Gå til innhold

FOS Sommer 2011


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Da får jeg mine M77 på tirsdag, forhåpentligvis. Kompis anbefalte meg å ta på ullsokker og sko, ta en lang dusj og virkelig få skoene våte, og så gå rett på fjellet. 1-2 ganger. Og at da ville grovarbeidet være gjort. Ellers, er to uker nok til å gå inn? Vil det være hensiktsmessig å gå rundt med dem som fritidssko, bare for å få de 20 milene unnagjort?

 

Angående teipingen som blir nevnt i sitatet til daim911, at man bør ha teipede føtter under hele inngåingen, så frarådet kompisen min dette. Noen som vet råd?

 

Angående å smøre skoene med kiwi, skal dette gjøres før eller etter man har brukt dem?

Lenke til kommentar

Bruk to ullsokker. Et tynt innerst og et tjukt ytterst. Bruk skoa så mye du kan, all gåing vil gjøre de bedre. Er nok ikke dumt å smøre de inn i et tynt lag med skokrem og la de stå over natten de 2-3 første gangene du bruker de, og deretter pusse de regelmessig etter hver tur. Da vil de bli mykere, forhindre sprekker og gjøre de vanntette.

 

Angående teiping: Jeg unngår teiping av bein så mye jeg kan, og teiper kun når jeg har store antydninger til gnagsår/blemmer. Dette har gjort at jeg aldri har hatt gnagsår i militæret, men dette er ganske forskjellig fra person til person.

Lenke til kommentar

Om du skal teipe så vil jeg anbefale å unngå vanlig sportsteip. Prøv å få tak i tensoplast! Tensoplast puster noe som gjør at beina dine tålet mye mer. Mye bruk av sportsteip før FOS kan gi deg uheldig resultater på FOS da huden blir dårlig/råtten bak teipen. Angående compeed så er heller ikke det særlig anbefalt da denne bygger ganske mye ut fra huden.

Skaff dere noen ordentlige såler fra enten SOLE eller støpte (intersport, löplabbet etc.) dette gjør at det blir du får en god støtte og slipper i større grad trykksmerte og beinhinnebetenelse. Men det puster ikke like bra noe som gjør at du må være flinkere til å lufte føttene når du går med støvlene. Dette gjør at det er enda viktigere å bytte sokker, så om pakklista for feltuka sier 3 par med sokker så tar du med alle du har fått utdelt.

Var på FOS i fjor og jeg kan love dere at det er bare å glede seg, du blir kjent med masse nye folk og opplevd masse!

Selv skal jeg være puljefører ass. den første uka for pulje 7 eller 8 tror jeg det var.

Lenke til kommentar

Korrekt. Puljeførere er BS-elever som er ferdig med sitt første år og får opprykk fra elev til sersjant. De har ansvar for å følge puljene fra A til B før selve øvelsen.

 

Veiledere er offiserer fra KS. Det er dem som følger laget gjennom øvelsen og ser hvilket potensial aspirantene har gjennom lederrolle, lederegenskaper, selvforståelse, mestringstro og holdninger.

Lenke til kommentar

Jeg skal ned til Kjevik på FOS også. Gleder meg stort!

 

Men hvordan er det hvis man ikke blir tatt opp som elev, har lest i brosjyren som fulgte med innkallingen at det "Pr i dag er det muligheter for å få tilbud om førstegangstjeneste fra januar 2012" (Hvis jeg ikke blir tatt opp som elev). Betyr dette at jeg ikke MÅ inn til førstegangstjeneste, men at jeg KAN få tilbud om det?

 

Har også fått tilbud om lærlingplass i en sivil bedrift, har tenkt på å takke ja til det tilbudet hvis jeg ikke blir tatt opp som elev på FOS.

 

Og er det mulig å bli for gammel for å bli innkalt til førstegangstjeneste (er 21 år nå, er nesten 23 når jeg evt. har blitt ferdig med lærlingtiden min)?

Og Forsvaret er vel ute etter å kalle inn 18-19 år gamle personer.. :hmm:

 

Noen som har noen fornuftige svar å gi meg?

Lenke til kommentar

Jeg skal ned til Kjevik på FOS også. Gleder meg stort!

 

Men hvordan er det hvis man ikke blir tatt opp som elev, har lest i brosjyren som fulgte med innkallingen at det "Pr i dag er det muligheter for å få tilbud om førstegangstjeneste fra januar 2012" (Hvis jeg ikke blir tatt opp som elev). Betyr dette at jeg ikke MÅ inn til førstegangstjeneste, men at jeg KAN få tilbud om det?

 

Har også fått tilbud om lærlingplass i en sivil bedrift, har tenkt på å takke ja til det tilbudet hvis jeg ikke blir tatt opp som elev på FOS.

 

Og er det mulig å bli for gammel for å bli innkalt til førstegangstjeneste (er 21 år nå, er nesten 23 når jeg evt. har blitt ferdig med lærlingtiden min)?

Og Forsvaret er vel ute etter å kalle inn 18-19 år gamle personer.. :hmm:

 

Noen som har noen fornuftige svar å gi meg?

 

Fettern min var 25 og ble 26 da han gjennomførte førstegangstjenesten, så nei du er ikke for gammel. Han søkte utsettelse pga studier i 5 år og ble likevel innkalt etterpå.

Lenke til kommentar

Jeg leser at dere anbefaler å ta med ferdig inngåtte støvler..

Noen som har tenkt på at dere som skal på FOS skal stille med like utstyrsmessige forutsetninger? Altså alle skal ha like (nye) støvler?

 

Var væffal sånn da jeg var der, mine inngåtte fikk jeg plukke frem dersom jeg kom inn..

Lenke til kommentar

Noen som har tenkt på at dere som skal på FOS skal stille med like utstyrsmessige forutsetninger? Altså alle skal ha like (nye) støvler?

Og ingen skal kunne forberede seg overhodet. Ingen må gå i skogen med sekk eller trene seg opp på styrkeøvelser, for alle skal stille likt fysisk. Tull! At noen er såpass motiverte at de bruker mange hundre kroner på sko og mange timer med å gå de inn, er ikke annet enn positivt. Gode forberedelser har mye å si i militæret!

Endret av KingEdward
Lenke til kommentar

Puljeførerene er de som nå er ferdig med sitt år på befalskolen og går opp til sersjant i begynnelsen av juli. Var ihvertfall sånn for pulja mi i fjor.

Da jeg var inne var det førsteårskadetter på KS som var puljeførere, og kompanisjefer i feltuka.

Lenke til kommentar

Nei, er bare 16, men om 3 år! Har bare gjort meg den erfaringen fra første hvu samlingen min.. Helt nye m77 og rett ut i skogen en hel helg. Hadde gnagsår å blemmer når vi var tilbake.

 

Gymnasføtter... Det er takken for å dasse rundt i vans og DC sko uten å snøre dem.

 

Jeg leser at dere anbefaler å ta med ferdig inngåtte støvler..

Noen som har tenkt på at dere som skal på FOS skal stille med like utstyrsmessige forutsetninger? Altså alle skal ha like (nye) støvler?

....

 

"Adapt, improvise and overcome" sa Clintern i en av sine filmer. Andre sier: "If you're not cheating, you're not trying hard enough".

 

Forberedelser til FOS er alfa og omega. Motivasjon, vilje til å stå på og lærevilje kan kompensere en del når det er akutt mangel på evne og kunnskap.

 

Lykke til.

Lenke til kommentar

Som nevnt tidligere i tråden må man gå ca 20 mil for at støvlene er inngått. Det vil gå fortere om de er våte. Hvorvidt fjellstøvler er lettere eller vanskeligere å gå inn regner jeg med varierer fra merke til merke, og skotype til skotype. Har ikke mye peiling på fjellstøvler.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...