Gå til innhold

"Oppgave" digitalteknikk, Minecraft stil, styring av vannpumpe


Anbefalte innlegg

En litt uvanlig sak, men her må jeg spørre siden mesteparten av hva jeg kunne om digitalteknikk har gått i glemmeboka dessverre.

Før noen spør, dette er ikke en skoleoppgave / eksamen eller noe lignende men ett privat prosjekt som jeg har forsøkt å finne en løsning på, nå er det mulig i Minecraft å bygge de fleste digitale porter og her fikk jeg den "supre ideen" om en pumpestyring.

 

Saken har seg slik at jeg har ett basseng som vannstanden stiger og dette må pumpes ut før det oversvømmer, men grunnet at vannet også tjener andre funksjoner så må det også finnes vann i bassenget og dette håndteres av en pumpe.

 

Har nå montert 2 sensorer en på maks vannstand når pumpen må starte og sensor en på minimumsvannstanden når pumpa skal stoppe.

Så planen er at straks pumpen der oppe får ett signal fra Sensoren på topp så skal pumpa starte og gå helt til sensoren der nede slår over og vannstanden er lav.

Pumpen skal ikke starte om den nedre sensoren slår over når vannstanden stiger igjen, kun når topp sensoren sender ett signal.

 

Grunnen til at jeg poster her er å få ett lite oppfriskingskurs og samtidig se hvilke løsninger ekspertene her inne har.

Som referanse til de av dere som er kjent med digitalteknikk men ikke Minecraft, så er det her en kjapp liste over de forskjellige portene som til nå er laget og produsert: http://www.minecraftwiki.net/wiki/Redstone_circuits

Forslagene trenger ikke å komme i formen av ett tegnkart ala det som er på Minecraft wikien men kan godt være klassikerne som er brukt i digitalteknikk.

I verste fall får jeg sette meg ned å slå opp på de forskjellige symbolene igjen, men det skal være fullt mulig.

 

For de som er interresert i Minecraft så er ikke pumpene og vannet tilgjengelig i vanilla MC, men en mod ved navn FiniteLiquid.

Endret av 007CD
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nå har ikke jeg vært borti Minecraft før så er litt forvirra om dette bassenget til er i Minecraft eller om du skal bruke minecraft til å styre et fysisk basseng? :hmm:

 

Men! Ser wikien der har flip flop, noe du kan bruke (mulig det er RS NOR latch du trenger). På set-porten bruker du den maks-nivå giveren, mens lav-nivå giveren på reset-porten. Husk at reset porten mest sannsynlig må være invertert, not-gate heter det vel i minecraft. Aner ikke om det kan gjøres så enkelt tho! Pumpa på flip-flop utgangen selvfølgelig.

Endret av BigJackW
Lenke til kommentar

Hele historien er at jeg har flere modder gående, og det sitter ett atomkraftverk på andre siden av bassenget som har en pumpe som kjører kontinuerlig og sirklerer vannet til reaktoren, denne pumpen går konstant av åpenbare årsaker.

Men jeg hadde problemet med at "bassenget" ble oversvømt under regn og tenkte da at en automatisert pumpe ordning som justerer vannivået i bassenget for meg har vært greit.

Blant annet vurderer jeg senere å bruke vann til flere reaktorer eventuellt gårdsbruk og da er det greit at pumpingen ved oversvømmelse ikke må skje manuellt.

 

Dessuten siden jeg så at Minecraft var veldig lik noen av eksperimentene i digitalteknikk så tenkte jeg at det var en flott måte å oppfriske mine kunnskaper på.

Faktisk vet jeg at noen har bygget LED displays i Minecraft som ble operert som den typen man bygget i studiene på digitalteknikk:

Endret av 007CD
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...