Gå til innhold

Får ikke adgang til laptop på LAN


Anbefalte innlegg

Jeg har en stasjonær PC, og en bærbar pc på trådløst nett hjemme. Jeg har pleid å hente filer fra den bærbare ved hjelp av delte mapper, men nå plutselig går det ikke an å gå inn på delte mapper via nettverk. Det rare er at jeg får adgang den andre vegen. Jeg har aktivert deling osv i nettverks og delingssenter, og har ikke endra på noe. Jeg har også prøvd å komme inn på den bærbare ved bruk av IP, men likedan. Jeg får pinga begge maskinene begge veier også, så fatter ikke hvorfor jeg ikke skulle få gått inn å se på filene. Hva kan jeg gjøre for at dette skal fungere igjen?

 

Jeg har fagbrev i IKT, og har relativt god greie på nettverk osv, og har lett på forum etter samme problem, men ingen jeg har sett som har kommet med en løsning.

 

EDIT: Jeg prøver å dele en helt ny mappe, og idet jeg går inn på deling alternativer for mappen ser det ut til at hele greia henger seg.

Endret av eXclusive1337
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Så lenge du får pinga begge veier og de er på samme subnet så tviler jeg på at det har noe med hvordan nettverket ditt henger sammen.

 

Du sier ikke noe om OS, men når du snakker om deling så tipper jeg du bruker windows. Kjører de begge samme OS versjon og hvilken?

 

Er ikke så dreven på windows selv, men det er vel noe om at når du kobler deg på nettverk så blir det forskjellige security settings ettersom du setter den som trusted hjemme nettverk, offentlig nettverk eller hva.. Kanskje PC'en som ikke vil serve content ikke er satt opp til å stole på nettet der?

 

Eller kanskje det bare er forvirring rundt hvordan delingen settes opp? Vet ikke hvordan detaljene der funker lenger. Bruker kun samba shares fra *nix PC'er så har ikke satt opp deling fra windows på det jeg kan huske.

Lenke til kommentar

Det er w7 64 bit på begge maskinene.

Jeg skal prøve å sette dem i ny nettverksgruppe.

 

EDIT: jeg har nå flyttet begge maskinene over i en ny arbeidsgruppe, og byttet navn på begge maskinene, og fjerna det lagrede nettverket for så å koble til på nytt, og restarta router, men er samme problem fortsatt. Begge maskinene har netterket som "hjemmenettverk".

Endret av eXclusive1337
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...