Gå til innhold

Hvem er "dagens" "nerdehelter"?


hvakrg

Anbefalte innlegg

Sitter og tenker litt på hvilke skuespillere og regisører som i dag har samme status blandt min generasjon (de som vokste opp på 90 og 00-tallet). Jeg tenker da på personer som har lignende status som f.eks. Bruce Campbell og George Lucas (selv om Lucas kanskje er mer main stream).

 

Etter litt betenkning kommer jeg frem til følgende:

 

Kvinnelige skuespillere:

- Felicia Day: En tripple-threat i den grad at hun både skriver, regiserer og opptrer forran kameraet. Har siden Buffy hatt ett godt forhold til Joss Whedon, og er vel den største stjerna når det kommer til web-serier, alt hun tar i der blir til gull.

 

- Summer Glau: Ble oppdaget av Joss Whedon, først som ballerina i Angel, en rolle som igjen ledet henne til å bli River Tam i Firefly. Har siden hatt roller i serier som er rettet mot nerdemarkedet med Terminator:SCC, The Cape og Dollhouse.

 

"Bak kamera personer":

 

- Joss Whedon: I mine øyne en soleklar vinner her. Ble en kulthelt med stor fanskare etter Buffy, og han kan knyttes opp mot de fleste store serier de site årene, enten gjennom skuespillere eller skribenter/regisører.

 

Mannlige skuespillere:

Her sliter jeg med å komme på noen.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg vil si at T. J. Thyne og co av nerde gjengen i Bones er brukbare, ikke like store nerde kjendiser som Whedon og Day, men de er veldig nærdete i serien og liker å finne på faenskap i from a vitenskaplige eksperimenter.

 

Ellers har du jo Jim Parsons som Sheldon Cooper i Big band theory, har selv blitt kalt for å være Sheldon for mine nerdete krav til det korrekte.

Lenke til kommentar

Jim Parson har nok muligheten til å få en slik rolle ja, men er kanskje litt for tidlig for han enda, en rolle er ikke nok. På en netcast jeg så ble Seth Rogen nevnt, men i mine øyne hører ikke han hjemme på lista, vet ikke helt hva det er som gjør det.

 

Men en jeg kom på nå er Michael Cera

Lenke til kommentar

Ellers har du jo Jim Parsons som Sheldon Cooper i Big band theory, har selv blitt kalt for å være Sheldon for mine nerdete krav til det korrekte.

Han er da vitterlig det komplett motsatte av en "nerdehelt", med mindre det plutselig har blitt kult å være en drittsekk med aspergers.

På hvilken måte er det en sammenheng mellom drittsekker og aspergers?

 

On topic: J.J. Abrams, Edgar Wright og Simon Pegg, av åpenbare grunner :D

Lenke til kommentar

Patric Stewart aka. Jean Luc-Picard :cool:

 

Fra spøk til revolver er vel ingen av de personene som er listet opp her noen direkte nerdehelter som eks. Bruce Campbell var i sin tid (og fortsatt er, mannen har jo kultstatus)

Seth Rogan er jo langt fra direkte nerd, men vitterlig en "Average Joe" så han er nok en "helt" for mange.

Lenke til kommentar

Den største må uten tvil være Hugo Weaving. Ingen andre jeg kan komme på kan skilte med en mer nerdete CV. Ringenes Herre, V for Vendetta og The Matrix er en mer eller mindre uslåelig combo. Holder også en knapp på Adam Baldwin, som har hatt roller i Platoon, Predator 2, Angel, Firefly, Serenity og Chuck.

Lenke til kommentar

Den største må uten tvil være Hugo Weaving. Ingen andre jeg kan komme på kan skilte med en mer nerdete CV. Ringenes Herre, V for Vendetta og The Matrix er en mer eller mindre uslåelig combo. Holder også en knapp på Adam Baldwin, som har hatt roller i Platoon, Predator 2, Angel, Firefly, Serenity og Chuck.

 

Adam Baldwin indeed :D

 

"ill be in my bunk"

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hva med Jesse Eisenberg? (The Social Network, Zombieland)

 

Sheldon Cooper er vel en nerdete anti-helt. Men noe heroisk er det utvilsomt over ham :D

 

Kan kanskje presisiere at det ikke er snakk om helter som er nerder, men personer som er "helter" blandt nerdene. Er enig med Rasta XP at det ikke er noen som når helt opp til Bruce i dag, det nermeste jeg ser for meg er Joss Whedon og Felicia Day.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...