Gå til innhold

Nettverkslagring og iPad 2 - mulig?


Anbefalte innlegg

Hallo.

 

Jeg har omtrent aldri tatt i et Apple-produkt og kan derfor så og si ingen ting om de.

Vurderer nå å kjøpe en iPad 2 hovedsaklig for bruk hjemme på sofaen, og derfor med kun Wifi.

 

I mitt hjemmenett bruker jeg en Windows 2008 R2 server til mye rart, blant annet som filserver til husets PC'er.

 

Spørsmålet mitt er om det er mulig for meg å aksessere filene mine på serveren fra iPad 2'en?

Primært for avspilling av musikken min (mp3), eller er Apple så sære at man må ha musikkbiblioteket liggende lokalt på iPad?

 

Føler at dette er litt kritisk i forhold til hvilken iPad-modell jeg trenger å kjøpe (16, 32 eller 64GB).

 

Er det eventuelt andre ting det er fint å ha mye diskplass på en iPad til?

 

Håper noen kan hjelpe meg med svar! :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

I mitt hjemmenett bruker jeg en Windows 2008 R2 server til mye rart, blant annet som filserver til husets PC'er.

 

Spørsmålet mitt er om det er mulig for meg å aksessere filene mine på serveren fra iPad 2'en?

Primært for avspilling av musikken min (mp3), eller er Apple så sære at man må ha musikkbiblioteket liggende lokalt på iPad?

 

Det finnes flere løsninger, de fleste baserer seg på at du legger inn et program på PCen som server filene for iPaden, men selv bruker jeg programmet 8player, som gir meg tilgang til nettverksdisken uavhengig av om det står på en PC i huset. NASen er satt opp som mediaserver, noe vel de fleste NASer har mulighet for nå. Med litt triksing, så er det til og med mulig å spille musikk som ligger på nettverket ditt fra andre steder der du har nettilgang.

 

Det finnes som sagt mange muligheter, og nå venter vi spent på at Apple lanserer iCloud til høsten. Så mange muligheter at jeg ikke engang skal prøve på et utfyllende svar, men i tillegg til å bekrefte at det finnes muligheter for det du spør etter, så setter jeg personlig stor pris på å streame musikken via nettverket til stereoanlegg ulike steder i huset med Apples AirPlay, enten ved at anlegget er klargjort for AirPlay eller koblet til en Airport Express - fortrinnsvis med en optisk kabel. Da får du det digitale signalet helt fram til forsterkeren.

Lenke til kommentar

Det virker som at mange ikke er klar over at man kan streame alt man har i iTunes-biblioteket til alle iOS-enheter med iOS 4.3 og nyere.

 

Bare gå inn på iPod-appen (Musikk/Video-appene for iPad og iOS 5) -> Mer -> Delt (Denne kommer opp når home sharing er aktivert i iTunes)

 

Eneste bakdelen med dette er jo at filtyper som ikke støttes av iTunes må konverteres.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...