Gå til innhold

Har ikke gått Helsefag på videregående, hvordan bli ambulansearbeider?


Anbefalte innlegg

Hei, etter å ha fullført videregående og tatt studiekompetanse har jeg bestemt meg for å bli ambulansearbeider!

Spørsmålet mitt er som følger, er det NOEN annen veg enn å gå videregående på nytt? Går det ann og gå sykepleien f.eks? Eller går det ann og gå rett i praksis, så ta paramedic-videreutdanning?

 

Setter stor pris på alle svar! :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det finnes ingen annen "riktig" vei for å bli ambulansearbeider enn å ta VG1 Helse og sosialfag, og VG2 VG3 ambulansefag. 4år tilsammen.

 

Du kan evt ta Helsefag og ambulansefag som nettkurs, og korte 2år ned til 1år.

 

Evt kan du søke opptak til voksenopplæring feks hos Strømmen VGS. Mener også at Lukas Stiftelsen (Lukas vgs i Trondheim) ennå har noe lignende. Søknadsfristen har gått ut. (1.april mener jeg)

 

--

 

Du kan ta utdanning som sykepleier for deretter å ta vikarkurs gjennom Helsevesenet for å jobbe i ambulansen. Da må du jobbe fulltid mellom 3-5år før du kan søke autorisasjon og opptak til fagprøven.

 

Paramedic kan du slik jeg har forstått det kun bli etter fullført fagprøve pluss en del erfaring (2-3år som ambulansefagarbeider)

--

 

Evt kan du bli lege og deretter jobbe på legebil/luftambulanse. (mindre kjøring på gamlemor på 90år)

 

--

 

Summert opp: Ta utdanning gjennom VGS, det er den enkleste, letteste og raskeste veien til fagprøven og fast jobb som ambulansearbeider.

 

--

 

Til slutt vil jeg anbefale deg på det sterkeste å få hospitert ganske mye, slik at du faktisk vet hva du går til. Dette vil også gjøre utdanningen din lettere, og du vil få et nettverk som kan gjøre det lettere å få lærligjobb.

 

--

 

PS: Ikke tenk tanken på Saniteten i forsvaret. De kan ha svært ulike prossedyrer sett mot hva som er standard i helevesenet.

Lenke til kommentar

Det er også mulig å få jobb som ufaglært. Men eg veit ikkje verken om dette er spesielt lukkerativt, eller om det er lett å etterkvart opparbeide formell kompetanse.

 

 

Da må du i første omgang ta vikarkurs, og før du i det heletatt kommer inn på slike kurs må du ha mye kunnskaper innen førstehjelp/medisin/helsefag. Avhengig hvor du tar kurset, kan de koste deg alt opp mot 20.000kr. Samtidig bør du da også ha utrykningssertifikat og C-lappen, for å ha mulighet til å få vikarjobb.

 

Kanskje du kan få en fast stilling på en gudsforlatt sted, men det er svært lite sannsynlig.

Lenke til kommentar

Ja, for jeg har hørt alle mulige svar på dette, og noen påstår at hvis jeg går sykepleien, og hospiterer en del samtidig, og tar nødvendige førerkort, så er det et par kurs man kan ta, for så å ta et par praksisår før man kan gå opp til fagprøve, det jeg må vite er, går det ann eller ikke? :)

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Ja, for jeg har hørt alle mulige svar på dette, og noen påstår at hvis jeg går sykepleien, og hospiterer en del samtidig, og tar nødvendige førerkort, så er det et par kurs man kan ta, for så å ta et par praksisår før man kan gå opp til fagprøve, det jeg må vite er, går det ann eller ikke? :)

 

Hei,

 

Har selv akkurat fullført ambulansefag VG2, og går nå til praksis som lærling.

 

Som svar på ditt spørsmål:

 

JA, det går. Fullfør sykepleierutdanningen -> Bli ansatt som UFAGLÆRT/PRAKSISKANDIDAT -> Opparbeid deg praksis (totalt 5 år. Du får trekt av noen år på å ha gått sykepleien) -> Ta ambulansefagene som privatist -> Gå opp til fagprøve -> Voila. Det forutsetter at noen faktisk ansetter deg som praksiskandidat. Du må gjennom noen utsjekker/vikarkurs, før du blir ansatt.

 

Forbehold om feil.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Ja, for jeg har hørt alle mulige svar på dette, og noen påstår at hvis jeg går sykepleien, og hospiterer en del samtidig, og tar nødvendige førerkort, så er det et par kurs man kan ta, for så å ta et par praksisår før man kan gå opp til fagprøve, det jeg må vite er, går det ann eller ikke? :)

 

Hei,

 

Har selv akkurat fullført ambulansefag VG2, og går nå til praksis som lærling.

 

Som svar på ditt spørsmål:

 

JA, det går. Fullfør sykepleierutdanningen -> Bli ansatt som UFAGLÆRT/PRAKSISKANDIDAT -> Opparbeid deg praksis (totalt 5 år. Du får trekt av noen år på å ha gått sykepleien) -> Ta ambulansefagene som privatist -> Gå opp til fagprøve -> Voila. Det forutsetter at noen faktisk ansetter deg som praksiskandidat. Du må gjennom noen utsjekker/vikarkurs, før du blir ansatt.

 

Forbehold om feil.

 

Tusen takk for svar!

Lenke til kommentar

Anbefaler deg å begynne på nytt. Jeg stod forsåvidt i samme sko som deg for et år siden, er da ett steg høyere på stigen i dag. Gå helse- og sosialfag, og i regi av skolen skaff deg en praksisplass. Hospiter så mye som mulig, finn ut om det er dette du virkelig vil: http://utdanning.no/yrker/beskrivelse/ambulansearbeider

 

Som ambulansearbeider må du ha både teoretiske kunnskaper og praktiske ferdigheter. Du må kunne jobbe i team, i tillegg til å jobbe selvstendig. Ambulansearbeideren bør være i god fysisk og psykisk form. Du må kunne ta ansvar og raske beslutninger, og du må være flink til å kommunisere med kolleger og pasienter. Arbeidet krever også god faglig kunnskap og høy etisk standard. Det stilles krav til god vandel.

Alle de inntrykkene du danner deg gjennom skoleåret (og evt sommeren ;)) vil hjelpe deg på vei.

 

Sykepleierutdanningen dekker svært lite akuttmedisin, og i mitt tilfelle er det ikke aktuelt å hoppe over året på ambulanselinjen. Har ikke bestemt meg enda, men det kan godt hende jeg hopper rett på spl utdanning om ett år og tar vikarkurs fremfor å søke læreplass. Ønsker deg lykke til!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...