Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Voldsom slim-/snørrproduksjon, dag inn dag ut. Trenger desperat HJELP!


themaceman

Anbefalte innlegg

Hei, jeg er 21 år og har desverre et ganske stort problem med snørrproduksjon. I seg selv hadde ikke bare det å snyte seg regelmessig vært et problem. Men det blir det når det samler seg opp i løpet av natten, og man våkner med en følelse av at man puster på et nivå som er milelangt fra optimalen. Det pleier å ha samlet seg opp så og si hele veien til svelget, jeg må harke og hoste store deler av dagen, men blir som regel ikke kvitt det og så er det same old neste morgen

 

Mye trening blir slitsomt (løping/sykling f.eks) mens annen trening (der det er mindre pusting. Styrketrening generelt går helt fint). Det er greit å legge til at jeg er en ganske tung snuser, mye porsjonssnus. Jeg drikker mye vann, har blitt sjekket for to ting jeg ikke kommer på i farta, av en eller annen grunn, og drikker mindre alkohol (annenhver lørdag i snitt kanskje) og lite brus.

 

Selve tilstanden har vel vart rundt 1 år, mens hvor ille det er varierer. Jeg har ikke lagt merke til spesielle faktorer som skal ha forverret eller forbedret problemet, selv om det kan bli lagt ekstra merke til når jeg drikker "seig" drikke (brus er veldig merkbart, derfor jeg nesten bare drikker vann). Jeg har vært på besøk hos fastlege to ganger med problemet, samt en øre/nese/hals spesialist nå nylig. Det som virkelig gjør meg sliten av dette her nå, det er at ØNH-legen ikke fant ut av en skjit, og ga meg resept på en nesespray som fungerer midlertidig. I tillegg fungerer bisolvon helt greit, men det bør ikke brukes over lengre tid så jeg prøver å ikke voldta bretta helt.. Det er litt stresesnde at ingen vet noe og ingen kan hjelpe, selv ikke en spesialist.. Det har også av en eller annen grunn ført til en enorm økning av drømmene mine, som jeg nå nesten kan styre, og husker veldig store deler av. Det hender at jeg i perioder drømmer hver eneste natt. Jeg tipper at det er luftinntaket mitt som blir verre og verre over natta, uten at jeg har noe særlig belegg for å si det, sett bort i fra at jeg våkner pottetett, hehe :p.

 

Nå ble det mye skravling her og det må jeg inderlig beklage. Jeg er klar over at dere ikke er fagfolk og det blir mye å kreve å få noe konkret, men i håp om at det er noen som har vært i samme situasjon, kanskje det er hjelp og få. Legene mine er tross alt mennesker de og, sånn er det jo bare. jeg sier på forhånd takk for all hjelp!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Forsøk i 2 uker å unngå melk og osteprodukter. Pizza har ost, cheeeseburger har ost, ost i salater, ikke noe yoghurt, ikke biola eller liknende.

Test dette i 2 uker, flere jeg kjenner har kvittet seg med årslange tette neser og sånt med dette. Forresten unngå banan også.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Tenker vel "allergi" først, men det er vel sjekket ut?

Hva med inneklimaet i rommet der du sover? Støv/midd/røyk/maling/nytt hus?

Byttet bosted?

Pågående infeksjon i øvre luftveier? CRP? Temp?

Bihuler? Hodepine?

Andre medisiner?

Arbeidssted, eksponering for kjemi/partikler/damp?

 

Hva skjedde for ett år siden da problemet oppstod?

 

Forslag til tiltak:

*Bygg opp HODEenden av sengen med tykke bøker eller et par planker slik at du ligger i en slak oppoverbakke.

*Rengjør rommet du sover i, fjern alle ting som samler støv. Vask gardiner, kast ut tepper, bytt sengetøy hver annen uke. Luft godt før leggetid, ikke støvsug men vask gulvet med fuktig klut.

*Fjern ev. husdyr.

*SLAPP av. Ingen dør av snue eller snott... :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

norkarsk: takk for det, null meieriprodukter på meg de neste ukene :)!

 

Tenker vel "allergi" først, men det er vel sjekket ut?

Hva med inneklimaet i rommet der du sover? Støv/midd/røyk/maling/nytt hus?

Byttet bosted?

Pågående infeksjon i øvre luftveier? CRP? Temp?

Bihuler? Hodepine?

Andre medisiner?

Arbeidssted, eksponering for kjemi/partikler/damp?

 

Hva skjedde for ett år siden da problemet oppstod?

 

Forslag til tiltak:

*Bygg opp HODEenden av sengen med tykke bøker eller et par planker slik at du ligger i en slak oppoverbakke.

*Rengjør rommet du sover i, fjern alle ting som samler støv. Vask gardiner, kast ut tepper, bytt sengetøy hver annen uke. Luft godt før leggetid, ikke støvsug men vask gulvet med fuktig klut.

*Fjern ev. husdyr.

*SLAPP av. Ingen dør av snue eller snott... :)

Ja allergi er sjekket ut, får reaksjoner mot bjørk, og svakt mot burot og gress, men jeg har ikke vært bedre på vinteren, mao. er ikke allergi synderen. Jeg bor på et veldig lite rom akkurat nå, med en åpen stasjonær pc som surrer 24/7, det kan nok ha litt av skylden.

 

Det startet ganske brått, jeg trodde da det var en forkjølelse, men det ga seg aldri. CRP og streptokokker (forbehold om typo) har jeg blitt sjekket for, begge var negative. Jeg har ikke hodepine, og bihulene er ikke skyldige om jeg skal tro legen min. Går ikke på noen medisiner sett bort i fra bisolvon. Jeg har akkurat startet som mobilvekter, noe som bør være utelukkende positivt for meg sånn sett, men kjenner jeg min arbeidshistorie godt nok tror jeg ikke det har vært en betydelig faktor. Ingen husdyr nå, bodde for meg selv et halvt års tid (sensommer i fjor til februar i år), og det var bedre, men ikke betydelig.

 

Øvrige tiltak jeg definitivt skal prøve; hive ut teppet, slå av pc når jeg sover, og alt du har skrevet :). Det er ikke til å stikke under en stol at det har blitt veldig mye støvsuging, og ikke fullt så mye gulvvasking her, mye lettere med støvsugeren desverre, hehe.

 

Tusen tusen takk til begge to, jobber natt så er litt gåen nå, hvis det er noen som savner relevant info skal jeg prøve å svare snarest mulig. Takk igjen!

Lenke til kommentar

Hvis du ikke har fått bekreftet infeksjon og går på Bisolvon så anbefaler jeg deg sterkt å kutte melk og hvete.

Melk gjør at kroppen lager mye slim. Da er det mye lurere å kutte ut synderen fra kostholdet enn å symptombehandle selve slimet.

Yes, alle meieriprodukter er borte fra kjøleskapet. Hvete også? Regner med de fleste typer knekkebrød går greit?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...