Gå til innhold

Hvorfor kan ikke flere mobilprodusenter ha xenon-blits?


  

3 stemmer

  1. 1. Hva synes du ?

    • JA! Få xenon-blits på flere mobiler!
      1
    • Nei, det går fint med fotolyset.
      1
    • Bryr meg ikke
      1


Anbefalte innlegg

Dette er et tema som irriterer meg grønn. Nå har jo Nokia N8 xenon-blits, men denne telefonen er jo omtrent det samme som den jeg allerede har, en Nokia N82. (Selvfølgelig med unntak av skjerm, noe bedre kamera osv.)

 

Nå er jeg lei av at mobiler "kun" gir gode bilder i godt sollys, og kunne godt tenke meg flere mobiler av HTC eller en iphone med xenon-blits.

 

Noen som er enig?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Sett fra produsentens side finnes det bare ulemper med Xenon blits.

Den krever mer plass til xenon-rør, reflektor, trafoer/spoler og 300V kondensatoren.

Generering av høyspenningen krever mye strøm fra batteriet, og sikkerhetsavstandene for spenningen krever bedre isolasjon.

Xenon-blits er ubrukelig hvis det er for mørkt for HD-video.

Fordelen er at Xenon-blits gir skarpere bilder uten fargefeil på opp til 3 meters avstand.

 

Ulempene med LED-blits er at de krever mer strøm enn ingen blits, og ved kontinuerlig drift trenger de litt kjøling. Fargene er ofte litt feil med hvit LED, blir mye blått og litt for lite rødt.

Fordelene med LED er at det også virker med HD-video og kan brukes som lommelykt.

Lenke til kommentar

Et tips til mobilprodusentene:

Lag fjernstyring for ekstern blits, og la dette være av åpent format. Da ser jeg et marked i å lage mobilskall/vesker med innebygget blits.

Da har man også mulighet til å få større avstand mellom lyskilde og objektiv, dette gir potensiale for mindre røde øyner og mindre skygger.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...