Gå til innhold

HDD krasj, eller feil?


Anbefalte innlegg

Hei, har en slik HP Compaq Presario CQ60-113 og denne har det skjedd en feil med...

 

Det har tydeligvis skjedd noe, sånn at det har "klikket" og ikke ville starte... Eier tok å kjørte recovery uten hell..

 

Jeg fikk maskinen, fikk beskjed om å prøve å redde så mye bilder som mulig.. Selvfølgelig hadde eieren formatert hdd sånn at ingen ting lå inne på harddisken..

 

så jeg fant ut at jeg skull legge inn Linux på en ekstern hdd, kjøre Photorec og prøve å redde det jeg kan.

Dette fungerte veldig bra syntes jeg... i en stund

 

men det tar sinnsykt lang tid, er jo en 160 gb hdd, men det tar over 1k timer for å "Bli ferdig"..står det.. :thumbdown:

 

Problemet er at jeg lurer på om harddisken har krasjet eller om det er en feil?

 

Jeg selv tror på at den har krasjet, men vill bare høre hva dere andre syntes før jeg ber brukeren om å kjøpe en ny hdd.(garanti?)

 

Maskinen har stått på nå for andre gang, 21 timer og har funnet ca 794 jpg, og har igjen 1116 TIMER og 30 MINUTTER!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Når det tar ekstremt lang tid kan det tyde på at disken er defekt. Den får lesefeil på en sektor, og da prøver den om og om igjen. Antagelig får den lest sektoren etter hvert, men så skjer det samme på neste sektor. Og det er svært mange sektorer på en disk (millioner).

Lenke til kommentar

Her sliter du med en eier som har gjort noe dumt og prøvd en formatering som gjør arbeidet vanskelig for deg.

Det beste er alltid å lage ett image av disken som du kan jobbe med, men du må nok belage deg på å enten vente eller bare hente det du kan få.

 

Det som har skjedd er mest sannsynlig at elektronikken har feilet for harddisken, og eieren har deretter trodd at en formatering / recovery ville funke.

Dette er dessverre feil, og ergo må du grave igjennom hele disken, programmet sliter fordi det får tilbakemeldinger fra disken som ikke er normale (Feillesninger.) og da prøves det igjen og igjen som oftest.

Lenke til kommentar

Hmm, sjønner.. har merket at det finner MANGE sektorer på en harddisk gitt :p...

 

Er det noen mulighet til å kopiere ALT som ligger på disken over til en ekstern for å så kjøre recovery på en måte?

Eller er alt det som kan tas opp på denne harddisken og kan ikke flyttes?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...