Gå til innhold

Ubuntu 11.04 på HpCompaq 1,4ghz og 512mb ram?


Anbefalte innlegg

Jeg har to HpCompaq NX6110 1,4ghz. Den ene har Broadcom Wlan og den andre har Intel Wlan. Den med Intel er fungerer ikke med XP SP3 og wpa-kryptering. Kun wep den vil ha.

 

For å omgå hele SP og krypteringsproblematikken, og få maskinen til å bli en brukelig reserve-maskin, så tenkte jeg å forsøke med Ubuntu på den.

 

Spørsmålet er om maskinen kan være dugelig med Ubuntu 11.04 med tanke på prosessor, ram og andre hardware-ressurser, og hvordan vil det være med drivere og denslags? Får jeg et helsike med å få maskinen opp og gå, eller kan jeg forvente en kort prosess og gull og grønne skoger?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei. Hvis du er villig til å bruke litt penger på PC`en, så kan du kjøpe litt ekstra minne til PC`en. Hvis det jeg fant var riktig, så kan du sette i maksimum 2 GB DDR Ram. Siden at jeg ikke fant din PC på minnevelgeren til komplett.no, så vet jeg ikke helt hvor mye mhz du kan ha på minne, men jeg regner med at det går greit å bruke PC2700, altså 333 mhz. Siden at det er DDR Ram, så koster de noen kroner i forhold til f. eks DDR II og DDR III Ram, men er man villig til å bruke noen kr så går det nok greit. Kan jo hende du bare trenger å kjøpe en 512 MB brikke, og da blir det ikke så dyrt da.

 

Nå er ikke jeg noen Ubuntu guru, men det vil nok bli litt smått med vanlig Ubuntu med Gnome hvis man har 512 MB Ram.

 

Eller så kan du installere en Linux som kanskje ikke er så krevende. Kanskje med LXDE eller om mulig Xfce. Kanskje Xubuntu.

 

Lykke til.

 

Hilsen. wil

Lenke til kommentar

Takker for svar. Jeg tolker mangelen på signaler om eventuelle driverproblemer dithen at det slik sett skal være uproblematisk.

 

Når det gjelder RAM, så kjøper jeg en brikke og setter inn hvis det blir for ille tregt, men maskinen får faktisk ikke andre utfordringer enn å starte opp, og å komme seg på nett og bli der. I og med at det i hvertfall ikke er helt sjanseløst, så gjør jeg som foreslått et forsøk.

 

Da er det bare å vente på neste regnværsdag......

Lenke til kommentar

Sjangeløst nei? Er du gærn? Selvfølgelig er det ikke det. Om du skulle få problemer med nettverkskort driver, så er det jo bare å laste ned Windows driveren og installere driveren via Ndiswrapper. Nettverkskort skal gennerelt ikke være noe problem å få til i Linux.

Hvis du stortsett bare skal bruke den til å surfe med, så går det vel sikkert bra. Firefox KAN være litt treig til å starte, også vil du vel gjerne ha Java og Flash installert også, men det går sikkert greit. Hvis det blir for galt, så kan du som du sier selv bare kjøpe en brikke å sette inn. Så det der blir nok bra skjønner du :)

 

Lykke til.

Lenke til kommentar

Ja, jeg er sikker på at det støtter WPA. Ting går fint helt til SP3 installeres. Kan selvsagt fjerne SP3 eller gå over til WEP, jeg har testet begge deler og begge deler medfører at ting fungerer, men siden dette gjelder en reserve-maskin, så kan jeg like godt leke litt med den. Jeg synes også at det er greit å kunne ta med maskinen og bruke den på et hvert nettverk, og å kunne kjøre med automatiske oppdateringer.

 

Når det er sagt; dette skrives på den omtalte maskinen, nå med Ubuntu 11.04! Gikk helt problemfritt. Litt leting etter diverse innstillinger siden jeg aldri har brukt annet enn Windows, men ingen problemer med nettverk eller annet.

 

512 RAM er nok i underkant for maskinen er litt treg, men ikke verre enn at den kan brukes til nettsurfing og andre lettvektsoppgaver. Blir nok likevel til at jeg kjøper en ekstra brikke.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...