Gå til innhold

Noen som har handlet fra USA?(ebay)


Anbefalte innlegg

Jeg har funnet noe utstyr til mitt G3 på ebay.com som koster 40% av hva det koster her i landet. Noen som vet hvor mye toll som kommer på slike varer? (200$ i verdi i statene) Jeg har en kamerat som bor der borte og har lurt på å sende han penger for å kjøpe tingene for meg, for så å sende det til meg privat. Er det noe å spare på det?(tenkte spesielt på momsen). Om det er noen som har erfaringer med å handle varer fra USA vær snill å gi meg et par tips :wink:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har handlet mye på Ebay. Stort sett har det gått bra. Men ikke kjøp på Ebay hvis du ikke har råd til å tape pengene! Der borte er det mye shi..! Tollavgiften er vel 3 %. Men uansett, så skal man betale mva inn til Norge. Etter hva jeg har forstått, så er det nye regler nå. Du kan handle for inntil 1000 uten å mått betale toll/avgifter. Tidligere var det vel 200. Selv om kameraten din handler for deg, kan du risikere å betale. Alle pakker fra utlandet blir "kontrollert". Få kameraten din til å skrive lav verdi i dollar på den grønne lappen han må klistre på. Han bør også skrive hva det er + at han skriver gave e.l. Lykke til da!

Lenke til kommentar
Jeg har handlet mye på Ebay. Stort sett har det gått bra. Men ikke kjøp på Ebay hvis du ikke har råd til å tape pengene! Der borte er det mye shi..! Tollavgiften er vel 3 %. Men uansett, så skal man betale mva inn til Norge. Etter hva jeg har forstått, så er det nye regler nå. Du kan handle for inntil 1000 uten å mått betale toll/avgifter. Tidligere var det vel 200. Selv om kameraten din handler for deg, kan du risikere å betale. Alle pakker fra utlandet blir "kontrollert". Få kameraten din til å skrive lav verdi i dollar på den grønne lappen han må klistre på. Han bør også skrive hva det er + at han skriver gave e.l. Lykke til da!

 

1. ebay har et såkalt "fraud protection program" hvis noe skulle gå galt.

2. det er ikke nye regler nå, 200kr-grensen gjelder fremdeles. frakt er inkludert.

3. ikke alle pakker blir kontrollert, nei.

4. lav dollar-verdi på pakken er litt teit hvis pakken blir stoppet, åpnet, og du blir bedt om kvittering.

5. gave-trikset funker for ting opp til 500,- ..

Lenke til kommentar

500,- eller 1000,- er uansett for lite, så jeg må vel betale moms på det :( Men dette blir rimelig uansett:

1 stk telelinse x2

1 stk vidvinkel-linse med innebygd macrolinse x.45

1 stk filtersett(3 filter) : polariser, UV-filter og skylight-filter.

1 stk videostativ

1 stk ministativ

1 stk liten veske til kamera

1 stk stor veske til kamera (med plass til ekstra blits,adapter,telelinse mm)

1 stk rensesett for linser/optikk.

 

Dette koster i USA 200$ inkl frakt til Norge. I tillegg får man da moms, så beløpet blir ca: 2000,- kr. for hele pakka.

Lenke til kommentar
500,- eller 1000,- er uansett for lite, så jeg må vel betale moms på det   :(  Men dette blir rimelig uansett:

1 stk telelinse x2        

1 stk vidvinkel-linse med innebygd macrolinse x.45

1 stk filtersett(3 filter) : polariser, UV-filter og skylight-filter.

1 stk videostativ

1 stk ministativ

1 stk liten veske til kamera

1 stk stor veske til kamera (med plass til ekstra blits,adapter,telelinse mm)

1 stk rensesett for linser/optikk.

 

Dette koster i USA 200$ inkl frakt til Norge. I tillegg får man da moms, så beløpet blir ca: 2000,- kr. for hele pakka.

 

Tror du virkelig posten klarer å se forskjell på varer for 200$ og 1000 kr?

 

Jeg hadde nå fått sendt det som gave og håpet på det beste :D

Lenke til kommentar

Hei!

Ville bare nevne at frakt IKKE er inkludert i den 200,- kroners grensa. Dvs at varen kan koste kr. 200,- PLUSS frakt.

 

Hvis du får kameraten din til å skrive at verdien er 1000,- eller mindre, kommer Tollvesenet aldri til å reagere på det. De sitter ikke med detaljkunnskap om alle priser i USA. Pass bare på at ikke kvitteringen følger med pakken (bør sendes separat) og at kameraten din merker sendingen som gave.

 

Har gjort det flere ganger!

 

Lasse

Lenke til kommentar

Men de fleste på Ebay i Usa er jo uvillige til å shippe worldwide? Derfor er det ikke noe stort poeng, har sett litt på ebay.co.uk, men der er utvalget mye dårligere og prisnivået er mer likt qxl, bortsett fra en del større utvalg. Hvor store ting bør man egentlig kjøpe seg i tilfelle ? Ville dere tørt å bestillt noe som en laptop ? Lurte på å skaffe meg et digitalkamera og en ekstern hdd.

Lenke til kommentar
Men de fleste på Ebay i Usa er jo uvillige til å shippe worldwide? Derfor er det ikke noe stort poeng, har sett litt på ebay.co.uk, men der er utvalget mye dårligere og prisnivået er mer likt qxl, bortsett fra en del større utvalg. Hvor store ting bør man egentlig kjøpe seg i tilfelle ? Ville dere tørt å bestillt noe som en laptop ? Lurte på å skaffe meg et digitalkamera og en ekstern hdd.

 

http://pages.ebay.com/search/items/search_adv.html

 

her velger du "norway" på "items available to.." nede til høyre, og vips. da får du bare folk som sender til europa/hele verden.

 

det dyreste jeg har bestilt fra ebay, er vel en pda til en tusenlapp, to tatoveringsmaskiner til en tusing, og masse dilldall mellom 100-500kr. jeg tror ikke jeg hadde hatt noen problemer med å bestille dyrere ting, dog.

 

men, det skal være sagt at prisen på elektronikk og datautstyr er ikke så utrolig mye lavere i utlandet.. med mindre det er snakk om litt gamle greier, som f.eks. en amd k6-3 cpu.

Lenke til kommentar

Men garantitid er vel universal fra produsenten ? Uansett hvilket land varen er kjøpt fra. Kjøpte meg et par solbriller, som jeg brakk, som jeg fikk nye av leverandøren i Norge i alle fall. Men å kjøpe meg laptop i Usa er jeg vel litt skeptisk til i alle fall ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...