Gå til innhold

Hva er NFC ? og Hvorfor det ....


Anbefalte innlegg

Hei Alle sammen

 

Kan jeg spørre dere om en ting på SAMSUNG S2 Hva er NFC ?

 

og hvorfor SAMSUNG galagxy S2 denne versjeonen har ikke det ?

 

er NFC som en brikke som Sim Kort som kan legge inne på mobilen ?

 

Fordi jeg har lyst til å kjøpe Samsung S2. men samtidig jeg tenker på NFC ønsker at dere svarer meg

 

Takk

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

NFC står for Near Field Communication og er kort fortalt den samme teknologien som brukes i f.eks. heiskort, flexuskort og andre RFID løsninger.

 

I teorien kan du derfor bruke det til veldig mye praktisk, som at du kan ha månedskortet ditt på mobil, betale med mobil etc. I praksis så er det ingen tjenestetilbydere som har fått ræva i gir og implementert noe nyttig enda, så akkurat slik det er i dag har det veldig liten praktisk nytte...

 

/Espen

Lenke til kommentar

NFC står for Near Field Communication og er kort fortalt den samme teknologien som brukes i f.eks. heiskort, flexuskort og andre RFID løsninger.

 

I teorien kan du derfor bruke det til veldig mye praktisk, som at du kan ha månedskortet ditt på mobil, betale med mobil etc. I praksis så er det ingen tjenestetilbydere som har fått ræva i gir og implementert noe nyttig enda, så akkurat slik det er i dag har det veldig liten praktisk nytte...

 

/Espen

 

 

 

Takk Mr Espen

 

Men vet du Samsung Galaxy S 2. i dags versjonen som nettopp lansert av SAMSUNG.

 

mitt spørsmål hvis jeg kjøper samsung galagxy s2 i dag . kan jeg få NFC teknologien i fremtiden ?

 

Fordi mange sier at Galagxy s2 har ikke NFC teknologien. men viktig for meg er ( Er det en brikke plassert i mobile eller Programvare )

 

Takk

Lenke til kommentar

Å si at NFC brukes i Flexus-kortene er direkte feil. Dog, teknologien kan kanskje virke lik. To nøkkelord for å beskrive NFC er nærhet samt kommunikasjon. NFC-enheter som er ment å kommunisere kan kun være noen få cm fra hverandre for at de skal kunne 'snakke' sammen. Denne kommunikasjonen gjør NFC-teknologien ulik teknologien som f.eks. brukes i Flexus-systemet.

 

NFC er ganske nytt, og det er få mobiltelefoner som har denne brikken enn så lenge. Tror dog det bare er et tidsspørsmål før NFC blir en viktig del av vår mobile hverdag. Det går bla.a. rykter om at NFC-enheter skal kunne brukes som betalingmiddel i Oslo-trafikken om få år. I tillegg driver store globale firmaer som VISA å utforsker muligheten til å utføre betaling via mobiltelefoner m/ NFC.

 

Tror NFC blir en viktig del av vår ytterst mobile fremtid. :)

Endret av djorgen
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Å si at NFC brukes i Flexus-kortene er direkte feil. Dog, teknologien kan kanskje virke lik. To nøkkelord for å beskrive NFC er nærhet samt kommunikasjon. NFC-enheter som er ment å kommunisere kan kun være noen få cm fra hverandre for at de skal kunne 'snakke' sammen. Denne kommunikasjonen gjør NFC-teknologien ulik teknologien som f.eks. brukes i Flexus-systemet.

Hvorfor er det feil å si at NFC og RFID er samme type teknologi? Peer-to-peer er bare en av modusene NFC kan operere i; den støtter også "klassisk" RFID med en aktiv sender og passive brikker ("tags").

 

NFC er ganske nytt, og det er få mobiltelefoner som har denne brikken enn så lenge.

Same old shit, new wrapping, IMO. Blant annet så har NFC ikke gjort noe som helst for å forbedre sikkerheten i kommunikasjonen i forhold til RFID.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...