Gå til innhold

SSD TRIM funskjon hjelp!


Anbefalte innlegg

Heisann jeg har en Crucial 64GB SSD som nå har begynt å ha veldig lite plass. Det er ikke mer enn 5-8 GB som jeg finner på disken resten er mystisk borte. Så har jeg lest at jeg må aktivere TRIM for å fjerne alle disse "usynlige" filene. Men jeg har ikke peiling på hvordan jeg gjør dette. Kan noen være veldig snille og hjelpe meg med dette problemet?

Operativsystemet mitt er Windows 7 Ultimate

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei, jeg har ikke noe problem med SSD`ene mine, men jeg har akurat samme oppsettet som deg, 2 ssd`er på samme hovedkort som kjører i raid 0.

 

Hvorfor snakker dere om USB osv når problemet ligger i om Trim kjører eller ikke ?

Windows 7 skal forstå forskjeld på SSD og HDD, og aktiverer TRIM etter som hva den registrer.

Men så lenge 2 SSD`er står i RAID 0, endrer hovedkortet, navnet til diskene.

 

MIT spørsmål er da, er Windows klar over at dette har skjed ? er det noen måte og fortelle Windows 7 på at RAID 0 er SSD`er ?

Lenke til kommentar

TRIM eller ikke TRIM; det er ikke derfor du har lite plass igjen på SSD'en. Finn ut hva som tar all plassen. Deretter er det noen grep man bør gjøre på så små SSD'er for å få mer plass -

F.eks; Avsett minimal plass til gjenopprettingspunkter, eller kutt funksjonen helt. Sett egen størrelse på pagefilen, eller kutt den helt.

Flere forslag til tweaking av SSD'en, for både fart og og plassbesparing, kan du få her

Eller her.

Snarvei til de viktigste tweakene, dersom man ikke gidder å lese, har man med SSD Tweak Utility 1.7

Endret av thomit
Lenke til kommentar

Hei, jeg har ikke noe problem med SSD`ene mine, men jeg har akurat samme oppsettet som deg, 2 ssd`er på samme hovedkort som kjører i raid 0.

 

Hvorfor snakker dere om USB osv når problemet ligger i om Trim kjører eller ikke ?

Windows 7 skal forstå forskjeld på SSD og HDD, og aktiverer TRIM etter som hva den registrer.

Men så lenge 2 SSD`er står i RAID 0, endrer hovedkortet, navnet til diskene.

 

MIT spørsmål er da, er Windows klar over at dette har skjed ? er det noen måte og fortelle Windows 7 på at RAID 0 er SSD`er ?

Kjører ikke SSD i RAID her, har bare en SSD som kjører for seg selv på en SATA 3 port, mens de anfdre går på SATA 2. Men sliter jo med at plassen på dissken er trang, har 10 gb ledig av 64 gb og jeg finner bare 7 GB som opptar plass her..

Lenke til kommentar

Noe av det første jeg gjør etter installasjon av OS , er å slå av systemgjennoppretting.

Det spiser nemlig hurtig opp mange GB fra SSD'en.

Bruker heller image.

 

Har du nok RAM , kan du slå av pagefila.

Frigjør også en del.

Har 12 GB DDR3 RAM 1600 MHz Corsair

holder det?

og hvor skrur jeg av pagefila?? :D

Lenke til kommentar

Ja, 12 GB er mere enn nok...

 

 

 

Page fil (virtuelt minne) :

 

Start > Kontrollpanel > System > Eksterne instillinger > Avansert > Ytelse > Avansert > Virtuelt minne

 

Husk, det må være for C:

 

m837nl.jpg

 

 

 

 

__________________________________

 

 

Systemgjennoppretting :

 

Start > Kontrollpanel > System > Eksterne instillinger > Avansert > Ytelse > Systembeskyttelse > Konfigurer >

 

w1adtz.jpg

Endret av johome
Lenke til kommentar
*langt innlegg*

Tusen takk :D da er dette gjort ;)

Har iallefall 20GB ledig på disken nå etter å følgt mange tips her, i forhold til 1.4GB som jeg hadde før idag.

Så jeg må takke så meget :D

Endret av Runar
Fjernet unødvendig sitering av langt innlegg.
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...