Gå til innhold

Canon EF 100mm 2,8 Macro IS USM L VS ikke L


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Du finner en test av begge linsene på the-digital-picture, der finner du også eksempelbilde tatt med og uten IS

 

I starten av testen sier de

 

"The Canon EF 100mm f/2.8 L IS USM Macro Lens is an extremely fun lens to use. It combines excellent image quality with a useful focal length, a relatively small/light body, fast/quiet AF with 1:1 (1x) macro capabilities - and HIS (Hybrid Image Stabilization)"

 

til slutt konkluderer de

 

"I called the Canon EF 100mm f/2.8 USM Macro Lens Canon's "Most fun per dollar lens". While that lens is less expensive, I'm thinking the Canon EF 100mm f/2.8 L IS USM Macro Lens may be the new holder of this title. The improvements in this lens, especially the Hybrid IS, go a long way toward increasing the fun-ness. And the results are definitely fun-inducing. This is a highly recommended lens."

 

Jeg har L IS versjonen å kan anbefale den, men den koster jo noen kr ekstra

Lenke til kommentar

IS versjonen er verd pengene uansett tilbud, dersom jeg skrur av IS på objetivet under håndholde macrobilder blir det nesten en umulig oppgave i forhold til aktivert IS. Men nå kan det jo hende at jeg er ekstra skjelven på hånden :)

 

Kenkotuber vil vel fungere på begge to

Lenke til kommentar

Ok. kan man bruke extension-tubes på begge to? Vil det gi noen forskjell? Er forresten 30-31cm nærgrense bra? Eller er en linse med nærgrense på 20cm bedre?

Alle 1:1 makroobjektiv vil forstørre "like mye" uansett brennvidde og nærgrense. Velg et makroobjektiv med brennvidde rundt 50-60mm (og dermed kortere nærgrense) hvis du hovedsaklig skal ta blomsterbilder, 150mm+ hvis du hovedsaklig skal ta insektbilder (for å få lenger arbeidsavstand), eller ca. 100mm for en mellomting.

 

Mellomringer ("extension tubes") vil fungere identisk på de to. Det er ikke "bedre" med kortere/lengre nærgrense - det er "annet bruksområde".

Lenke til kommentar

Så linsene jeg har tenkt på egner seg både til blomster og insektbilder?

Jepp. :thumbup:

 

Forøvrig - segmentet ~100mm makro er litt spesielt - alle produsentene leverer knakende bra produkter, så du her kan velge varianter fra Tamron, Tokina, Sigma og Canon med god samvittighet - alle er bra.

 

En fordel de to fra Canon har er intern fokus - de blir ikke lenger når du fokuserer mot nærgrensen.

 

Edit: Mellomringer er hvis du vil ha enda større forstørrelse - men det er mindre å hente på dedikerte makroobjektiver - så blir det veldig mørkt og mye diffraksjonsuskarphet. Kjøp i så fall et sett fra Kenko - Canons er så dyre.

Ville ventet og sett - prøvd objektivet og evt kjøpt senere hvis du ikke fikk "nok".

Endret av Trondster
Lenke til kommentar

Da skal jeg vente med mellomringer til jeg ser hvordan linsen er.

Så lurer jeg på hvordan det er å bruke makroflash? Kan en vanlig, ekstern blitz gi samme effekt?

 

Disse spørsmålene blir nok litt ute av tråden, men har dere forslag til en fjernkontroll eller noe, slik at jeg kan lage timelapse? Litt slitsomt å må dra med pcen hele tiden.

 

Vil det fungere å koble en ekstern harddisk til 550D? Via usb-porten?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...