Gå til innhold

Forkurs innen Forsvaret - Førstegangstjeneste


Continum

Anbefalte innlegg

Hei.

 

Jeg skal inn i HMKG for førstegangstjeneste 4. oktober 2011.

Vurderer og ta 100% forkurs mens jeg er inne.

 

Men jeg bare lurer litt på hvordan dette fungerer?

Hvordan vil min førstegangstjeneste bli hvis jeg bestemmer meg for å ta 100% forkurs?

 

Link: http://forsvaret.no/verneplikt/under-forstegangstjeneste/kurs-og-utdanning/kurs-og-studietilbud/Sider/studieforberedende-fag.aspx

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Forkurs og opplæring skjer via FOKUS tjenesten i Forsvaret. Dette er et tilbud for de som ønsker å ta videre utdanning mens de er inne til Førstegangstjeneste. I praksis vil disse kursene holdes etter endt tjeneste (ettermiddagstid\helger). Skal i hovedsak ikke kunne gå utover den daglige tjenesten, ergo tjenesten blir ikke forandret. Stort pluss å kunne ta ulike kurs som studiekompetanse, fagkurs etc gratis i Forsvaret - men det tar opp mye fritid :)

Lenke til kommentar

FOKUS tilbyr mange forskjellige kurs og fag for de som er interessert i GENS eller høyere som R1+R2, Fys og Kj. Hvilke fag som tilbys varierer fra leir til leir og etterspørsel.

De fleste leirer tilbyr alle fagene. Er dog usikker på om det tilbys samfunnsfag, men dette kan sikkert andre her inne gi svar på.

 

Jeg vet ikke hvordan timene er satt opp i HMKG, men jeg kan gi deg et eksempel på hvordan det er satt opp ved KNM HH (Madla):

Mandag: Historie (1600-1700) Norsk (1700-2000)

Tirsdag: Fysikk1 (1700-1900) Kjemi (1900-2100)

Onsdag: Matematikk 1T/R1 (1700-1900) R2 (1900-2100)

Torsdag: Naturfag (1700-1900) Matematikk P1-2/S1-2 (1900-2100)

 

2 timer per emne, 1 gang i uken, betyr mye egenstudie. Bøker får du utlevert av FOKUS ved ditt tjenestested.

 

Forsvaret stiller med stipendordning som man kan søke på.

Om stipendordningen:

 

Forutsetter veiledningssamtale

Inntil kr 20 000,- i tjenestetiden

Egenandel mellom 20–50 % (avgjøres av stipendutvalget)

Innvilget stipend utbetales ved fullført utdanning og dokumenterte utgifter

 

Man melder seg selv opp til eksamen via privatistweb.no. Påmelding til eksamen åpnes først 20.august 2011 ifølge privatistweb.no.

Endret av vZ
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...