Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Jeg trenger en elektriker!


Anbefalte innlegg

Heisann!

 

Jeg går foreløpig Vg1 Elektrofag, og holder nå på med det siste store prosjektet før karakter settes i EL - installasjon. Jeg ligger dessverre ikke så godt an karaktermessig i dette faget, og det er derfor ganske viktig at jeg gjør det bra på denne oppgaven.

 

Oppgaven jeg må gjøre nå er som følgende:

Jeg må lage en materialliste for de 14 kursene jeg har tegnet inn på en plantegning.

 

Spørsmål (1): Skal jeg ha med ALT av materialer på denne listen? Ringeklokke, lysrør, bredbånd, tv, alarmanlegg osv? eller bare stikk, bryter, ringeklokke og lamper?

 

Spørsmål (2): Er lampearmatur det samme som et vanlig lyspunkt / lampe?

 

Spørsmål (3): Finnes det en slags katalog på nett hvor jeg kan finne priser og el nummer for de forskjellige materialene? Jeg har desverre ikke en katalog selv, og får ikke tilgang brukt den på skolen siden jeg skal levere førstkommende skoledag.

 

Spørsmål (4): Lampe og stikkontakt som jeg har på veranda, kommer det inn under kursen (stue)?

 

Spørsmål (5): Kan noen forklare meg hvorfor det er lurt å ha varmekabler rundt toalettet og litt under badekaret? Og hvorfor jeg må unngå å ha varmekabler over sluken? Det var noe med at hvis jeg hadde varmekabler rundt toalettet, så ble det kondensering eller noe slikt.

 

Spørsmål (6): Kan noen prøve å forklare meg hvordan i helsikke jeg regner ut spenningsfall i en kabel ved maks belastning? Dette gjelder for komfyr.

 

Spørsmål (7) / Hovedspørsmålet:

Jeg har 14 kurser. Jeg har valgt å bruke 25A på komfyr, og har brukt 16A på alle andre kurser som f.eks bad, soverom, tørketrommel, kjøleskap og vaskemaskin osv. Men blir dette riktig? Jeg tror læreren vil se at vi kan skille mellom 10A/13A/16A/20A osv. Isåfall, hvilke rom bør jeg bruke 10/13A på? På de kursene som gjelder for rom, så har jeg minst to rom på en kurs, bortsett fra stue og kjøkken. F.eks bad + hall, gang + soverom 1 osv.

 

Jeg håper virkelig noen (Forhåpentlig en elektriker) tar seg tid til å svare på hvertfall noen av disse spørsmålene. Da ville jeg blitt glad :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

1) Om oppgaveteksten sier materialliste for kursene, så skal du nok ha med alt som skal tilkobles fast til kursene.

Dette vil si sikring (om skapet ikke er ferdig), kabel,bokser, bryter, stikk, armatur (Forutsett at denne leveres med lyskilde), etc.

Du kan og ta med noe festematriell: Letti/castor & skruer.

Alarmanlegg og bredbånd etc er normalt en egen oppgave.

 

2) Ja. Et ferdig lampepunkt inkluderer normalt både armatur og lyskilde.

 

3) Nettbutikk med elnummmer og priser.

 

4) Dette avgjør du selv. Se på bruken av utestikk og hvor mange det er. Ofte er det ryddig å ha utendørs på egen kurs samt at utelys kanskje skal styres av celle?

 

Hvordan ser kursfortegnelsen din ut? Denne er det greit å skrive tidlig i prosessen. Da får du bedre oversikt selv.

 

5) Varmekabel legger du intil toalett og under dusj/badekar. Dette sørger for god tørk på trange steder. Legg deg litt unna sluk. Da slipper du at vannet i sluket fordamper unødvendig.

 

6) Spenningsfall: Her er et googlesøk som inkluderer mange fine linker i de øverste treffene. Les litt der så blir du nok klokere :)

 

7) Les NEK400, alternativt skaff deg montørhandboka.

Der står det masse som er direkte relatert til det du driver med.

 

 

 

Lykke til.

 

(Hyggleig om andre har noe å tilføye / korrigere!)

Endret av Cerwell
Lenke til kommentar

Jeg kan jo tilføre hvordan man regner ut spenningsfallet i en ènfase kurs :)

 

Det du må vite er belastningsstrømmen på kursen, lengden, cosphi for kursen, og tverrsnittet på kabelen. Resten er faktorer man finner i montørhåndboka.

 

Så til selve formelen:

 

DeltaU = I*L*2*cosphi/Ylanda*A

 

Der:

I=belastningsstrøm

 

L=Lengde

 

2= Faktor for å få med strømmens vei frem og tilbake

 

cosphi=Effektfaktor for kursen

 

Ylanda=Denne finner du ved å ta kabelens resistivitet og trykke "-1" på kalkulatoren.

Denne verdien blir 56 om du har kobberledere (0.00175*"-1")

 

Og til slutt A=tverssnittet på ledningen.

 

Så hvis vi tar et eksempel da.

La oss si at vi har en 25A kurs, kursen er 15 m lang og vi bruker en 6mm kabel. Cos phi er ca 0.9 da dette er en induksjonstopp

 

Så setter vi inn i formelen: deltaU = 25*15*2*0.9/56*6 = 2,0089V som er under grensen på 9,2V(4%) ved et 230V anlegg :)

 

Håper du forstod dette :)

 

Edit: Leif

Endret av Glennski
Lenke til kommentar

Jeg må bare beklage at jeg har skrevet materialliste for 14 kurser, for dette er litt feil informasjon. Jeg skal ha materialliste for hele huset. Materialer jeg har brukt i alle rommene. Dette er et to etasjes hus hvor jeg har tegnet inn stikkontakter, brytere, lamper, lysrør, alarmanlegg / brannalamer, tv, bredbånd, parabol osv. Dere skjønner tegninga.

 

Skal jeg fortsatt ha med letti på lista? Da blir det vel vanlig letti for åpen installasjon og oval for skjult?

 

Under kursen "komfyr" har jeg skrevet stikk for komfyr - sideinnføring. Skal jeg ha slik på f.eks kjøleskap, vaskemaskin, tørketrommel også? Eller holder det med vanlig dobbel stikk?

 

I plantegningen har jeg tegnet inn BARE dobbel stikk på alle rommene. Er dette dumt? Hvor isåfall burde jeg ha enkel stikkontakt, og hvorfor? Hvorfor er det lurest å bruke dobbel stikk?

 

I en garasje, bør jeg bruke 2 polt bryter eller 1 polt?

 

Tusen takk for svar!

Lenke til kommentar

Skal jeg fortsatt ha med letti på lista? Da blir det vel vanlig letti for åpen installasjon og oval for skjult?

Ta med alt. Ein elektrikar pleier vel å føre opp diverse festemateriell, men i ei opppgåve kan det være lurt å skrive det spesifisert. Ikkje ned til kvar spikar og klemme, men antal pakkar ned til titals.

 

Under kursen "komfyr" har jeg skrevet stikk for komfyr - sideinnføring. Skal jeg ha slik på f.eks kjøleskap, vaskemaskin, tørketrommel også? Eller holder det med vanlig dobbel stikk?

Komfyr har eigen type stikkontakt, anna utstyr går på vanlege 16A-stikk. Avhengig av kvar kontakten blir montert kan ein montere enkel stikk til nokre apparater. Kjøleskapstikk er til dømes ofte bak skapet eller inni eit skap, då er det ikkje poeng med meir enn eitt uttak.

 

I plantegningen har jeg tegnet inn BARE dobbel stikk på alle rommene. Er dette dumt? Hvor isåfall burde jeg ha enkel stikkontakt, og hvorfor? Hvorfor er det lurest å bruke dobbel stikk?

Det er lurast fordi du får dobbelt så mange uttak. :)

Enkle stikk kan brukast høgt på veggen som lampekontakt, til kjøleskap og apparat der det er svært lite sannsynleg at du har behov for fleire uttak.

 

I en garasje, bør jeg bruke 2 polt bryter eller 1 polt?

Eg har ikkje sett i NEK, men ville brukt 2-polt sidan det er meir utandørs.

Endret av Zeph
Lenke til kommentar

http://www.elhandel.no/catalog/index.php?cPath=35_11&sort=0a&page=2&osCsid=o1dbl1nrot59vl8npl12bsvkb7

 

Dette er en link til Elhandel.no, hvor jeg prøver å bestemme meg for hvilken kabel jeg bør bruke til komfyr. Skal jeg sette det opp slik i materiallisten? (F.eks)

 

PN 750v 4 mm2 blå

PN 750v 4 mm2 gul grønn

PN 750v 4 mm2 svart

 

Hvilke farger skal jeg bruke til de forskjellige tingene (f.eks bryter, kjøleskap, varmtvannstank, vaskemaskin osv), og skal de stå hver for seg slik som jeg har skrevet dem opp?

 

Kan noen hjelpe meg å prøve å finne riktig letti for 4 mm2 kabel?

 

Jeg finner heller ikke pris og el nummer for dørklokke (?)

Jeg finner heller ikke pris og el nummer for vanlig sikring slik som i listen nedenfor?

 

Materiallisten min skal bestå av følgende på f.eks kurs for garasje + hall:

 

Sikring---------C60H/D 16-2---------------12 16 357 77--1-------194-----194

Kabel-----------2,5--------------------------1050250----60------14,5----870

Kabel-----------2,5 jord---------------------1050256----30------14,5----435

rør-------------Korrigert 16mme--------------1211424----30------3,9-----117

Stikk-----------Dobbel med jord RS 109 1PT / 1510727----4-------160-----640

Bryter----------En polt / RS 16 1 VI---------1427021----1-------68.9----68,9

Bryter----------To polt / RS 16/7 PH---------1411889----1-------148-----148

Lampearmatur----Lady TC-DD 1/16 L PC---------3337710----2-------395-----790

Koblingsboks----76 Ph------------------------1238573----1-------66------66

Letti

 

Ser dette nogenlunde riktig ut?

 

Igjen, tusen takk for all hjelp. Jeg setter pris på det.

Endret av Fizzle
Lenke til kommentar

http://www.elhandel.no/catalog/index.php?cPath=35_11&sort=0a&page=2&osCsid=o1dbl1nrot59vl8npl12bsvkb7

 

Dette er en link til Elhandel.no, hvor jeg prøver å bestemme meg for hvilken kabel jeg bør bruke til komfyr. Skal jeg sette det opp slik i materiallisten? (F.eks)

 

PN 750v 4 mm2 blå

PN 750v 4 mm2 gul grønn

PN 750v 4 mm2 svart

 

Hvilke farger skal jeg bruke til de forskjellige tingene (f.eks bryter, kjøleskap, varmtvannstank, vaskemaskin osv), og skal de stå hver for seg slik som jeg har skrevet dem opp?

 

Kan noen hjelpe meg å prøve å finne riktig letti for 4 mm2 kabel?

 

Jeg finner heller ikke pris og el nummer for dørklokke (?)

Jeg finner heller ikke pris og el nummer for vanlig sikring slik som i listen nedenfor?

 

Materiallisten min skal bestå av følgende på f.eks kurs for garasje + hall:

 

Sikring---------C60H/D 16-2---------------12 16 357 77--1-------194-----194

Kabel-----------2,5--------------------------1050250----60------14,5----870

Kabel-----------2,5 jord---------------------1050256----30------14,5----435

rør-------------Korrigert 16mme--------------1211424----30------3,9-----117

Stikk-----------Dobbel med jord RS 109 1PT / 1510727----4-------160-----640

Bryter----------En polt / RS 16 1 VI---------1427021----1-------68.9----68,9

Bryter----------To polt / RS 16/7 PH---------1411889----1-------148-----148

Lampearmatur----Lady TC-DD 1/16 L PC---------3337710----2-------395-----790

Koblingsboks----76 Ph------------------------1238573----1-------66------66

Letti

 

Ser dette nogenlunde riktig ut?

 

Igjen, tusen takk for all hjelp. Jeg setter pris på det.

Nei, dette blir feil måte.

Du setter opp feks. 10 100 00 - Trio PN 3x1,5

 

Og du kan ikke bruke 4mm til en 25A kurs.

Letti for 4mm PR heter 10-R-16 - El-nr 1317328

Endret av Glennski
Lenke til kommentar

Oii, takk. Det var bra du sa. Jeg bør altså bruke 6mm til en 25A kurs? Det er riktig å ha 25A kurs til komfyr, ja? Jeg vurderte å bruke 20A, men fikk høre at det var bedre med 25A.<

 

Vet du foresten hvorfor man bør plassere bevegelsessensor i et hjørne på stua? Tror det var fordi man ikke burde la sensoren kunne se ut vinduet ?

Endret av Fizzle
Lenke til kommentar

Oii, takk. Det var bra du sa. Jeg bør altså bruke 6mm til en 25A kurs? Det er riktig å ha 25A kurs til komfyr, ja? Jeg vurderte å bruke 20A, men fikk høre at det var bedre med 25A.<

 

Vet du foresten hvorfor man bør plassere bevegelsessensor i et hjørne på stua? Tror det var fordi man ikke burde la sensoren kunne se ut vinduet ?

Du MÅ bruke 6mm2 til en 25A kurs, ellers strider det mot strømføringsevnen iflg NEK.

Du kan forsåvidt bruke 20A, men er det induksjonstopp du har bør du ha 25A.

 

Det er riktig.

Plasserer man sensoren slik at den kan "se" ut av vinduet vil den kanskje løse ut alarm hvis det går en dyr utenfor feks.

Den kan faktisk også løse ut ved direkte sollys, da mange sensoren føler på varme.

Endret av Glennski
Lenke til kommentar

Sikring---------C60H/D 16-2---------------12 16 357 77--1-------194-----194

 

Er ikke dette en sikring med D-karakteristikk? Blir vel litt vel overkill i et normalt bolighus. Ohmsk belastning skal ha sikring med B-karakteristikk. Vaskemaskin/Tørketrommel kan du gjerne bruke C-karakteristikk på, siden disse inneholder en elektromotor.

Endret av nord119
Lenke til kommentar

Jeg har valgt å bruke 40m ledning fra sikringsskapet (1.etasje) til komfyr (2.etasje), må jeg da ta 40x 80,40 som tydeligvis er pris pr/m på 3x6mm2 kabel? http://www.elhandel.no/catalog/product_info.php?cPath=35_76&products_id=1034823&osCsid=o1dbl1nrot59vl8npl12bsvkb7

Det virker da utrolig dyrt. Her følger det med jord, sant?

 

PR med så stort tverrsnitt er rådyrt, så 80kr/m er nok ikke usannsynlig.

 

Men skal komfyren bruke 2 eller 3fas? Dersom det holder med 2, trenger du ikke 3x6mm2. 2x6mm2 er en del billigere.

Endret av nord119
Lenke til kommentar

Jeg har valgt å bruke 40m ledning fra sikringsskapet (1.etasje) til komfyr (2.etasje), må jeg da ta 40x 80,40 som tydeligvis er pris pr/m på 3x6mm2 kabel? http://www.elhandel.no/catalog/product_info.php?cPath=35_76&products_id=1034823&osCsid=o1dbl1nrot59vl8npl12bsvkb7

Det virker da utrolig dyrt. Her følger det med jord, sant?

 

PR med så stort tverrsnitt er rådyrt, så 80kr/m er nok ikke usannsynlig.

 

Men skal komfyren bruke 2 eller 3fas? Dersom det holder med 2, trenger du ikke 3x6mm2. 2x6mm2 er en del billigere.

For å være 100% ærlig, så vet jeg ikke. Jeg tror jeg kan velge selv. Det står ikke noen steder i oppgaven om det skal være 2 eller 3fas. Hva ville du valgt, da?<<

 

Kan noen foresten hjelpe meg å finne riktig stikkontakt for komfyr (25A) på Elhandel.no?

Jeg finner ikke den spesielle man trenger for komfyr.

Endret av Fizzle
Lenke til kommentar

Jeg vet ikke helt..læreren min sa at man måtte ha 20m til komfyr, og 20m tilbake til sikringskap pga jordledning eller noe slikt? Gir dette ingen mening ? XD

 

Når jeg skal finne ut hvor mye letti jeg skal bruke, skal jeg bare ta 1 for hver 20cm av hvor mye kabel jeg har?

Lenke til kommentar

Unnskyld, men du er helt på jordet..

Man legger da ikke kabel frem og tilbake fra sikringsskapet vel?

 

Det holder med èn kabel frem til belastningen.

Har du en kurs med 25A til en komfyr, så legger du frem èn Pr 2x6mm, evt så trekker du PN 3x6 hvis det er skjult installasjon.

Lenke til kommentar

Unnskyld, men du er helt på jordet..

Man legger da ikke kabel frem og tilbake fra sikringsskapet vel?

 

Det holder med èn kabel frem til belastningen.

Har du en kurs med 25A til en komfyr, så legger du frem èn Pr 2x6mm, evt så trekker du PN 3x6 hvis det er skjult installasjon.

Haha. Takk for at du sier det som det er Glennski! Burde jeg ha skjult til komfyr? Kabelen må gå opp en etasje, siden sikringsskapet er i 1 etasje og komfyr er i 2 etasje? Dette blir jo selvfølgelig litt vanskelig for deg å si siden du ikke vet hvor stort huset er og du ikke kan se plassering av utstyr, men hvor mye kabel sånn sirka tror du jeg trenger fra skap til komfyr? Jeg har valgt å plassere sikringsskapet i gangen.

Lenke til kommentar

Unnskyld, men du er helt på jordet..

Man legger da ikke kabel frem og tilbake fra sikringsskapet vel?

 

Det holder med èn kabel frem til belastningen.

Har du en kurs med 25A til en komfyr, så legger du frem èn Pr 2x6mm, evt så trekker du PN 3x6 hvis det er skjult installasjon.

Haha. Takk for at du sier det som det er Glennski! Burde jeg ha skjult til komfyr? Kabelen må gå opp en etasje, siden sikringsskapet er i 1 etasje og komfyr er i 2 etasje? Dette blir jo selvfølgelig litt vanskelig for deg å si siden du ikke vet hvor stort huset er og du ikke kan se plassering av utstyr, men hvor mye kabel sånn sirka tror du jeg trenger fra skap til komfyr? Jeg har valgt å plassere sikringsskapet i gangen.

Altså, har du muligheten til å velge mellom skjult eller åpen så velger du skjult selvsagt.

Rett og slett fordi insatllasjonen er mye enklere og ikke minst mye penere. Det har sikkert ikke noe å si på oppgaven men allikevel.

Ja, det er ikke lett for meg og si, men har du plantegning på huset med mål og alt, så er det jo enkel matte.

Regn med ca 1 meter internt i skapet for å koble og slikt :)

 

Bedre å høre sannheten enn å gå rundt grøten vel :D

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...