Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Hva er kreft?


Anbefalte innlegg

Hallo ! Jeg er en 14år gammel, etter å ha lest http://www.vg.no/helse/odelagt-i-helsevesenet/alle.php , synes jeg veldig synd på disse menneskene. spessielt de 2 første , Kan alle få kreft? er det stor sjangse for å få det? er det dyrt å prøve å kurere det? Hvordan føles det å ha kreft? Kan man få kreft vis man sitter mye på pcen?(utsatt for stråling) , jeg bruker bærbar. jeg har den ofte på fange da jeg sitter på pcen,(sitter på VEEELDIG ofte være dag) har jeg stor risiko for kreft?

 

Jeg er litt redd nå :ohmy:

 

Postet av anonym: 8b8a865afdbd2f76bc1a944e4983cc22

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Slapp av, alle kan få kreft, men bare noen får det. Prosentsjansene varierer fra variant til variant. Hvis du har folk i familien din med kreft har du økt fare, men jeg tror ikke økningen er så stor.

 

Det er ikke påvist noen sammenheng mellom mobil og laptop stråling og kreft, selv om det er noen som mener at det er det.

 

Jeg ville unngått å ha varm laptop i fanget av andre grunner, hvis du er gutt, fordi at sædkvaliteten kan gå ned til å bli praktisk steril...

 

Jeg tror hvordan det er å ha kreft oppleves forskjellig for hver person også, bortsett fra antagelig på slutten hvor det visstnok gjør møkkvondt...

 

Her er noen gode lenker:

http://no.wikipedia.org/wiki/Kreft

http://www.kreftforeningen.no/

http://www.radiumhospitalet.no/?module=Articles;action=ArticleFolder.publicOpenFolder;ID=114

Lenke til kommentar

Slapp av, alle kan få kreft, men bare noen får det. Prosentsjansene varierer fra variant til variant. Hvis du har folk i familien din med kreft har du økt fare, men jeg tror ikke økningen er så stor.

 

Det er ikke påvist noen sammenheng mellom mobil og laptop stråling og kreft, selv om det er noen som mener at det er det.

 

Jeg ville unngått å ha varm laptop i fanget av andre grunner, hvis du er gutt, fordi at sædkvaliteten kan gå ned til å bli praktisk steril...

 

Jeg tror hvordan det er å ha kreft oppleves forskjellig for hver person også, bortsett fra antagelig på slutten hvor det visstnok gjør møkkvondt...

 

Her er noen gode lenker:

http://no.wikipedia.org/wiki/Kreft

http://www.kreftforeningen.no/

http://www.radiumhospitalet.no/?module=Articles;action=ArticleFolder.publicOpenFolder;ID=114

Men, jeg tror jeg har dårlig sød kvalitet, fordi jeg har veldig ofte sittet med pcen på fanget. Kan man ikke få barn på andre måter? som å få en lege til å mikse sæd med en eggcelle ..og plassere den i livmoren til jenta?

 

Postet av anonym: 6c4beddde77826244fa674c5fe56e00d

Lenke til kommentar

Alle celler i kroppen deler seg med mer eller mindre jevne mellomrom. Kreft kan i all enkelhet defineres som at celler i et bestemt område/organ osv starter å dele seg ukontrollert. Etterhvert kan da kreften spre seg.

Mht prognoser osv varierer disse naturlig nok med type kreft, spredningen og hvor fort dette oppdages. Noen trenger årevis med behandling, mens noen ikke trenger behandling utover det å fjerne kreften.

Jeg har selv vært gjennom kreftbehandling for ca 12 år siden, måtte gjennom operasjoner og cellegift. Det var tøft når det stod på, men jeg ble da frisk. Tok et kjappt estimat over hva behandlingen kostet (fikk vite noen priser på noen av medisinene jeg fikk), og fant ut behandlingen i alle fall kostet 1 1/2 million. Heldigvis slapp jeg å betale det selv ...

Lenke til kommentar

Alle celler i kroppen deler seg med mer eller mindre jevne mellomrom. Kreft kan i all enkelhet defineres som at celler i et bestemt område/organ osv starter å dele seg ukontrollert. Etterhvert kan da kreften spre seg.

Mht prognoser osv varierer disse naturlig nok med type kreft, spredningen og hvor fort dette oppdages. Noen trenger årevis med behandling, mens noen ikke trenger behandling utover det å fjerne kreften.

Jeg har selv vært gjennom kreftbehandling for ca 12 år siden, måtte gjennom operasjoner og cellegift. Det var tøft når det stod på, men jeg ble da frisk. Tok et kjappt estimat over hva behandlingen kostet (fikk vite noen priser på noen av medisinene jeg fikk), og fant ut behandlingen i alle fall kostet 1 1/2 million. Heldigvis slapp jeg å betale det selv ...

1 1/2 Mill!? Hvem betalte? Hvordan føles det å ha kreft? og Hva menes med at man Kjemper mot kreften? man kan jo ikke kjempe mot kreft..når det ikke er Du som bestemmer når kreften skal drepe deg..?

 

Postet av anonym: 6c4beddde77826244fa674c5fe56e00d

Lenke til kommentar

Men, jeg tror jeg har dårlig sød kvalitet, fordi jeg har veldig ofte sittet med pcen på fanget. Kan man ikke få barn på andre måter? som å få en lege til å mikse sæd med en eggcelle ..og plassere den i livmoren til jenta?

 

Postet av anonym: 6c4beddde77826244fa674c5fe56e00d

Hva får deg til å tro det? Det er ikke slikt man kan oppdage av seg selv... I tillegg, det skal mye til...

 

Men joda, hvis du ikke har svømmedyktige så kan de ta enten en av dine eller noen andre sine sædceller og kunstig befrukte dama di.

Lenke til kommentar

hvis du er nysgjerrig, kan jeg anbefale deg å lese regines blogg;

hun hadde kreft, og hun skrev en blogg om sykdommen sin helt til hun døde:

http://sinober.blogg.no/

 

les de eldste innleggene først.

 

leser du bøker kan du også lese Idas Dans

det er en sann historie om ei jente fra Bærum som fikk kreft da hun var 17 var det vel (?).

 

Får ganske godt innblikk i hvordan det er å ha kreft.

 

Men du trenger ikke gå rundt å være redd. Er veldig få som får kreft.

Lenke til kommentar

Sånn naturfaglig sett er kreft en rekke forskjellige sykdommer, som alle baserer seg på det samme prinsippet.

 

Som du kanskje vet så deler cellene i kroppen din seg over tid. Det vil si at en celle blir til to nye. De to nye deler seg også igjen, og sånn fortsetter det. Men, celler dør også, så nivået av celler holder seg normalt sett noenlunde likt.

 

Når du får kreft kommer det en feil i mange av cellene dine, så de deler seg mye raskere enn vanlig. Da kommer det flere nye celler enn det dør, og du får flere og flere ettersom tiden går. Til slutt vil du få noe som heter svulst. Svulst betyr at det er veldig mange celler på ett sted.

 

Så, cellene dine deler seg. Når du får kreft deler de seg veldig mye raskere, og til slutt får du for mange. Det er farlig, og du kan dø eller bli veldig syk.

 

Forklaringen er litt forenklet, men det er i grunn det som skjer.

 

Det å gå rundt å være redd for å få kreft er ikke noe vits i. Det er liten sjanse for at du får kreft, og du kan uansett gjøre ganske lite med det. Det blir litt som å gå rundt å være redd for å bli påkjørt av en bil.

Endret av Error
Lenke til kommentar

Det er også forskjell på kreft og kreft, for å si det slik.

 

På laveste skala, har du Skjoldbruskkjertel kreft, noe som nesten alle eldre mennesker får, men aldri merker noe til, de kan få det i en alder av 80 og leve til de er 100 uten noen plager eller at det er farlig.

 

Prostata kreft er noe lignende, mange eldre menn får det, men med mindre man er uheldig vil de dø av andre ting før kreften dreper dem, men som altid det er unntak, prostate kref og Skjoldbruskkjertel kreft kan drepe.

 

Du har også testikel kreft, en av de få kreft formene unge menn kan få, men som er 100% kurerbart så lenge kreften er i testiklene, men selv om de skulle være spreding, er kreften ofte høyst mottaglig mot cellegift og overlevelses raten er 90+% selv om kreften har spredd seg.

 

På den total andre skalaen har du lunge kreft som dreper 70% i løpet av første årdet, 90% i løpet av 3 år, noe få holder ut over 5 år. Og noen ektremt få blir kurert, som John Wayne.

 

Bukspyttkærtel kreft er en annen stor dreper, få holder ut over 5 år.

 

Så har du nohopkins lymphoma som egentlig er en dusin forskjellige kreffromer, der noen kan kureres, noen kan gjøres kroniske, mens andre dreper i løpet av noen år.

 

Hopkens lymphoma kan kureres og har gode prognoser.

 

Du har også div blodkrefter, leukemi i barn kan kureres og i dag overlever de flest barn, barne leukemi. andre blodkrefter dreper i løpet av 2-10 år. noen kan nesten gjøres kroniske og folk har levd 15 år. og husk at de fleste som får blodkreft som ikke er barn ofter er 70+ så viss du får 10 år til ut av livet kommer du til 80, lever du 15 er du oppe i 85 eller mer.

 

Kreft blir vanligere og vanligere jo eldre du blir, man hører ofte om unge som får kreft og dør, men det er kjeldent, det store flertalet som får kreft, er 65-75+ untaktet er lunge kreft som kan ramme alle som røyker og ofte dreper folk i 40-50 åra eller yngre

Lenke til kommentar

Men liksom, hva menes mred å kjempe mot kreft? kan man selv bestemme om kreften skal bli borte eller du skal dø? du kjemper jo mot det, vis du gir opp å kjempe så dør du?

 

Hvordan kjemper man mot det, men det jeg forsatt ikke forstår er hvordan det er å ha kreft, får man vondt i ryggen? får man vondt i hjertet?

 

skal lese bloggen, takk for tips :p

 

Postet av anonym: 6c4beddde77826244fa674c5fe56e00d

Lenke til kommentar

Men liksom, hva menes mred å kjempe mot kreft? kan man selv bestemme om kreften skal bli borte eller du skal dø? du kjemper jo mot det, vis du gir opp å kjempe så dør du?

 

Hvordan kjemper man mot det, men det jeg forsatt ikke forstår er hvordan det er å ha kreft, får man vondt i ryggen? får man vondt i hjertet?

 

skal lese bloggen, takk for tips :p

 

Postet av anonym: 6c4beddde77826244fa674c5fe56e00d

 

Det at du kan kjempe mot kreften er egentlig bare et ordtak som aviser liker å bruke. Noen mener at hvis du har veldig sterk vilje er det større sjanse for å overleve, men så vidt jeg vet er dette bare for å få kreftpasienten til å tenke positivt og ha det bra, på tross av at man har kreft.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...