Gå til innhold

Jagerpilot


TheRocky

Anbefalte innlegg

Hey folkens

 

Jeg veit at det er mange andre tråder jeg kan lese, men nå skriver jeg ett nytt innlegg for å få mest mulig oppdaterende svar.

 

Jeg har meget lyst å bli Jagerpilot. Først hadde jeg lyst å bli politi, spesialjeger, falskjermjeger, tannlege, eiendomsmegler og advokat. Nå har jeg bestemt meg og jeg vil bli jagerpilot og det er ett par ting jeg lurer på.

 

 

1) Jeg har dårlig syn. Tar dem imot personener som har opperert øyet sitt slik at de ser bra igjen?

 

2) Hvor langt tid tar det å bli det, altså utdanningen.

 

3) Står livet ditt på spill, hver gang du flyr? Hvor ofte i da så fall.

 

4)Hvor bra lønn er det?

 

5) Trenger man å være supersterk og hva er det som må til?

 

6) Blir du sendt til andre land, i da så fall, hvor ofte?

Endret av loliap
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

1 - • Godt syn(bruk av linser, briller eller laserkorrigert syn godtas ikke)

2 - 5 år + 12 år pliktsteneste som pilot.

 

3 - Livet ditt står på spill hver gang du sitter i en bil, også. Dersom du kan sakene dine, så er det ikke mye å frykte. Det er høy teknisk standard på flyene, og det er jo ikke akkurat ofte du hører om F-16 som havarerer.

 

Og du må nok regne med å kunne bli sendt til utlandet dersom de ønsker å gjøre det.

 

 

Du finner mye informasjon her:

 

http://forsvaret.no/utdanning-karriere/soknad-og-opptakskrav/opptak-og-seleksjon/flygeropptak/Sider/default.aspx

 

Og det finnes en svæææær tråd om dette emnet: https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=946450

Endret av Quote
Lenke til kommentar

Som jeg sa, så skriver jeg her og vil ha svar her. Takk for sidene du sendte meg link til.

 

Var det slik før at de tok personer inn med opperert syn? Noen som har en annelse om de kommer og ta personer med oppererte syn i fremtiden?

 

Har meget lyst til dette her. Problemet er at jeg har dårlig syn og jeg vil ikke at det skal ødelegge drømme jobben min.

Lenke til kommentar

"Var det slik før at de tok personer inn med opperert syn? Noen som har en annelse om de kommer og ta personer med oppererte syn i fremtiden?"

 

Det tviler jeg sterkt på. Det finnes nok av personer som har naturlig godt syn. Dessuten blir nok flyene litt mer teknisk krevende å fly i fremtiden, selv om elektronikken hjelper mer og mer.

 

Jeg kan heller ikke bli jagerflypilot siden jeg nyser når jeg ser sterkt solskinn. Depper likevel ikke over dette, da jeg har flyteknisk utdannelse. Er morsomt å skru på fly også! :)

Lenke til kommentar

Til dags dato er laser operasjon ikke godkjent.

 

Visstnok er det fordi dagens laseroperasjoner ikke er feilfrie og hornhinnnen kan løsne etter en laseroperasjon under stort trykk som du vil få som pilot du vil visstnok også ha dårligere kontrast syn, du er 15 år så kan hende det skjer noe iløpet av 9 år (24 er vel maks grense for å søke pilot), men ville ikke satset på dette, man kan si at det er urettferdig etc. men saken er at forsvaret har mange å ta av som søker pilot utdanning og kan velge og vrake akkurat som de selv ønsker og da vil de jo ha de beste fysisk og psykisk skikket.

 

Dessuten er det ikke så mye styrke og kondis som er viktig som pilot, selvsagt så er god fysisk form bra, men piloter er ikke super mennesker det er mye viktigere med de mentale evnene f.eks hvor bra greier du å håndtere flere ting på en gang under stress f.eks.

Endret av Zimmerh
Lenke til kommentar

Jeg lar ikke synet mitt ødelegge drømmen min, ikke ett så lite ting når jeg har alt annet klart til å bli jagerpilot. Man veit aldri hva slags opperasjoner som kommer videre om noen år for øyet som er godkjent for å bli jagerpilot. Lar ikke drømmen min død så lett på den måten.

Lenke til kommentar

"Jeg lar ikke synet mitt ødelegge drømmen min, ikke ett så lite ting når jeg har alt annet klart til å bli jagerpilot."

 

Du lar det kanskje ikke ødelegge drømmen din, men forsvaret gjør det nok, dessverre. Men for all del, lykke til. :)

 

Jeg vet like lite som deg når det gjelder hva forsvaret gjør i fremtiden. Men jeg tror ikke sjansene er spesielt gode.

Lenke til kommentar

Ja okey, eks: hvorfor skal forsvaret ikke velge en som har mye bedre mentale evner enn de andre, men har dårlig syn? Det blir jo akkurat det samma folkens!

 

Jeg er sikker på at som har dårlige syn og vill komme inn i forsvaret er mye bedre en andre piloter til å styre f-16. Det er syn for at de med dårlige syn ikke for vise evnene sine. Det du sier er litt feil. Det kan jo komme operasjoner som er godkjent for forsvaret, så hvorfor i all verden skal dem ikke velge de ut som har hatt dårlig syn

Endret av loliap
Lenke til kommentar

Hehehe, ønsker det var slik, men det er to grunner for det.

 

1) Ifølge som jeg har hørt kan hornhinnen løsne seg under ett stor press når du flyr og da kan det gå gærnt.

 

2) øyeleger sjekker øyet ditt om du har opperert eller ikke i forsvaret.

 

Om du lyver så vil du få ett stor bot.

Endret av loliap
Lenke til kommentar

Hvis du har operert, så skal dette komme i journalen din så vidt jeg vet..

 

Men for å være "krass": Du er 15 år nå. Du er ung. Mye kan forandre seg. Per dags dato har du ikke mulighet til å bli pilot i Forsvaret, og du skal vite at de som blir selektert til å operere de forskjellige flymaskinene som Forsvaret bruker har blitt nøye selektert til dette. Det er riktignok mange som kan bli pilot, men det er allikevel få som blir det, hvis du skjønner.

 

Men det blir gjennomført tester rundt dette for tiden. Ikke i Norge enda så vidt jeg vet, men i utlandet. Så håpet er kanskje ikke helt ute.

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...
Gjest Slettet-awWb2dC

loloap:

 

Refererer først og fremst til hva folk ovenfor har skrevet.

 

1) Jeg har dårlig syn. Tar dem imot personener som har opperert øyet sitt slik at de ser bra igjen?

 

Det at du har dårlig syn, er dessverre et veldig stort problem. Laseroperasjon er uaktuelt, du nevner det selv, og det er helt riktig at arret på hornhinnen kan "løsne" når du blir utsatt for G-krefter i et jagerfly. selvom du sier jagerpilot er drømmen din, ødelegger dette nok for deg. Det er svært mange gutter som drømmer om å bli pilot, men det er bare noen få som faktisk blir det. Aksepter det eller ei, Du har ikke det som trenges for å bli jagerpilot, så enkelt er det.

 

2) Hvor langt tid tar det å bli det, altså utdanningen

Som Quote sier; 5-6 år, hvorav minst 2 i USA (12-års plikttjeneste)

 

3) Står livet ditt på spill, hver gang du flyr? Hvor ofte i da så fall.

Refererer til Quote sitt svar...

 

4)Hvor bra lønn er det?

Ca. 350.000 i grunnlønn, men man får tillegg for kurs, øvelser, overtid, erfaring ++

Gjennomsnittlig jagerpilot tjener rundt: 600.000 - 800.000kr i året

 

5) Trenger man å være supersterk og hva er det som må til?

Mange som tror jagerpiloter er supermennesker, men dette er bare tull.

De fysiske opptakskravene er de samme som befalsskolen

I tillegg er det teoretiske tester innenfor (matte, engelsk og norsk) og en god del mentale, og psykiske tester, samt tannlege og lege sjekk..

Maks. høyde 195m, min høyde 175m

 

6) Blir du sendt til andre land, i da så fall, hvor ofte?

Det er helt avhengig av hvor det er nødvendig å sende fly til. Derfor vanskelig å si hvor ofte. Om luftforsvaret gir deg ordre om å operere i utlandet, så er du nødt til å gjennomføre disse handlingene. For to uker siden kom de norske jagerpilotene tilbake fra Lybia, bare nevner det..regner med at du vet hva som skjedde der...

Endret av Slettet-awWb2dC
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...