Gå til innhold

Fremtidsrettet htpc (Sandy Bridge)


Anbefalte innlegg

Da jeg ser at min nåværende htpc ikke klarer kravene når det kommer til bluray og 1080p-avspilling, tenkte jeg å oppgradere litt.

 

Her er listen så langt, men siden det er lenge siden jeg har bygd noe, er det et par ting jeg hadde håpet på å få litt hjelp med :)

 

#1: Hvilken ram passer til dette hk/prosessor? Regner med at 4gb holder, men hvilken Mhz/ddr/timing etc?

 

#2 Passer dette hk til htpc-bruk? Har det støtte for å bruke IGP-en til prosessoren? (sandy bridge)

 

#3 Vil dette oppsettet fungere med Ubuntu/Boxee eller må jeg kjøre Win7+boxee. Dersom det kjører fint på ubuntu, trenger jeg ikke ssd-en, da jeg har en på 30gb allerede.

 

#4 Burde jeg gå for Intel Core i3 2100 eller Intel Core i3 2100T (hva er forskjellen?)

 

#5 Er det noen som har et forslag til en kjøler som passer inn i Antec fusion remote, samt på prosessoren? pr nå har jeg Scythe Ninja Mini, men jeg tror ikke den kommer med kit til 1155.

 

Jeg har allerede kabinett, cd/bd avspiller, samt PSU fra den gamle htpcen.

 

Håper det er noen dyktige mennesker som kan hjelpe meg litt på vei :)

Endret av oaeide
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

1. Dette kittet fungerer fint til oppsettet ditt: Corsair XMS3 DDR3 1600MHz 4GB CL9.

 

2. Ja det har støtte til igp med hdmi og dvi tilkobling, men det mangler funksjoner som optisk lyd ut, usb3 og sata6gbs. Dette hovedkortet har alle nevnte funksjoner: ASUS P8H61-M PRO, Socket-1155.

 

3. Bruker ikke linux selv så kan ikke svare deg ordentlig her, men det burde da fungere helt fint det. Win7 klarer du uansett også fint å dytte inn på en 30GB disk så dropp disken i oppsettet ditt og bruk heller pengene på noe annet.

 

4. Forskjellen er at 2100 kjører på 3,1Ghz 65w mens 2100T kjører på 2,5Ghz 35w. 2100T er dermed bedre i ett htpc oppsett grunnet lav tdp.

 

5. Ettersom 2100T kjører på 35w bør orginalkjøler kunne settes på laveste hastighet uten problem og behovet for ny kjøler er da borte. Kjøleren som følger med er liten og passer i alle kabinetter.

Endret av lperik
Lenke til kommentar

Tusen takk! Tror jeg går for det hk som du linket. Win7 på 30gb har jeg prøvd, uten videre suksess, etter en stund spiste oppdateringer etc opp slik plassen at jeg hele tiden måtte drive å slette ting. Mulig det er noen triks jeg ikke brukte, som disable av hibernate, etc..skal se litt på det.

 

Da blir det 2100T, men siden jeg må ha veldig høy WAF, så lurer jeg på om ikke vifte på kjøler blir litt for bråkete?

Lenke til kommentar

vær litt obs på at det er forskjeller på socket 1155 chipset i forhold til hvilke som kommer til å støtte oppgradering av cpu til Ivy Bridge eller ikke. Etter hva jeg husker er det H67 og Z68 som vil støtte Ivy Bridge med Bios oppgradering.

 

Ninja mini passer perfekt i det kabinettet.

 

Jeg kjører selv med samme kabinett, Asus P8H67-M EVO, i3-2100T, 2x2GB Corsair Vengenace, 120GB Vertex2 SSD. Det sitter kun 2x120mm vifter i kabinettet som spinner på 450rpm. Idle ligger CPU temp på ~30C (hovedkort på ~40C), under full langvarig stress-test av CPU+iGPU ligger temp rett i underkant av 50C på CPU (hovedkort på ~45C).

 

Maskinen trekker fra vegg 29-30W idle og 62W ved full last.

 

Edit: socket 1156 og 1155 har samme festemekanisme og dimensjoner. Jeg kjøpte et Bolt-through kit til min Ninja Mini fra FrozenCPU.

Endret av Locklear
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...