Gå til innhold

Canon 550D/600D spørsmål


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

På mitt gamle 450D setter man på manuell og bare endrer lukkertiden. Og når det går over 30 sek hopper den automatisk på bulb. Vet ikke om det er forskjell på de nyere jeg?

 

edit: på dette bildet: http://www.photographyblog.com/images/uploads_news/canon_eos_600d_2.jpg ser man at det ihvertfall ikke er bulb som et valg på selve hjulet. samme med 550d.

Endret av sophieostli
Lenke til kommentar

Det med crop er noe som har kommet med digitale kameraer, i gamle dager når man brukte kameraer med film brukte man en standard film "136/35mm", størrelsen på den filmrullen er det som i digitale kameraverden blir kalt fullformat "FF" DVS. sensoren er tilnærmelsesvis like stor som filmrullene. Fullformat-kameraer er kameraer som oftest blir brukt av profesjonelle fotografer og koster gjerne noen titusener kroner. Rimeligere kameraer så som Canon samt alle andre kamerafabrikanter har kameraer som har mindre sensor disse blir kalt cropkameraer, siden sensoren i disse kameraer ikke utnytter hele bildesirkelen i objektiver vil man få et større utsnitt av bildene.

Foreksempel så vil 60D/600D som har en cropfaktor på x1.6 "APS-C" gi på 50mm er ekvivalent brennvidde på 80mm, men på fullformat vil 50mm fortsatt være 50mm.

 

Grunnen for dette er at man fortsatt kan bruke objektiver som er designet for filmkameraer og utsnittet på bildene vil ikke bli det samme for brukere som kjenner til begge systemer, hvis man ikke har større erfaringer med gamle filmkameraer behøver man ikke og bry/bekymre seg over cropfaktoren.

 

På dette bildet ser du hvor stor forskjellen er på FF og crop.

 

post-151946-0-54225000-1308803645_thumb.jpg

 

Her har du forskjellene på de forskjellige sensorene.

 

post-151946-0-25856700-1308803705_thumb.png

Endret av Nautica
Lenke til kommentar

Men hvordan fungerer egentlig den 1,6x? Må jeg ordne i instillingene, eller blir det bare sånn når jeg somer inn?

Det er noe du ikke trenger å bekymre deg om. Skal du for eksempel ha en vidvinkelzoom kjøper du en 10-20 der de som har fullframehus kjøper en 16-35, men det er irrelevant. Hvis du ikke har noe forhold til hvor stort utsnitt man får på et fullframehus med en gitt brennvidde, så er det ikke noe poeng å skulle regne om. Det er bare en omregning for de som er veldig vant til hva utsnittet blir på et hus med lime stor sensor som en gammeldags filmrute.

 

Enhver 100mm som passer på kameraet ditt vil gi eksakt samme utsnit, uansett om det er laget for å også passe på en større sensor eller ikke.

 

Så - ignorer cropfaktoren med god samvittighet. Den brukes kun for å sammenligne systemer med forskjellig sensorstørrelse, så hvis du ikke skal det, så ignorer den. :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...