Gå til innhold

Sette opp selvbygd komputer


Anbefalte innlegg

Jeg har nettopp blitt ferdig med installasjon av alle maskindelene i ny komputer, og etter mye om og men tror alt der er riktig. Nå står det igjen å fyre opp maskina, men instruksjonene der er heller tåkete, de snakker om floppyer og greier. Trodde det var Flintstone.

 

Men er det noen som vet hvor en kan finne instruksjoner som tar en ved hånden, og steg for steg fører en gjennom oppsettingsprosessen fra det øyeblikket en fyrer opp for første gang til det aktuelle OSet er ferdig installert?

 

Brukte noe slikt fra en australsk blog da jeg bygde maskina jeg bruker nå, men husker ikke mye av det.

 

Så, noen forslag?

 

Håper dette er i omtrent riktig kategori for jeg fant ikke noe som virket å passe bedre.

Endret av shonny
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Etter hva jeg forstår så starter jeg opp med MB-CDen og oppdaterer BIOSen for å få de forskjellige delene til å virke. Men det jeg er redd for er at om en er inne i BIOS og ikke har særlig greie på det (og om mulig ennå mindre interesse) så kan en FUBAR bli resultatet.

 

Har tenkt å ta spranget denne helgen, men er ikke så veldig sikker. Og om det går gæ'li så får en håpe at ikke hele investeringen (nesten 20K) går rett i dass!

Men tenk noe så deilig som å ha noe sånt som:

 

1. Slå på komputeren.

2. Putt in CD for MB

3. Følg instruksene der for konfigurering av BIOS. Bruk default der foreslått.

osv

 

Får hetta når instruksjonene starter med noe som ikke virker som en logisk start. Men vi får se . . .

Lenke til kommentar

Inn i bios og kontroller at DVD-rom står som first boot device. Antar du har bilde på skjermen siden den etterspør floppy(?).

 

Det var instruksjonsboken som nevnte floppy. Det første den nevner er: Save curent BIOS file, fulgt av: Download the latest Bios update from the Internet. Med en komputer som ikke er operativ ennå?

Kanskje bare jeg som er så gammal at jeg trenger å få det inn med teskjeer?

Endret av shonny
Lenke til kommentar

Å oppdatere BIOSen er et valg som du gjerne kan velge å gjøre siden. Hovedkort kommer med ferdig og seneste BIOS pr. dd. denne ble sendt ut fra fabrikk.

 

Har du valget, kan du godt hoppe over oppdateringen per nå. Det viktigste du må tenke på nå, er å få en fungerende maskin.

Lenke til kommentar

Du trenger neppe å gå innom bios før du setter igang installasjon av OS'et. Om du har en ny harddisk er den tom og har ingen oppstartsmuligheter, så da vil maskinen sjekke neste mulighet som da blir cd/dvd. Så det er bare å sette inn cd/dvd for OS'et og starte opp, så følger du instruksjonene som blir gitt underveis og du er i mål ganske så kjapt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...