Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Bli bedre i fransk.


Anbefalte innlegg

Heisann.

 

Jeg gikk nettopp ut av VG1 med en halvsvak firer i fransk, som, om jeg lar det gå et år til uten lekser eller særlig innsats, enkelt kan bli en treer. Med det snittet jeg sikter etter er egentlig begge deler uakseptabelt - jeg burde ha minst 5. Noen som har noen ideer om motivasjon, læringsmetoder, konkrete internettkurs eller lignende, som jeg kan bruke for å heve nivået mitt?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
  • 3 uker senere...

Heisann.

 

Jeg gikk nettopp ut av VG1 med en halvsvak firer i fransk, som, om jeg lar det gå et år til uten lekser eller særlig innsats, enkelt kan bli en treer. Med det snittet jeg sikter etter er egentlig begge deler uakseptabelt - jeg burde ha minst 5. Noen som har noen ideer om motivasjon, læringsmetoder, konkrete internettkurs eller lignende, som jeg kan bruke for å heve nivået mitt?

 

Det TheGnome skriver over kan være litt vanskelig dersom du ikke har grunnlag nok til å forstå hva relativt store deler av teksten handler om - du går glipp av konteksten.

 

Om jeg skal anbefale noe, altså det enkleste grepet du kan ta med mest utbytte, så vil jeg anbefale franske tegneserier. Språket er ment for barn, og altså enklere, samtidig som du forstår konteksten takket være bildene.

 

Det finnes mye bra, men Donald og Picsou er vel kanskje det enkleste å få tak i og det med enklest språk.

 

Ellers kan du jo sjekke ut Marvel tegneserier på fransk, men det blir litt mer for viderekomne ettersom språket er mer komplisert og ment mer dor voksne/tenåringer.

 

Besøk ebay.fr, søk på det du syns er kjekt.

 

Om du bor i enten Oslo eller Stavanger kan du dessuten låne en god del på deres kultursentre/mediatek.

 

Oslo: http://www.france.no/no/oslo/mediateket

Stavanger: http://www.france.no/no/stavanger/mediateket

 

Merk at kultursentrene også tilbyr språkkurs, som er nokså bra, men det aller, aller beste er selvsagt å bo en periode i frankrike - men om du skulle velge noe av dette begynner kostnaden å stige både tidsmessig og pengemessig.

Lenke til kommentar

Hei :)

 

Jeg begynner i 10. klasse nå og jeg vil trene litt på fransken. Vil ha samme karakter til neste år som jeg har nå. Jeg har lånt noen bøker på biblioteket, som er beregnet på folk som holder på å lære fransk. Den ene boken er en dagbok skrevet av ei jente. Jeg synes det er en grei bok, veldig lettlest, ikke fullt så mange vanskelige ord osv. Skjønner ikke alt, da, men får med meg et par ord her og der, og litt av innholdet. Nå er kanskje du litt mer viderekommen, men jeg tror den kan passe selv om :)

 

Den er beregnet på ungdom som lærer fransk. Kommer ikke på hva den heter i farta, men du burde sjekke ut :)

 

EDIT: Fant boka nå, den heter "Le Journal De Delphine". Det er bok nr. 2 i en serie på 6 bøker, Série Rouge. bøker og bøker, de er veldig tynne! Som en slags liten pocket. :)

 

Foran i boken står det "Série Rouge is a series of paperbacks for young people (aged 14 plus) learning French."

 

Jeg anbefaler den :) Eller de :) har ikke fått lest de andre enda.

Endret av Karina Hulesangerhule
Lenke til kommentar
  • 2 år senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...