Gå til innhold

Neon negative innvendinger mot Olympus Camedia 750?


Anbefalte innlegg

Takker for all hjelp, nå står det bare igjen å finne ut om det noen gang vil komme undervannshus til dette kameraet. Som dykker er jo dette ganske viktig da det er mye morro å ta bilde av under vann :)

marin foto norge selger ewamarine undervannsposer (10m) til ca 2400 tror jeg. sjekk www.uvfoto.no eller den andre tråden: http://forum.akam.no/viewtopic.php?p=1099261

Vil du ha "ekte" undervannshus har de også Ikelite (som mange andre også selger), og dette er endel dyrere (3500 ellerno)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Her goes..

 

På makrobildene så vil jeg si at kameraet er for dårlig på detaljer og at det er en tendens til å være litt mye støy på bildene.

 

På skumringsbildene dine la oss ta horten-kveld-1.jpg så syntes jeg ikke at det er nok dybdeskarphet- det er altfor skurret helt bakerst. Man kan også se at det er mye støy på vannet. Kanadagjess-03-c.jpg er også er bra eksempel- vannet er jo helt speilblankt. Linsen ser ikke ut tli å være særlig lyssensitiv ut.

 

Selvfølgelig er det imponerende å ha x8 zoom og kunne ta sånne close-ups av månen...

 

Jeg hadde heller satset pengene mine på et Canon G3 kamera. Du vil ikke få like bra zoom- men ærlig talt er det nødvendig? Bildene dine vil dog bli mye bedre!

Lenke til kommentar
kentauren: Jo, det fulgte med Olympus' egen lader og 1700 mAH-batterier. De er meget seige, jeg kjøpte et 1800 sett i tillegg, så det alltid ligger et sett i veska.

 

-Trond

 

Hmm, jeg maila Vaagen Consulting (som er billigst) og spurte om det fulgte med oppladbare batterier og lader - gikk akkurat svar nå hvor det står:

 

Det som er med i esken:

16MB xD Picture Card

2 stk. CR-V3 litium batterier (AA)

USB kabel og AV kabel

Objektivdeksel

Nakkereim

Bruksanvisning

CD Rom med cameidia Master 4.1

 

...så kanskje det ikke er uten grunn at de er billigst ?

 

Hva koster lader/batteri separat ?

 

Er det kanskje en fordel med en "proff" lader å gå for sånne Nimh batterier som da også kan brukes i andre el.produkter ??

 

Blir bare mer og mer usikker dess mer jeg leser jeg :roll::lol:

Lenke til kommentar
Her goes..

 

På makrobildene så vil jeg si at kameraet er for dårlig på detaljer og at det er en tendens til å være litt mye støy på bildene.

Skal vi se...

En gresshoppe (mitt bilde)

Litt makrobilder (en av fotografene på c730 @yahoo)

SuperMacro-bilde (en annen av fotografene i samme forum)

Jeg nekter å tro at dette kameraet er for dårlig på detaljer, eller har for mye støy, i makrobildene. Du må ha hatt en dårlig dag.

Selvfølgelig er det imponerende å ha x8 zoom og kunne ta sånne close-ups av månen...

Hm...hva med 10x, slik disse kameraene har? (Jeg antar du prater om C750, eventuelt C730) Jeg har også sett testbilder med 1.7x-linse utenpå, og de ble også bra (naturligvis må man da ha stativ og godt lys, men det er en selvfølge).

Du vil ikke få like bra zoom- men ærlig talt er det nødvendig?

Det spørs hva du skal bruke det til! Hvis du driter i zoom er det helt unødvendig. Om du derimot liker å ta bilder av ting du kanskje ikke klarer å gå helt inntil, kan det være en god idé. Og plutselig, når du har hatt et kamera med 10x zoom, vil du aldri mer kjøpe noe annet..

Lenke til kommentar
det gresshoppe bildet var veldig bra- veldig klart og detaljrikt. gresshoppen blir veldig bra fremhevet osv. veldig bra bilde- gratulerer:)

Takk :)

 

men som sagt- er forskjell på fotografen og. de andre bildene var også veldig bra.

Neste gang får du ikke vurdere kameraet så raskt kun ved å se bilder fra én side ;)

Samtidig, jeg syns igrunnen manskows makrobilder var flotte..

Lenke til kommentar

Jeg tar flere svar i et jafs:

Kentauren: Jeg så også at Vaagen lå inne med billigst pris på C-750 da jeg skulle ha, men de har vel ikke akkurat glimret mest med sin leveringsdyktighet. Så jeg kjøpte mitt hos mpx.no, som lå på 5.1K, i likhet med flere. Og der lå iallfall batterier og lader på bunnen av selve kameraesken, ikke som noe vedlegg, slik det gjorde med C-700. Så det følger definitivt med, jeg lurer derfor på hvor Vaagen handler sine.

Men du MÅ som sagt ikke ha Olympus sin, sørg bare for at du kjøper en lader som er tilpasset batteritypen. GP har pakker med både lader og batteri, kjøper du minst 1800-batterier er du godt skodd.

 

anderfo:

Takk, det var hyggelig.

 

coban:

Jeg har aldri hevdet at C-750 er verdens beste kamera, jeg har derimot hevdet at JEG er særdeles fornøyd med det. Jeg hadde som sagt C-700 og har blitt enda mer fornøyd med det nye. Du har bestemt deg for at mine bilder er bare ræva, det får så være, jeg er iallfall fornøyd med dem.Kjøp Canon, du, og la meg få hygge meg med mitt.

Nå skal det sies at de bildene jeg la ut er litt komprimert får å ikke proppfylle webserver'n helt, så originalene er noe bedre.

Ellers var vel dette et sted for å utveksle erfaqringer og tips, ikke evige og tåpelige krangler om hvorvidt våre bilder er bra eller ikke.

 

Bare for å erte deg litt holder jeg på med å legge ut flere bilder i kveld :-)

 

-Trond

Lenke til kommentar
GP har pakker med både lader og batteri, kjøper du minst 1800-batterier er du godt skodd.

1-times-laderen (GP Smart etellerannet) er genial. Og drar du på Clas Ohlsson får du gjerne 4-pakninger med 2000mAh-batterier til 50kr, så kjøp et par pakker av dem. Da vil du aldri få trøbbel med batterilevetid og slipper å tenke mer på det, selv på en ukes fjelltur...

Lenke til kommentar
Takker for all hjelp, nå står det bare igjen å finne ut om det noen gang vil komme undervannshus til dette kameraet. Som dykker er jo dette ganske viktig da det er mye morro å ta bilde av under vann :)

 

Det er få produsenter som lager dykkerhus til kameraer som dette.

 

XD.no selger imidlertid et dykkerhus fra Ikelite som skal være spesialtilpasset Olympus sin 7xx-serie. Spørsmålet er om den passer også 740/750, som er mindre enn de eldre modellene. Dette kan du sikkert finne ut av på internettsidene til Ikelite.

 

MLW

Lenke til kommentar
anser det som et minus at det ikke følger med oppladbare batterier og lader, de av dere som har dette kameraet; hva er deres erfaringer ??

 

En ting til:

Kan man sette på andre objektiv på dette kameraet ?

 

Personlig synes jeg ikke det er noe stort minus at ikke oppladbare batterier følger med. Da kan man kjøpe bedre batterier og lader selv til en rimelig penge.

 

Kjøper man kameraet med spesielle, oppladbare batteriløsninger sitter man med skjegget i postkassa så snart man må kjøpe nytt batteri; dette kan være dyrt eller ute av produksjon hvis det har gått noen år.

 

MLW

Lenke til kommentar

Når det gjelder batterier bør man ikke regne med at dette følger med kameraet. Olympus har sluttet å sende ut oppladbare batterier med alle modellene slik de gjorde tidligere.

 

Jeg synes det var rart at i det hele tatt noen butikker hadde C-750 med oppladbart batteri; ta det ikke for gitt at dette fremdeles finnes.

 

Laderen som eventuelt følger med er svært treg, men batteriene ganske sterke.

 

Den største ulempen ved C-750 slik jeg ser det, er at nye Fujifilm Finepix S5000 og Minolta Dimage Z1 kan vise seg å være bedre kameraer. Det vet vi ikke mer om før vi har testet de, og de har jo uansett lavere oppløsning.

 

Inntil videre er C-750 et av de bedre kamerakjøpene man kan gjøre.

 

MLW

Lenke til kommentar

Det fine med mange av olympuskameraene (de 3 jeg har hatt, iallfall) er at de har benyttet standard AA-batterier. Så hvis man skulle få tømt det man måtte ha med seg av oppladbare, er det bare å kjøpe en pakke alkaliske i nærmeste butikk, kiosk, bensinstasjon osv. Ingen proprietær batteriløsning her nei.

 

-Trond

Lenke til kommentar

ugh...nå har jeg endelig greid å bestemme meg for C750UZ, men....finner INGEN som har denne på lager... :lol:

 

Det virker på meg som at Olympus har to "pakketyper", en med lader/batteri og en uten. Vaagen leverer med:

 

Fujifilm H„hnel lader m/ 4x AA 2000 mAh (med 145,20+mva i tillegg i pris)

 

Er dette en kurrant lader ?

Hva er regnet som den beste laderen (som man kan få kjøpt i norge) ?

Lenke til kommentar
ugh...nå har jeg endelig greid å bestemme meg for C750UZ, men....finner INGEN som har denne på lager... :lol:

 

Det virker på meg som at Olympus har to "pakketyper", en med lader/batteri og en uten. Vaagen leverer med:

 

Fujifilm H„hnel lader m/ 4x AA 2000 mAh (med 145,20+mva i tillegg i pris)

 

Er dette en kurrant lader ?

Hva er regnet som den beste laderen (som man kan få kjøpt i norge) ?

Hähnel tror jeg er bra. 2000mAh-batteriene har jeg et sett av og de er ihvertfall knall.. Laderen er sannsynligvis også bra, sikkert ikke 1-times, men tida er det jo ikke så farlig med om du bare kjøper noen ekstra batterier.. Selv om 1-times er veldig greit :)

Lenke til kommentar

Det er ikke lett å oppspore en butikk som har c-750 på lager nå da det har vært en enorm etterspørsel på dette kamra og hovedlagertet er tomt hos Olympus Norge. Nye kamra er på vei fra Japan og ventes til Norge ca. 14. august.

Jeg venter selv spent og har bestilt hos xd.no.

Der følger det med bat. lader, fjernkontroll +++

 

Kjenner selv en erfaren pressefotograf som anbefaler kamraet på det sterkeste.

Lenke til kommentar

Kentauren:

 

Det høres unektelig flott ut med 1-times ladere, men jeg har en mistanke omat batteriene har litt mer godt av litt mer "normal" lading, slik som bl.a. Olympusladeren har, dvs. over-natt-lading. Selv synes jeg det går greit, må jeg bytte en dag, klarer jeg allikevel ikke å tømme det nyinnsatte batterisettet før det andre er klart på morran etter.

 

Ellers var jeg en av de heldige som fikk av "kvoten" med C-750 rett før ferien. Jeg så også Vaagens pris, men de klarte jo aldri å levere, mens både MPX, XD og en til (husker ikke) fikk inn 12 stk. hver i tide til ferien. Jeg hadde vært lur og lagt inn bestilling før de var på lager og fikk dermed sikret feriemoro. Er du på høgget etter dette kameraet, ville jeg prøvd en av de som setter opp bekreftet leveringsdato, selv om noen av dem ligger et par hundre over Vaagen.

Det er visstnok fortsatt leveringsproblemer, så det kan som sagt være lurt å ha litt "ansiennitet" på ventelista. Det var visst SARS-viruset som har bremset leveranser av deler til fabrikken, og det tar vel derfor tid før de er skikkelig på beina med produksjonen. Jeg er iallfall glad jeg slo til og har det skikkelig moro om dagen, det går vel frem av bildene jeg har lagt ut, selv om det er delte meninger om dem....

 

-Trond

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...