Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Har læreren lov til dette?


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Tar det hele i fra begynnelsen:

 

Kom opp i norsk muntlig (10. trinn) i dag, og hver enkelt elev (7 elever) skulle gå frem til kateteret og trekke en lapp for å få vite hvilken oppgave vi skulle få. Da jeg hadde trukket og var på vei til å sette meg ved pulten igjen, stoppet læreren meg, og ba meg trekke på nytt. Begrunnelsen h*n kom med var at det var den samme oppgaven som jeg hadde hatt på pøvemuntlig tildligere i år.

 

Så da kommer spørsmålet: Har h*n lov å nekte meg å ha den samme oppgaven når det vikelig gjerder?

 

P.S Fikk 6'er på prøvemuntlig.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Høres jo veldig merkelig ut. Før i tiden (ah, nå høres jeg gammel ut) trakk man oppgave på eksamensdagen en liten stund før man skulle i ilden, og jeg ville aldri godtatt det om læreren hadde bedt meg om å trekke en ny oppgave hvis jeg selv var fornøyd med den første. Kan ikke helt se for meg at sensor ville godtatt det heller.

Lenke til kommentar

Virker ganske rimelig gjort av læreren, hvorfor skal du ha et stort fortrinni forhold til de seks andre? Er uansett rart at læreren gir de samme oppgavene i prøvemuntlig som faktisk eksamen.

Det at læreren bruker samme oppgave om igjen må gå på vedkommendes kappe - ikke elevenes. Trukket er trukket, og det er faktisk en vesentlig del av poenget at man ikke vet hva man kommer opp i. De aller fleste har sine felt der de er gode, og når trådstarter trekker en oppgave som passer ham så er det urettferdig av læreren å gjøre om dette. Hvis det går dårlig, så kan trådstarter vurdere å levere en klage på formell feil for å få klarhet i om læreren har loven på sin side. Men med tanke på at du eventuelt må ta eksamen om igjen senere, så bør du jo gjøre ditt beste uansett oppgave.

Endret av Horrorbyte
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Virker ganske rimelig gjort av læreren, hvorfor skal du ha et stort fortrinni forhold til de seks andre? Er uansett rart at læreren gir de samme oppgavene i prøvemuntlig som faktisk eksamen.

Det at læreren bruker samme oppgave om igjen må gå på vedkommendes kappe - ikke elevenes. Trukket er trukket, og det er faktisk en vesentlig del av poenget at man ikke vet hva man kommer opp i. De aller fleste har sine felt der de er gode, og når trådstarter trekker en oppgave som passer ham så er det urettferdig av læreren å gjøre om dette. Hvis det går dårlig, så kan trådstarter vurdere å levere en klage på formell feil for å få klarhet i om læreren har loven på sin side. Men med tanke på at du eventuelt må ta eksamen om igjen senere, så bør du jo gjøre ditt beste uansett oppgave.

 

Jeg har ikke tenkt til å blande meg inn i hvordan læreren eller eleven tenker, men objektivt sett virker det veldig rettferdig i forhold til de andre.

 

TS får trossalt en "gratis" sekser som følge av at læreren ikke gidder å lage nye oppgaver. Eksamen er den eneste formen for prøver der det skal være likt for alle.

Lenke til kommentar

For en tid siden snakken jeg med denne læreren om eksamen, og da sa h*n noe ala dette:

 

"Tenk hvis du er så heldig at du får den samme oppgaven som du hadde på prøvemuntlig."

 

 

Kan også nevne at jeg IKKE har denne oppgaven liggende på maskinen min. Alt må lages på nytt.

Endret av Atrit
Lenke til kommentar

Poenget er at det blir for dumt om de elevene som har lærere som lager nye oppgaver skal som følge måtte lide med en dårligere karakter. Da snakker jeg ikke om din klasse, men hele landet. Alle burde på eksamen ha helt like muligheter og ikke ha en ferdiglaget oppgave.

 

Hvis du f.eks hadde fått matteeksamen (skriftelig) på forhånd, hadde det mildt sagt vært en enorm fordel. Sier ikke at det har like mye å si, men det har noe.

 

TP: Det at du starter på 0, som alle, virker rimelig selv om læreren gjorde det på en latterlig måte. Blir feil om du skal klage fordi du ikke fikk "starte" på 1

Endret av St€rk
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...