Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

PCen fryser uten åpenbar grunn.


Anbefalte innlegg

Jeg har en Acer aspire 5551 med windows 7. I det siste har den begynte å fryse tilsynelatende tilfeldig. Den slår seg fint på og fryser sekunder etter oppstart. Eller den slår seg fint på, lar meg åpne chrome og surfe en stund, noen ganger etter par timer, før den fryser uten at jeg Gjør noe nytt. Det som sjelden slår feil om jeg vil den skal fryse er å bla in mappene.

 

Nå er problemet utviklet seg til at det eneste jeg kan Gjøre når det låser seg er å tvinge restart. Til å begynne med kunne jeg åpner oppgavebehandling og restarte explorer.exe. Nå kommer jeg ikke inn på oppgavebehandling engang.

 

Etter at problemet begynte har jeg kjørt full virusscan uten å finne noe, oppdatert de driverne som ikke allerede var på topp, jeg har ryddet i filer så godt det har gått Ann (ccleaner) og avinnstalert programmer som ikke blir brukt. Jeg tror ikke det er temperaturen som er problemet, PCen kjennes ikke varm ut og jeg har sånn fancy vifteundelag.

 

Unnskyld for dårlig rettskriving og gramatikk. Skriver med samboerens telefon og er ikke flink til det.

 

Edit: Jeg vet ikke om det er relevant eller ikke, men jeg har prøvd å starte PCen i sikkermodus, og opplever samme problemet der.

Endret av Nie
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

kan like gjerne være hdd som begynner å ta kvelden.

det kan bli vanskelig å feilsøke om du ikke har flere maskiner tilgjengelig for feilsøking av enkelt komponenter. for ingen av delene inni maskina kan helt utelukkes.

*chipset (cpu gpu nb sb) / annen feil på hk.

*hdd

*ram

*støv på feil sted.

*ut-tørka kjølepasta

*feil på batteri / strømforsyning.

Lenke til kommentar

jeg sjekket temperaturen og fikk opp cpu0 og cpu1, begge deler viste 52. jeg prøver å kjære memtest, men jeg får den ikke lenger enn 2,6% coverage Før det fryser. skal se om jeg kan få noen til å komme innom i kveld sammen med en ekstra pc. selv om jeg ikke aner hvordan jeg skal kjære spesifikke feiltester med en annen pc. Oo

Lenke til kommentar

jeg kommer ikke høyere enn 3,6%. jeg er på forsøk 7 eller 8 nå. men om noen gidder å forklare meg hvordan jeg Gjør det me en annen maskin så prøver jeg det. kom plutselig på at både broren min og pcen hans er her igjen helgen. og gjerne sum det ned litt, jeg føler meg som prinsessen in prinsessen og professoren for øyeblikket.

 

og nei, pcen har så vidt jeg vet ikke vårt utsatt for noe verre enn hardhendt trykking fra en 1 åring. :p

Lenke til kommentar

Ofte på bærbare (som denne er) kan det bli dårlig kontakt i soDIMM minnesporet mellom modul og slot.

Remontere minnemodulene kan ofte hjelpe .

 

Google på repair guide eller service guide til Acer 551 for instruksjoner om hvordan du kommer til minne slottene og bytter eller remonterer eksisterende brikker.

 

 

 

Om broren din har laptop med DDR3 soDIMM kan dere byttelåne brikker.

F.eks

Han kjører først memtest86 på sin PC .

Funker alt uten feil på hans , er alt hans utsyr ok (hovedkort/minne/cpu osv.)

Så kan dere f.eks montere dine soDIMM moduler i broren din sin PC og kjøre memtest86 en gang til.

Om memtest ikke feiler hos han kan du friskemelde 'dine' minnebrikker.

 

Du kan jo også prøvemonterere hans minnebrikker i din PC og kjøre test (forutsatt at dere begge har laptopper med DDR3 soDIMM moduler)

Endret av syar2003
Lenke til kommentar

nå kjøretøy jeg memtest via minnepinne, den har kjært i over en time nå uten å finne noen feil. og siden jeg er talentløs med innsiden av en pc, og det beste verktøyet jeg har for å åpne pcen min er en hammer vil jeg unngå den løsningen lengst mulig.

Lenke til kommentar

jeg kjørte memtest uten å starte windows først. bootet fra minnepinnen, eller hva det heter.

 

nå kjører jeg ubuntu fra cd-rom, har fått reddet de viktigste filene og lekt litt rundt for å se om det kanskje ikke er en hardware-feil likevel.

Lenke til kommentar

Uten å være noen råtass på bærbar, så kan det minne litt om harddisk-problemer som nevnt tidligere her.

 

Iallefall godt at du har reddet filer som er viktige. Det du kan forsøke når du er inne er å kjøre en feilsøking på harddisken.

 

Det som har vært symptomene på mine HDD-problemer har vært at maskinen har fått større og større problemer med å komme inn på programmer og filer. Med en del feilmeldinger jeg ikke kan huske samt BSODer og rene heng. Dette har bare gradvis blitt værre inntil hele skiten har blitt utilgjengelig.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...