Gå til innhold

Komme inn på Harvard University


Anbefalte innlegg

Det er allment kjent at Harvard og resten av Ivy League-universitetene er blant verdens mest prestisjetunge, og er blant verdens mest kresne når det gjelder opptak. Men akkurat hvor høyt ligger listen for å komme inn? Jeg har hørt at 6,0 i gjennomsnitt etter videregående slettes ikke er nok på andre siden av Atlanteren - at man trenger litt frivillig arbeid og "extracurricular activities" i tillegg for å ha en rimelig sjanse.

 

Forutsatt at jeg hadde en CV som kunne dekke alle punktene nedenfor, hadde jeg hatt en bedre enn gjennomsnittlig sjanse for å komme inn? 50 / 50 ?

 

  • 6,0 i gjennomsnittskarakter
  • En referanse fra engelsklæreren min som forsikrer at engelsken min er svært god
  • Et år som elevrådsleder ved skolen min
  • Avansement til 2. runde i Abel-konkurransen
  • Avansement til 2. runde i fysikkolympiaden
  • Medlemskap i Mensa
  • Et år som assisterende engelsklærer på en ungdomsskole, med veldig lav lønn

 

Jeg håper å få svar fra noen som har forutsetninger til å vite noe om det. Tusen takk uansett.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+65471

Jeg har ingen forrutsetninger for å vite dette, men jeg tror du har en god sjansje. Slik jeg skjønner det må du ha alt dette ekstra siden det er veldig lett å oppnå toppkarakterer på amerikansk videregående skole. Jeg ville anta at de vet at det er vanskelig å oppnå gode karakterer her. I tillegg har du en del erfaring og elevrådsleder er flott siden det er stort i USA. Du kan jo kanskje vurdere å jobbe frivillig hos en organisasjon et halvt år i Afrika eller bare her hjemme. Det kan jo også være spennende. Jobb med et godt brev, så har du nok en god sjansje, men husk at disse skolene sier nei til perfekte kandidater hele tiden, så sikker kan du aldri være

Lenke til kommentar

pleier de ikke å ha både intervju og muntlig høring før de gir eventuelt ja? Har en venn med nesten 6,0 som søkte matte på oxford. Var en lang prosess, med hard utspørring fra professorer. Det tar ikke bare utgangspunkt i vår mattebok, for å si det slik.

Lenke til kommentar

Som andre sier, så er ikke gode nok resultater for å komme inn på de mest prestisje tunge universitetene i USA. Nøkkelen er nok å skille seg ut blant de mange tusen som søker seg inn, og det er her frivillig arbeid, verv, arbeidserfaring osv. kommer inn i bildet. Så fortsett med slikt, og være kreativ, finn på noe unikt som vil stå ut på CVen din. Kanskje enklere sagt enn gjort kanskje, men er du målbevisst nok er det fullt mulig.

 

I tillegg må det nevnes at de beste universitetene i USA setter stor vekt på å ha en mangfoldig studentmasse. Det vil jeg si er en fordel for deg som nordmann, etter som det ikke er mange nordmenn som studerer blant de store universitetene over Atlanteren, som videre vil skille deg ut på en positiv måte. Her da et tips, utnytt dette for alt det er verdt. Norge er verdens ledende på mange områder, enten det er olje, økonomi, velferdssamfunn, fiskeri eller skipping. Finn noe verv, arbeid eller lignende, hvor man kan legge på bordet at din kompetanse er blant den beste i verden.

 

Lykke til.

Lenke til kommentar

Alt kan ornes når det kommer litt penger inn i bildet

Bullshit. Dette var nok tildels sant på f.eks. LSE i en periode, men de største amerikanske har penger nok til å ta inn de beste.

 

Med det sagt, dagens støttesystem fra den norske staten gjør at velvilje fra familie stort sett vil være nødvendig for en bachelorgrad.

Lenke til kommentar

Alt kan ornes når det kommer litt penger inn i bildet

Bullshit. Dette var nok tildels sant på f.eks. LSE i en periode, men de største amerikanske har penger nok til å ta inn de beste.

 

Det er fortsatt sant selv om det ikke er offisielt. Det er ikke snakk om småpenger, men ja det er endel som kjøper seg inn på Harvard. Det gis fortsatt fordeler til de som har foreldre som har gått der før, og de som gir store "donasjoner" til skolen.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+56132

Det er også mulig at disse eliteuniversitetene også krever et motivasjonsbrev der du forteller hvorfor du skal få studieplassen. Det finnes sånne organisasjoner som hjelper deg med å skrive et bra motivasjonsbrev.

Lenke til kommentar

Ja, det er vanlig å skrive visse essays. Jeg har nå akkurat kommet inn på University of California at Davis(UCD). Jeg måtte skrive 2 motivasjonsbrev, hvor det ene var Statement of purpose, og det andre var og det andre var personal Statement. Anbefalingsbrevet fra engelsklærer om at du kan engelsk er null verdt i opptaksprosessen. Det forutsetter TOEFL test når du søker uansett, som er en engelsktest. Du må få hun til å skrive hvor fantastisk person du er og en kjempe intersessert og engasjert student som er "destined for glory". Her må det virkelig smøres. De universitetene er ute etter å ha personer som skal bli ledere og store personer i samfunnet. Du må klare å bevise for dem at du er det.

 

Har en venninne som akkurat nå har kommet inn på UC Berkely. HUn fikk en professor til å skrive anbefalingsbrev(Vi går begge på UMB i ÅS og skal på utveksling) og brukte fløere dager på å skrive essayene sine for å få de til å bli perfekte. De er ekjstremt strenge, mye strengere enn Davis der jeg skal gå.

 

Det finnes sikkert nok av informasjon om dette på¨internett, søk på google på how to get into an ivy leauge eller noe.

 

Lykke til!

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+56132

Det er også mulig at disse eliteuniversitetene også krever et motivasjonsbrev der du forteller hvorfor du skal få studieplassen. Det finnes sånne organisasjoner som hjelper deg med å skrive et bra motivasjonsbrev.

 

Motivasjonsbrev er ikke så veldig big deal om man bare setter seg litt ned og tar seg good tid (et par uker) til å skrive det. De er så og si obligatoriske for søking på alle universiteter i Storbritannia.

 

Det vet jeg, men jeg vet ikke om de er obligatoriske i USA, og trådens universitet er i USA, derfor sa jeg ikke at de krever et motivasjonsbrev ettersom at jeg var ikke helt sikker i dette tilfellet.

Lenke til kommentar

Strengt tatt vil vel skolen opplyse hva de krever av papirer og lignende. Forutsett at samtlige universiteter i USA krever motivasjonsbrev og annet shit stuff.

 

EDIT: Det koster også penger for å søke, få søknaden vurdert, karakterene vurdert etc. Hele driten koster altså et par tusen kroner i avgifter.

Endret av Melkesjokoladen
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...