Gå til innhold

Imac VS Macbook Pro


Anbefalte innlegg

Hei, jeg er en gutt på snart 15 år, som nettop har blitt konfirmert...

Har ca 15000 (kan gå opp 2-3 tusen) å bruke, og har tenkt å bruke det på en MAC, den skal primært brukes til avansert bilderedigering, middels til avansert videoredigering. Og Minecraft, som den sikkert blir ganske ofte brukt til..

Men skal såklart også brukes til surfing på nettet, MSN o.s.v

 

Jeg har sett ganske lenge på Imac og Macbook pro, hadde vært fint å ha en bærbar pc, fordi jeg liker å flytte litt på meg, og f.eks ligge i sengen. Men jeg har ikke et så veldig stort behov for dette. Bruker jo pappas stasjonære nå

 

Oppdaget at etter du har valgt en mac på Apple.no kan du legge til RAM og bedre prosessor o.s.v og da blir jo Macbook proen en del dyrere enn imaccen.

Maccene det står mellom er:

 

Den billigst Macbook pro 15" med 8 RAM [16 630 kr]

 

Eller kanskje den dyreste 15" ? Si hvis du synes det

 

Og den beste 21,5" imaccen med 2,8 ghz firekjerners Intel core i7 og 8 RAM?

Ser at den billigste 27" har bedre skjerm, men kan ikke velge høyere RAM eller prosessor

 

Har litt mer lyst på imacen, men er redd i tilfelle jeg skulle trenge og ta den med på f.eks LAN (men imaccen er jo ganske portabel)

 

Den skal klare minecraft med alt på fullt

Og har den trådløst nett?

 

-Christofer B

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Altså for førerkort å bil av foreldre , ikke maccen x)

 

Åh! Men da kan du spare til bolig. :)

 

Jeg mener ikke å gå off-topic, men noe av det lureste du kan gjøre er å spare pengene eller investere dem i et fond! Istedet for penger som bare forsvinner i datamaskiner, og blir verdiløse innen noen år!

 

Jeg sier ikke at du skal la være å kjøpe en datamaskin, men heller bruke litt mindre.

 

Da jeg hadde konfirmasjon tilbake i 2007, så var det mange av mine kompiser som brukte alt på datamaskiner. Nå i 2011 så har alle skiftet ut datamaskinene sine, og jeg sitter fortsatt med nesten alle pengene på konto! Det er derfor jeg vil dele dette med deg! :)

 

Siden du bare redigerer bilder og spiller Minecraft, så burde du klare deg med en laptop til 5000-6000, som fortsatt er råflotte!

Endret av Gavekort
Lenke til kommentar

Ineo: synes de fleste pcene varer så kort

 

? Hva mener du med dette? At en Mac har lengre levetid enn en Windows-PC? Vel, levetiden er slett ikke så forskjellig. Apple benytter samme prosessor, grafikkort, harddisker, RAM etc som andre produsenter. Om du installerer alt mulig piss som du finner rundt om på nettet, på din Windows-maskin, vil den selvsagt kunne bli litt tregere med tiden, men samme gjelder Mac. Men en Mac er mye striktere på hva du får lov til, og anledning til, å installere. Bruker du en Windows-laptop på samme måte som du bruker en Mac, vil levetiden typisk være den samme.

 

Men generelt er rådet i ditt tilfelle:

ser du for deg at du stort sett bare kommer til å sitte på gutterommet med maskina, velger du en imac. Ser du for deg at du kommer til å få et behov etterhvert for å være litt mer mobil, velger du en macbook. For øvrig tror jeg ikke du får særlig mye glede av å velge det dyreste alternativet. Med den bruk du lister opp, kommer du langt med standardutgavene.

Lenke til kommentar

Ineo: synes de fleste pcene varer så kort

 

? Hva mener du med dette? At en Mac har lengre levetid enn en Windows-PC? Vel, levetiden er slett ikke så forskjellig. Apple benytter samme prosessor, grafikkort, harddisker, RAM etc som andre produsenter. Om du installerer alt mulig piss som du finner rundt om på nettet, på din Windows-maskin, vil den selvsagt kunne bli litt tregere med tiden, men samme gjelder Mac. Men en Mac er mye striktere på hva du får lov til, og anledning til, å installere. Bruker du en Windows-laptop på samme måte som du bruker en Mac, vil levetiden typisk være den samme.

 

Men generelt er rådet i ditt tilfelle:

ser du for deg at du stort sett bare kommer til å sitte på gutterommet med maskina, velger du en imac. Ser du for deg at du kommer til å få et behov etterhvert for å være litt mer mobil, velger du en macbook. For øvrig tror jeg ikke du får særlig mye glede av å velge det dyreste alternativet. Med den bruk du lister opp, kommer du langt med standardutgavene.

Hmm. jaa , ganske enig der. De fleste er jo mye mer forsiktig med hva de laster ned o.s.v på en mac p.g.a de har betallt så mye for den.

 

Men har jo ganske lyst å prøve en mac da. Hvis man f.eks skal på et LAN, er den lett og få me seg da? (imac)

Lenke til kommentar

Kjøp macbook pro du;) mac varer ganske lenge og blir ikke tregere og tregere som pc verden. en pc kan jo seff holde like lenge men det krever dog mer oppryddning:) jeg er enda på min macbook fra 2007:) men den byttes ut nå da:)

 

Mac holder seg veldig bra i verdi kontra en pc. du å rmye mer igjen for den senere når den selges igjen.

 

 

 

 

til dere over, hjelp gutten og ikke motarbeid han! mac er ikke dårlig kjøp når man skal gjøre fotoredigering og slikt:)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Kjøp macbook pro du;) mac varer ganske lenge og blir ikke tregere og tregere som pc verden. en pc kan jo seff holde like lenge men det krever dog mer oppryddning:) jeg er enda på min macbook fra 2007:) men den byttes ut nå da:)

 

Mac holder seg veldig bra i verdi kontra en pc. du å rmye mer igjen for den senere når den selges igjen.

 

Til det første du skriver: det spørs hva du putter inn på maskinen. En Windows-maskin hvor du ukritisk installerer alt mulig av crap du kommer over, vil selvsagt bli tregere med tiden. Den laptop jeg skriver på nå (med Windows XP) har jeg hatt i snart 5 år. Aldri har jeg formatert den, aldri har jeg tatt noen defrag. Den yter fremdeles som den gjorde da den var ny. Bilderedigering, videoredigering, musikk, lett spilling; alt går fremdeles smurt.

 

Mac holder seg veldig bra kontra PC?

La oss si du kjøpte samtidig en Macbook til 15000 kroner og en Windows-laptop med tilsvarende hw til 7500 kroner. Du skal selge de nå. Windows-laptop'en får du 2000 kroner for. Macbook'en er folk gærne nok til å kjøpe for 7500 kroner. Hvilken har holdt seg best i pris? Eller rettere sagt; hvilken har du tapt minst penger på?

Lenke til kommentar

Men, yter macbook proen bra nok til det jeg sa?

-Minecraft gaming, og litt starcraft 2, og kanskje the sims 3

-Avansert fotoredigering

-Middels til avansert videoredigering

 

Hvilken macbook pro?

 

Så lurer jeg på, finnes sony vegas pro til mac? gjør effectslab det også?

 

- Christofer B

Lenke til kommentar
Gjest member-101642

IKKE kjøp ekstra RAM hos Apple.no. Du sparer mye på å oppgradere dette selv i ettertid. Det samme gjelder harddisk. Ellers kan jeg anbefale Macbook Pro. Til ditt bruk ville jeg valgt en 15", da jeg synes 13" blir litt knapt til bilderedigering.

Lenke til kommentar

Men, yter macbook proen bra nok til det jeg sa?

-Minecraft gaming, og litt starcraft 2, og kanskje the sims 3

-Avansert fotoredigering

-Middels til avansert videoredigering

 

Hvilken macbook pro?

 

Så lurer jeg på, finnes sony vegas pro til mac? gjør effectslab det også?

 

- Christofer B

 

 

du har andre programmer til mac som gjør jobben bedre:)

 

aparture blandt annet:) og film har du jo finaal cut eller hva det heter:)

 

 

støtter han over med å ikke kjøpe ram og slikt hos apple.

 

 

macbook ro duge rnokk ja men er du ikke avhengig av bærbar går du heller for imacen:)

Lenke til kommentar

MBP holder veldig lenge til både bilde- og videoredigering - men en eksterndisk å ha prosjektfilene på kan være lurt.

 

Aperture er flott til bilder - koster rundt 400kr på App Store. Har nesten totalt erstatta Photoshop i bildearbeidsflyten min og Bridge rører jeg ikke lengre.

 

Til video er helt ferske Final Cut Pro X genialt. Koster 1600kr på App Store. Litt annerledes arbeidsflyt enn tradisjonelle videoapps, men jeg føler iallefall at jeg jobber raskere nå i FCP X enn jeg gjorde i Final Cut Pro 7. Er også gode muligheter for både fargekorreksjon og lydredigering - med mindre man har veldig sære behov (eller jobber med store prosjekter fordelt på flere klippere, fargekorrigerere, lydmiskere og effektdesignere) trenger man egentlig ikke gjøre noe utenom FCP X.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...