Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Jeg trenger en elektriker!


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Blir det riktig å tenke slik(?):

1m = 100cm.

1 LETTI pr 20cm.

 

11,5m = 1150cm

1150 / 20 = 57 LETTI på en "strekning" som er 11,5m?

Nja, vil heller si 25 cm mellom hvert klammer og 5 cm i hjørner/svinger og slikt.

 

Altså 1150cm/20 = 46 + da de som blir i eventueller svinger og hjørner.

Men som jeg nevnte i forrige post, kan du velge skjult på oppgaven så gjør det.

Da trenger du bare og tenke på Tc-klammer til røra :)

Endret av Glennski
Lenke til kommentar

Blir det riktig å tenke slik(?):

1m = 100cm.

1 LETTI pr 20cm.

 

11,5m = 1150cm

1150 / 20 = 57 LETTI på en "strekning" som er 11,5m?

Nja, vil heller si 25 cm mellom hvert klammer og 5 cm i hjørner/svinger og slikt.

 

Altså 1150cm/20 = 46 + da de som blir i eventueller svinger og hjørner.

Men som jeg nevnte i forrige post, kan du velge skjult på oppgaven så gjør det.

Da trenger du bare og tenke på Tc-klammer til røra :)

Det var faktisk TC klemmer jeg tenkte på her også Glennski. Blir det feil med 20 / 25cm imellom hvis det er TC klemmer? Kan jeg foresten bruke http://www.elhandel.no/catalog/product_info.php?cPath=35_76&products_id=1067001&osCsid=o1dbl1nrot59vl8npl12bsvkb7 2x2,5/2,5mm2 til alle kursene (Alle rom osv)? Eller gjelder den bare komfyren? Tusen takk.

Lenke til kommentar

Ja det blir feil med 25 cm ved TC i vegg.

 

Ved åpent anlegg er det et stort poeng å få dette pent.

Derfor bruker vi lik avstand (22-25cm) mellom letti og ca 5cm inn til hjørner/utstyr.

 

Ved skjult anlegg er poenget å feste rørene tilstrekkelig.

Det betyr at om du trekker på tvers av en lettvegg hvor du har borret alle stendere så holder det å låse med TC i hver ende da røret henger på stendere.

 

Trekker du vertikalt i ett felt (Gulv-tak) ender du med 3-4 tc på 2.4m takhøyde.

 

Trekker du langsgående i tak med tyngre kabel må du kanskje bruke 1 pr 80 cm for at den ikke skal henge.

 

Å beregne TC nøyaktig blir derfor vanskelig og som oftest feil.

 

200 stk er nok en god start, så kan det hende andre her har noen argumenter du kan bruke.

Lenke til kommentar

Normalt skriv ein opp utstyrsliste etter ein har montert eit anlegg. Skriv eit par pakkar med ditt og datt så er det godt nok. Overskotsmateriell blir eventuelt trukket frå og brukt på neste jobb. Av alle ting er antal TC-klemmer det minste du bør bry deg om.

Endret av Zeph
Lenke til kommentar

Fungerer det med 2x2,5 / 2,5mm2 til alle rom osv? Jeg har brukt det til komfyr, men er usikker på om det passer til de andre kursene?

2,5mm² til komfyr? Den må du gje 6mm².

 

Størrelse på kurs blir valgt ut frå venta belastning. Ein kurs som kun går til lys kan gjerne ha 1,5mm², men stikkontakter bør helst få 16A, med mindre du veit at kursen ikkje blir belasta meir enn 10A. Når du har valgt kurs så vel du tverrsnitt ut frå sikringsstørrelse, forlegningsmåte osv. Dette har du vel lært?

Lenke til kommentar

Beklager, det ble litt rotete. Ja, jeg valgte 6mm2 til komfyr og 2,5mm2 til alle de andre kursene. Jeg har valgt å bruke 16A til alle kursene bortsett fra komfyr, så det ble bare slik. Har foresten levert materiallisten nå, så jeg kommer ikke til å plage dere mere med den.

 

Men, jeg har et siste spørsmål:

På plantegningen har jeg tegnet inn "DATA", altså bredbånd i 2. etasje i stua, med pil nedover som tyder på at ledningen går nedover. I tillegg har jeg tegnet inn TLF i gangen i 1. etasje, med pil oppover, som tyder på at ledningen går oppover. Det var læreren min som ba meg om å tegne det inn slik. Han sa at hvis du tegner det inn sånn, så skjønner en elektriker hvordan det skal kobles.

Problemet er at jeg skal forklare hvorfor jeg plasserte DATA og TLF slik med pil ned / opp, men jeg har ingen god forklaring. Er det noen som har en anelse / teori?

 

Takker for all hjelp.

Lenke til kommentar

Beklager, det ble litt rotete. Ja, jeg valgte 6mm2 til komfyr og 2,5mm2 til alle de andre kursene. Jeg har valgt å bruke 16A til alle kursene bortsett fra komfyr, så det ble bare slik. Har foresten levert materiallisten nå, så jeg kommer ikke til å plage dere mere med den.

 

Men, jeg har et siste spørsmål:

På plantegningen har jeg tegnet inn "DATA", altså bredbånd i 2. etasje i stua, med pil nedover som tyder på at ledningen går nedover. I tillegg har jeg tegnet inn TLF i gangen i 1. etasje, med pil oppover, som tyder på at ledningen går oppover. Det var læreren min som ba meg om å tegne det inn slik. Han sa at hvis du tegner det inn sånn, så skjønner en elektriker hvordan det skal kobles.

Problemet er at jeg skal forklare hvorfor jeg plasserte DATA og TLF slik med pil ned / opp, men jeg har ingen god forklaring. Er det noen som har en anelse / teori?

 

Takker for all hjelp.

Slike piler du snakker om er bare forvirrende.

Sett inn punkter for data og Tv og Tlf der du skal ha de, også skriver du i planleggingen at all svakstrøm samles i et felles punkt i feks. teknisk rom, bod etc.

MYE lettere å forstå :)

Lenke til kommentar

Beklager, det ble litt rotete. Ja, jeg valgte 6mm2 til komfyr og 2,5mm2 til alle de andre kursene. Jeg har valgt å bruke 16A til alle kursene bortsett fra komfyr, så det ble bare slik. Har foresten levert materiallisten nå, så jeg kommer ikke til å plage dere mere med den.

 

Men, jeg har et siste spørsmål:

På plantegningen har jeg tegnet inn "DATA", altså bredbånd i 2. etasje i stua, med pil nedover som tyder på at ledningen går nedover. I tillegg har jeg tegnet inn TLF i gangen i 1. etasje, med pil oppover, som tyder på at ledningen går oppover. Det var læreren min som ba meg om å tegne det inn slik. Han sa at hvis du tegner det inn sånn, så skjønner en elektriker hvordan det skal kobles.

Problemet er at jeg skal forklare hvorfor jeg plasserte DATA og TLF slik med pil ned / opp, men jeg har ingen god forklaring. Er det noen som har en anelse / teori?

 

Takker for all hjelp.

Slike piler du snakker om er bare forvirrende.

Sett inn punkter for data og Tv og Tlf der du skal ha de, også skriver du i planleggingen at all svakstrøm samles i et felles punkt i feks. teknisk rom, bod etc.

MYE lettere å forstå :)

Jeg har DESSVERRE levert oppgaven min, så jeg får ikke mulighet til å endre noe. Dette er jo veldig dumt, ettersom jeg innser at jeg har relativt mye feil. Håper de ikke forventer at alt skal være rett. Jeg har levert med 3 fase sikringer, 3x2,5 kabler og med piler på DATA og TLF.

Ettersom jeg ikke har mulighet til å forandre på disse pilene som jeg nevnte, så må jeg nesten bare prøve å finne en bra forklaring på hvorfor jeg har gjort det slik som jeg har.

Tror du det er bra nok forklaring å si at jeg tegnet inn DATA og TLF med piler slik at elektrikeren skal vite at de skal kobles sammen med resten av svakstrømmen i f.eks en bod?

 

Må foresten få takke deg, Glennski. Du har vært utrolig hjelpsom og tolmodig de siste dagene.

Lenke til kommentar

Ja, det går nok fint skal du se :)

Du er jo bare på første året ennå.

 

Bare hyggelig det :) Er jo derfor vi er her på forumet, få hjelp og hjelpe andre :)

Bare å sende melding om du lurer på noe mer angående elektro ;)

Har bare et raskt spørsmål: Jeg brukte 3 fase sikringer, som tydeligvis er feil. Er det 2 fase som er riktig for husinstallasjon?

Lenke til kommentar

Har bare et raskt spørsmål: Jeg brukte 3 fase sikringer, som tydeligvis er feil. Er det 2 fase som er riktig for husinstallasjon?

Spørs kva du meiner med "riktig". I eit hus blir det vanlegvis tatt inn tre faser og belastningen fordelt over alle tre. Enkelte eldre hus har kanskje tre faser lagt fram til huset, men kun tatt inn to.

 

Hovudsikringar (KV og OV) må nødvendigvis være trefase. Når fasane deretter blir fordelt på sikringsskinner vil det stort sett gå tofasesikringar vidare ut til utstyret. Dersom huseigar har bruk for trefase til ei maskin, varmtvatnsberedar eller noko sånt vil ein sjølvsagt måtte montere ein trefasesikring i tillegg.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...