Gå til innhold

Alene til irland - er 16 år.


Anbefalte innlegg

Hei, jeg har tenkt til å ta meg en kort tur til Irland i sommer, rundt 5-6 dager tenker jeg. Jeg har 10k til overs, men jeg har alikevel ikke tenkt til å bruke så veldig mye penger, og prøver å gjøre ting billig når det går ann.

 

Aller først kan jeg starte med å si at jeg bare er 16 år, men jeg føler at jeg er moden nok til å reise til utlandet alene i noen få dager. Jeg har aldri vært i Irland før, og jeg har aldri reist alene før, men jeg har sammen med andre vært i 12 land, og på gjenbesøk i mange av de flere ganger, så jeg har reist relativt mye i forhold til alderen min. Jeg har ingen planer om å gjøre noe tull når jeg er der, så jeg er ikke interesert i noen forslag som innebærer rus, fester og lignende.

Jeg har mest lyst til å bare småshoppe litt og dra på museer og atraksjoner. Jeg er også glad i å se på stilige ting som mange turister overser, som fek.s. graffiti og lignende. De store piecene til Blu var et av høydepunktene når jeg var i Berlin, så slike ting er jeg meget interessert i få med meg.

I motsetningen til mange andre her, så har jeg ikke så mye i mot moralprekner. Om du virkelig mener at jeg ikke burde dra, så skriv hvorfor, så kommer jeg til å tenke over det du sier.

 

Det jeg er mest interessert i tips om ting jeg bør se, og steder jeg kanskje bør ungå. Jeg setter også pris på om noen har positive erfaringer med et hotell eller et spisested i Dublin som de kan dele med meg.

Alt jeg trenger er et rent rom med god beliggenhet og en akseptabel pris. Jeg trenger også tips til greie spisesteder som ikke er dritdyre, men alikevel ikke kun serverer fast food.

 

Jeg kunne tenke meg å bo på hotell i Dublin, som er dit jeg flyr til, og så ta toget til Belfast bare for å ha vært der en dag.

Er det mulig å få til en dagstur til Belfast fra Dublin? Og hvor mye tid og penger krever det? Ja, jeg har googlet det, men jeg syntes ikke informasjonen jeg fant var så veldig godt. Det eneste jeg har fått med meg angående det er at turen tar ca. 2 timer en vei. Sånn sett burde det være mulig å dra tidlig på morgenen, og dra hjem når det nærmer seg kvelden. En annen ting jeg gjerne vil vite lite om er ting man kan se i Belfast på en dag. Jeg vet jeg kan google dette også, men jeg føler at jeg kan få en del gode tips av dere også, så jeg spør alikevel.

 

Ellers så kan jeg legge til at det eneste jeg har planlagt at skal se til nå er Guinessfabrikken. På forhånd takk for alle svar, og jeg beklager for at det ble en wall of text med nesten bare spørsmål :D

Endret av lolidude
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er alltid hyggeligere og tryggere å ha med seg noen, hør om ikke noen av vennene dine har råd til å bli med. Jeg hadde i hvertfall kjeda meg ihjel dersom jeg skulle dratt et sted alene i en ukes tid. Også er det alltid fett å ha noen å dele minnene med :)

Just saying..

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Sant det du sier LimeCut, men ingen har mulighet til det akkuratt nå. Og nettopp det at det er et vest-europeisk land med et språk jeg kan, og en ganske så lik kultur, gjør at jeg føler at det er et fint sted å starte.

 

Men noen som har noen tips til atraksjoner og steder og spise/sove?

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Hei, jeg har tenkt til å ta meg en kort tur til Irland i sommer, rundt 5-6 dager tenker jeg. Jeg har 10k til overs, men jeg har alikevel ikke tenkt til å bruke så veldig mye penger, og prøver å gjøre ting billig når det går ann.

(...snip...)

Det jeg er mest interessert i tips om ting jeg bør se, og steder jeg kanskje bør ungå. Jeg setter også pris på om noen har positive erfaringer med et hotell eller et spisested i Dublin som de kan dele med meg.

Alt jeg trenger er et rent rom med god beliggenhet og en akseptabel pris. Jeg trenger også tips til greie spisesteder som ikke er dritdyre, men alikevel ikke kun serverer fast food.

(...snip...)

Jeg kunne tenke meg å bo på hotell i Dublin, som er dit jeg flyr til, og så ta toget til Belfast bare for å ha vært der en dag.

Er det mulig å få til en dagstur til Belfast fra Dublin? Og hvor mye tid og penger krever det? Ja, jeg har googlet det, men jeg syntes ikke informasjonen jeg fant var så veldig godt. Det eneste jeg har fått med meg angående det er at turen tar ca. 2 timer en vei. Sånn sett burde det være mulig å dra tidlig på morgenen, og dra hjem når det nærmer seg kvelden. En annen ting jeg gjerne vil vite lite om er ting man kan se i Belfast på en dag. Jeg vet jeg kan google dette også, men jeg føler at jeg kan få en del gode tips av dere også, så jeg spør alikevel.

 

Ellers så kan jeg legge til at det eneste jeg har planlagt at skal se til nå er Guinessfabrikken. På forhånd takk for alle svar, og jeg beklager for at det ble en wall of text med nesten bare spørsmål :D

 

Hei. Dublin er ein fin by å reise til, og om du er 16 eller 40 så er hovedregelen den samme: Sunt bondevett får deg langt på veg.

 

Ikkje gå inn i bakgater og ukjente strøk etter mørkets frambrot. Hold lommebøker og mobiltelefonar kroppsnært.

 

Uansett kvar man skal i verden, sjekk UD sine landsider før avreise:

http://www.landsider.no/land/irland/

Her kan man finne relevant informasjon om sikkerheit, innreise, ambassadens adresse og telefonnummer (just in case).

 

Dublin er ein by man bør bruke nokre dagar på. Den er ikkje så stor i utstrekning, men det er temmelig mykje som er verdt å få med seg. Dublin kan på mange måtar beskrivast som ein by skalert for 500.000 der det er ca 1.5 mill mennesker. Så det er så godt som ALLTID mykje folk i gatene, og trafikk.

 

Eit utdrag frå ein "reiseguide" eg skreiv for slekta:

 

Man har sjølvsagt dei "klassiske" tinga, Guinness-bryggeriet, Jameson-distilleriet, (velg Jameson framfor Guiness, dersom man kun rekk ein ting) Temple Bar, etc etc. Enklaste måten å få oversikt over byen første dag er å ta ein slik hop-on/hop-off turbuss. Då får man ein rundtur med guide, moglegheit for å stoppe på dei ulike turistfellene, og ta neste buss vidare når man er ferdig.

 

 

Ellers er det berre å berekne god tid, og rusle. Dublin er ein fin by å rusle rundt i, men ikkje gå heilt ukritisk inn i bakgater og trange smug...

Nokre av nasjonalgalleria og museuma er gratis, til dømes http://www.nationalgallery.ie/ og National Museum of Ireland (i Kildare Street, ei parallell-gate til Grafton-street.)

 

Dublin Castle er vel ok å få med seg.

 

O'Neill's pub for lunch (største carvery-lunchen jeg vet om i Dublin, selv om den er litt tung i blant) - Ligg like ved turistinformasjonen. Turistinformasjonen (Suffolk Street, like ved Grafton Street) er forresten verdt eit besøk den og, sidan den er ei gammal kirke...

http://www.oneillsbar.com

 

Oliver St John Gogarty's pub (temple bar) eller puben på Arlington Hotel (rett på nordsida av elva) for irsk musikk (showet på Arlington går hver kveld og var i hvert fall ganske bra - in my (un)biased opinion :) Ellers bør Temple Bar-området oppleves.

 

 

Grafton Street og St. Stephen's Green - ikke til å unngå - (gå en tur innom Stephen's Green parken hvis det trengs en pause fra støy og mas!)

 

O'Connel Street og GPO-fasaden - heller ikke til å unngå

 

 

For å oppsummere:

 

Shopping:

Grafton Street

Henry Street/Mary Street (tverrgate til O'Connell Street. O'Connell Street er ikkje spesielt attraktiv for shopping, da det er reine motorvegen for bussar. Men The Spire er i alle fall eit godt utgangspunkt, lett å sjå)

 

St. Stephens Green Shopping Centre, øverst i Grafton Street. Fint handlesenter med eit par gode kafeear (med utsikt over St. Stephens Green parken)

 

Dundrum Shopping Centre, eit stort shoppingsenter. Ta LUAS (trikken) til Dundrum, følg skilt til senteret (5 minutt å gå frå stoppet)

 

Absolutt verdt å besøke dersom man er glad i bøker:

Hodges & Figgis, nederst i Dawson Street (parallellgate til Grafton Street). 6 etasjar med alt ein bokorm måtte ønske...

Waterstones, samme gate. litt mindre, litt meir spesialisert.

Chapters Book Store, Parnell Street - mindre enn dei to over, men har til gjengjeld ein heil etasje med bruktbøker. Her kan ein finne det meste...

 

Parkar:

St. Stephens Green

Merrion Square - Kunstnarar selger maleria sine på gjerdene rundt denne parken i helgane. Vel verdt ein rundtur.

Phoenix Park - ein av dei største byparkane. Her er det dådyr, hjort, fuglar i massevis, etc. Og i enden nærast sentrum ligg Dublin Zoo.

 

Utflukter:

Howt - "fiskarlandsby" nord for sentrum. Dersom man likar "hiking" så er det ein kjempefin tur å rusle rundt Howt-halvøya i fint vær. Ditto elendig å rusle rundt der i elendig vær... Ta toget, dersom man vil dit. Buss går også, men det er eit helvete...

Dun Laoghaire (uttales omtrent "dunleary") - dublerar som rikmannsområde og havn for fergene frå Holyhead i England. Her påtreffes folk med dobbeltspente jakker, gullknappar og gulltresser og med kjøpt skipperlue. Veldig fint å spasere ut på utstikkarane på havna. Gitt at det er godt vær då...

 

 

Museum/Aktivitetar:

Guinness. Ikkje nødvendigvis fordi det er best, men man MÅ jo innom.. Ver førebudd på LANG kø. God utsikt i Guinnessbaren på toppen.

The Old Jameson Distillery - Betre og meir interaktivt enn Guinness sitt opplegg. Også får man smaksprøvar!

Kilmainham Gaol - Fengselet der leiarane for The Easter Rising i 1916 blei henretta.

General Post Office - GPO, midt i O'Connell Street. Bygningen blei okkupert av opprørarane under nevnte Easter Rising, og blei bombardert med maskingevær og artilleri-ild. Framleis kan man sjå kulehol og skadane på fasaden.

Det samme kan man på Four Courts, rettsbygningen i samme stil langs elva på nordsida.

 

Mat:

Det er ikkje vanskelig å finne god mat i Dublin. Dei fleste pubane har ein god barmeny, og ein del har eigen carvery (bistro/restaurant). Ellers er det plenty av bra plassar å få mat, italiensk, meksikansk, fransk, kreolsk etc. Er man ute etter noko litt spesielt kan den mongolske restauranten i temple bar vere eit godt tips. (ligg like ved Temple Bar Hotel, hugsar ikkje kva den heiter i farten).

Ellers har dei fleste restaurantane i sentrum gode Early Bird-tilbud, man får som regel ein to-rettar inklusive eit glass vin til 10-15-20 euro, dersom man vil ete før 20.00.

Tips for lunch: Sjå om de klarar å finne ei bagel-kjede som heiter It’s a Bagel. Dei har bagels frå ein anna verden.... Holy Cow er legendarisk...

http://www.itsabagel.com/home/itsabagel/

 

 

Det er sjølvsagt ikkje alt dette som passar 100% for 16-åringar, men du får kanskje litt å gripe tak i.

 

Når det gjeld overnatting så kjem det sjølvsagt an på budsjettet ditt.

I det store og heile så kan du finne mange billige hostell og to-tre-stjernes hotell i sentrum. Sjå etter hotell på hotels.com og venere.com som har gode reviews, og som ligg i D1, D2, D4 eller D6. Oddetal = på nordsida av Liffey, Partal = Sørsida av Liffey. Du vil helst ikkje spesielt lenger nord enn D1. D4 er posh. D6 er litt mindre posh, men nært nok til at det er små-fancy. D2 er smack bang in the middle, Temple Bar og alt, men det er ein del tvilsomme områder.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...