks håndholdt lukkertid for objektivet (i brennviddespennet).

 

I det enkelte tilfellet:

Velg blender som passer til motivet.

Juster eksponeringskompensasjon hvis spesielt motiv.

Er lukkertiden for kort/lang, Juster ISO opp/ned.

 

Er lyset vanskelig ser jeg kjapt på bildet og histogrammet, og eventuelt justerer parametre og skyter igjen.

 

 

 

Enkelte motiver krever spesiell forberedelse - skal jeg skyte makro setter jeg på makroobjektiv og sørger for nok lys og/eller stativ, og skal jeg skyte bilder i dårlig innendørs skifter jeg til lyssterk optikk og skyter på høy ISO med største blender, eller jeg bruker ekstern blits.

Endret av Trondster
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Enda mer praktisk er det når man kan ha flere profiler i "shooting menu" og kan bytte mellom de med en enkel knapp (fn knapp eller dof-preview knapp, med "top item in my menu" valgt som funksjonalitet)

Ja, kunne ønske meg det. Jeg har (mulighet for) tre profiler, men de påvirker kun jpeg... :roll:

Jeg mener profiler som jeg har stilt inn som følgende:

1. "Normal" (Auto iso av)

2. Min 1/60, Maks ISO 25600

3. Min 1/200, Maks ISO 25600

4. Min 1/500, Maks ISO 1600

Lenke til kommentar

Og hvorfor kjører du i M hvis du ikke vil justere både lukker og blender selv?

Kjør P, A/Av eller S/Tv, og så eksponerer kameraet for deg - du kan evt justere kompensasjonjustering hvis du vil ha det lysere eller mørkere:

P: Kameraet velger blender og lukker for deg. Med hjulet justerer du avveining mellom blender og lukker.

A/Av: Du velger blender og kameraet velger lukker. Med hjulet justerer du blender, og kameraet justerer automatisk lukker tilsvarende.

S/Tv: Du velger lukker og kameraet velger blender. Med hjulet justerer du lukker, og kameraet justerer automatisk blender tilsvarende.

 

Med en av disse tre modiene vil kameraet (så lenge kameraet kan velge ISO, lukker og blender innenfor grenseverdiene - det kan være for mørkt eller for lyst) sørge for eksponeringen for deg, og så kan du konsentrere deg om å velge blender eller lukker - hva som nå er viktigst for deg.

 

Du kan ikke klage over at du har fått feil dybdeskarphet i A/Av eller M - så er det nemlig deg som har valgt blenderen og dermed dybdeskarpheten. ;)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det jeg merker jeg skulle hatt som funksjon på kameraet mitt er å kunne sette lukker mellom to hastigheter, fast blender og autoiso. Akkurat det savner jeg. Så når jeg tar et bilde skulle kameraet først treffe nederste lukker så skulle den gått over på isoen.

Hvorfor vil du ha en grense for raskeste lukker?

Lenke til kommentar

Det jeg merker jeg skulle hatt som funksjon på kameraet mitt er å kunne sette lukker mellom to hastigheter, fast blender og autoiso. Akkurat det savner jeg. Så når jeg tar et bilde skulle kameraet først treffe nederste lukker så skulle den gått over på isoen.

Det er vel mer eller mindre slik auto-iso på Nikon fungerer. Dvs. den har kun oppsett for nederste lukker.

 

Panasonic har ikke noe oppsett for nedre grense; men er rimelig smart for det. Den senker lukkerhastigheten først, og når den nærmer seg 1/brennvidde, så øker den ISO. Ettersom kamera er speilløst, så går det stort sett bra. Med IS slått på, så senker den ikke lukkertiden veldig mye mer - kanskje en stop.

Lenke til kommentar

Personlig er det sjeldent jeg skyter på annet enn M - nesten uansett kamera. Tar like lang tid for min del å stille ISO/blender/lukker etter spotmåleren som det gjør å bruke eksponeringskompansasjon og andre mer fancye lysmålingsmetoder i en av de halvautomatiske modusene... :)

 

Vet mer eller mindre underbevist hvor mye jeg må over/undereksponere når jeg måler mot forskjellige teksturer, og da går det rimelig kjapt å stille ISO eller lukker så det blir korrekt eksponering.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...